NÄSTA

Lovisa Karlsson och Emil Järudd på Land Rover Racings anläggning i Portsmouth

Juni 16, 2016 @ 18:44:56   Foto louis vuitton americas cup worlds series

1 AV 1

Just nu befinner sig Lovisa Karlsson och Emil Järudd i Portsmouth och hälsar på Ben Ainsle. Förra sommaren fick Lovisa och Emil äran att ta emot Mange Olssons stipendiumet och en del av vinsten var att ha Ben Ainslie som mentor. Nu är dem på plats och hälsar på honom vid AC45 basen i Portsmouth. Vi har ringt Lovisa för att få veta hur de har gått under första dagen.

Klockan 10 under torsdagen möttes vi upp av Ben Ainslie vid entrén till den stora anläggningen som Land Rover Racing har. Först visades vi runt i anläggningen och fick besöka de som arbetade med det administriva, tex marknadsföring och design team.

Sen gick vi vidare för att kolla hur båtvarvet såg ut. Där inne fanns båtarna som många olika arbetare finslipade och testades ut nya lösningar för att göra dem ännu snabbare.

I anläggningen fanns också en del som var gjord för besökare. Där inne finns simulatorer så allmänheten får testa att segla båtarna och försöka få en liten inblick i hur det är att segla de maffiga AC45orna.

Matsalen var nästan som i skolan, fast med bättre mat gjord för idrottare. Vi åt varsin burritos tillsammans med de personer som jobbar i byggnaden, seglarna och coacherna vilket bara det var en stor upplevelse.

Efter lunchen var det dags för segling, dock var inte vinden på vår sida och det blåste ingenting. Istället fick vi följa med tre seglare in till gymmet och tillsammans köra ett hårt fyspass med två personliga tränare som höll i träningen.

Det var helt galet tungt, fortsätter Lovisa. Vi körde ett cirkelpass med 1 minut hårt arbete och 30 sekunder vila och så höll det på. Några av övningar vi gjorde var armhävningar med hanteluppdrag, skidstakning, dra i tjocka rep samt kasta en medicinboll mot en vägg.

Vi var båda helt slut och gjorde vårt allra yttersta. Tillslut sa Emils kropp ifrån och han var tvungen att springa iväg och spy! Efter en liten stund hade han repat sig och återgick till träningen för att göra klart det sista varvet, det är minst sagt ett tufft psyke i den mannen som trots spya tränar färdigt.

Jag tycker det sjukaste är hela upplägget. Detta är ingenting jag har sett innan och det är så många människor runt seglarna som arbetar. Det kanske är 100 stycken arbetare här på anläggningen som alla har olika viktiga uppgifter och sen ca 10 seglare, det är helt sjukt.

Innan jag åkte tänkte jag inte riktigt på hur det skulle vara utan var ganska neutral men ändå förberedd på någonting stort. Jag blev mållös när vi kom till anläggningen och såg allt som var runt omkring. Det är verkligen motiverande och minst sagt coolt. Det är nästan det enda jag får fram att det är så jäkla coolt allting.

Vi ska göra ett nytt försök att få segla AC45orna idag och hoppas att det iallafall blir lite vind, var snäll och håll alla tummar och tår som bara går för vår skull, avslutar Lovisa.

Lovisas Facebooksida för mer information, Lovisa Karlsson Saililng.

Emils Facebooksida tillsammans med Julius Hallström, Järudd/ Hallström Sailing.

KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjöhistoriska. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna p...

CHRIS STEELE FÅR FÖRSTA TOURKORTET ...

World Match Racing Tour har startat en julkalender, men en nyhet per dag. I onsdags (lite ...

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två b...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...