NÄSTA

Claes Boman rapporterar om FoXy Ladys SeaPilot2Star

Juni 03, 2016 @ 10:55:57   Foto Claes Boman och Rickard Bergqvist


1 AV 3

Här kommer en rapprot från FoXy Lady som seglade SeaPilot2Star. Ombord var Claes Boman och Rickard Bergqvist.


 

Vi som seglar IMX-40an FoXy Lady från Norrköping är ju med i olika typer av tävlingar. Vi kör ju havskappsegling, bankappseglingar och skärgårdsbanor. Vi är ju ett kompisgäng på ca 13-14 personer. Varje år har skepparen Rickard seglat med olika gastar på denna regatta. 2012 seglade jag senast med Rickard på denna regatta och då vann vi klassen, totalt och hade kortast seglade tid av alla båtar. Det var ju en härlig upplevelse i seglarkarriären. Skulle vi kunna upprepa en totalseger igen frågar man sig? De som kappseglar havskappsegling mycket vet ju att det är inte enkelt. Förutom bra material, bra kunskaper i väder och en stark motivation att aldrig ge upp så måste man ha lite tur med vindarna på havskappsegling för att kunna lyckas vinna fler gånger.

 

2012 var det mycket kryss med svaga vindar till en början och nästan kuling sista dygnet. Det passade oss tydligen bra för att bryta en segling trots kallt och regn med stark motvind i 20 timmar hade vi då aldrig tanken på att ge upp.

 

Årgång 2016 för Seapilotregattan hade vi ungefär samma utgångsläge. Båten i bra skick inget gick sönder och väldigt bra segel. Däremot var vindprognoserna speciella. När vi kom fram till Oxelösund söndagen den 29:e maj och kollade vädret noga så var prognoserna nordost i minst 3 dagar framåt!! Så här dagen innan tror man ju inte riktigt på att det ska bli vind från samma håll i flera dagar i rad. Det innebär att vi skulle segla halvvind till Visby under måndagen, slör till Oskarshamn på tisdagen och sträck/halvvind till Oxelösund tillbaka på onsdagen. En slags eskadersegling alltså.

 

För oss två så kände vi att detta blir ju lite enformigt, vi vill ju ha olika utmaningar på havet med både bleken och hård vind från olika håll, gärna en kryss på ett av sträckorna. Kryss är ju utslagsgivande, man måste vara alert på vindvrid och vindstyrka hela tiden för att kunna avancera eller behålla sin placering vilken vi gillar. Sen kryssar ju en IMX bra på kryss.

 

På måndag morgon var vi taggade och startade i sista startgruppen med bra konkurrenter. I grupp 7 fanns B&R 38, Arcona 43or, GS 43, IMX-40, Prima 38, Wasa 41, Dehler 45 , Aspect 40:or m.m. Vi och Wasa 41 hörde till de långsammaste båtarna i gruppen som hade ett spann i SRS från 1,32 – 1,43. Snabbast på SRS Pac-Man B&R 38.

 

Första etappen till Visby blev extremt snabb för alla drygt 100 båtarna. Vi seglade på cirka 8 timmar. Det blåste 8-11 m/s hela vägen förutom sista biten in mot Visby där det minskade lite. Här hände inte mycket dramatiskt. Vi seglade halvvind på led alla 100 båtarna. Man kunde prova lite olika segel och efter halva sträckan började båtarna sätta Code segel eller plana spinnakrar. Vann denna sträcka gjorde Pac-Man i stor stil. De var flera timmar före oss trots att vi inte gjorde några misstag på vägen samt att vi bytte segel när det gick. Vi visste att Pac-Man är snabb på medåka men inte så här snabb. En annan mindre båt som är snabb är en Dominant95 Eländet som också låg i topp i sin klass och totalt. De blev 1 sekund snabbare än Pac-Man på första sträckan på beräknad tid.

 

Vi blev 6:a på denna etapp i vår klass.

 

På tisdag morgon startade vi i ett varmt Visby med sol. Straxt innan vår start flög 2 st herkules plan över våra huvuden och över Visby hoppade säkert 50 st fallskärmsjägare från planen. Så häftigt ut, vi lyckades fånga dem på bild.

Det var spinnakerstart i Visby för alla klasser. Första grupp startade kl 0800 och vi kl 1130. Pga att det var så varmt över Gotland så stod det 2 olika vindar ute på vattnet. I startområdet och en liten bit ut blåste det en varm vid i riktning 80 grader. Sen ett litet område med bleke och därefter gradientvinden på ca 40 grader. Det skiljde säkert 10 grader i temperatur vilket var häftigt. Vinden var ju från NO 7-8 m/s. En odramatisk slör mot Öland i solen. En underbar dag på havet helt enkelt. Man trimmar, jobbar med styrningen i vågorna, dricker en kopp kaffe med choklad, käkar en lunch och har det bra helt enkelt.

 

Ner mot Ölands norra udde gällde det att hålla ut från udden och segla överbåge mot Blå Jungfrun för att inte förlora då det är svagare vind nära udden.

 

Denna etapp tog lite drygt 8 timmar för oss. Vi kom imål kl 2000 kunde göra iordning båten, äta en bit mat som arrangören ordnat med en restaurang ihamnområdet. Det uppskattades av alla seglare.

 

Vi låg då 4 i klassen. Vi hade chans på topp 3 plats men inte att vinna klassen. Pac-Man var flera timmar före på beräknad tid.

 

Inför sista etappen skulle det blåsa NO 5-8 m/s. Det väderfilerna visade var att vinden skulle vara mer nordlig närmare kusten och lite starkare ut mot havet. Taktiken alla 100 båtar gjorde var 2 saker. Hålla sig ifrån Ölands norra udde och sedan gå ut på havet och möta motvridet. Vi var nu lite trötta på denna NO vind som aldrig ville sluta blåsa. Vi hade ett taktiksnack och bestämde oss för att chansa en del och se till att komma ut rejält på havet för att inte segla efter alla andra båtar och då tappa möjligheten till avancemang. Blir vinden starkare längre ut och ännu mer ostlig kan vi segla mot Gustav Dahlén snabbare än konkurrenterna. Efter en kaotiskt start i Oskarshamn där vi kom iväg bra sträckte vi ut mot Blå Jungrun i bra med vind(6-8 m/s). Vi körde med focken(G3). Första biten norr om Blå Jungrun var ren kryss och där gick vi högt men fort och låg 2:a efter Pac-Man som hade ryckt på sträckbogen ut till Blå Jungfun där vi kunde släppa på skoten sista biten.

 

När fältet kom upp mot Ölands norr udde blev vinden svagare närmare land så vi fick göra 2 stickslag ut mot mitten av sundet 2 gånger innan vi hade vind som var stark när vi körde för babords halsar mot det väntande motvridet. Vid ett av slagen bytte vi från fock till medium genuan för bättre driv i sjön och den vinden vi skulle ha under dagen och natten.

 

På plottern kunde vi tydligt se alla i klasserna framför segla österut och där möta motvridet, i princip alla gjorde så. Vi fäljde vår plan och körde 10-15 minuter extra ut på havet. Efter slaget seglade vi max krysskotat i ca 1,5 timme då vi såg båtarna runt omkring oss falla av och segla mot märket Gustav Dahlén. Vi började också falla av lite och segla på fart. Vi gjorde här nu 7,8 – 8-2 knop i princip hela natten. Kring kl 23 på kvällen så började vi styra mot fyren vi också.

 

Under kvällen så kollade vi en till prognos där det skulle vrida mot nord under natten och morgonen. Det blev riktig bra för oss. Vi lyckades hålla kursen till fyren i god fart medan många andra i troligen mindre vind och kryss fick en långsammare segling mot fyren. Så såg det ut på plottern iallfall.

 

Vid rundningen av Gustav Dahlén kl 0300 på morgonen blev det en härlig avslutning i soluppgång med spinnaker och genua in mot mål. Vi klöv linjen kl 0427. Det visade sig att vi vunnit klassen på sista etappen. Vi slog Pac-Man med 5 minuter vilket kändes otroligt bra. Vi trodde att man inte kunde slå dem i en lys segling med tanke på hur fort de gått på de andra etapperna. Vi hade 3:e snabbaste seglade tid på etappen. Pac-Man var ca 50 minuter före oss i mål och det på beräknad tid räckte till seger för oss i klassen.

 

Trötta och nöjda åt vi den traditionella pyttipannan med öl i OXSS klubbhus på morgonen. Upplägget på tävlingen med gemensamma startgrupper gör ju att alla seglare kommer imål ganska samtidigt och kan träffas och gör karate segling kring en kall dryck.

 

I klass 7 blev Pac-Man 1:a, Aitutaki en Wasa 41 2:a och vi 3:a. Fyra blev She Devil en Valicelli 42. Totalsegrare blev en Dominant 95 som heter Eländet.

 

Salta seglarhälsningar Claes Boman och Rickard Bergqvist



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

PETER NORLINS SNABBSEGLARE BYGGS I ...

En syn som inte skådats på minst 50 år möter nu besökarna hos Båthantverkarna på Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm.   De...

Fly till Australien och hoppa ombord

Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2016 anordnas av Cruising Yacht Club of Australia och ä...

TBT: Förtöj din båt med stil

Det där med att förtöja en båt, det finns det många uppfattning...

När två så lika men ändå så olika möts

Först ser det lugnt och harmoniskt ut, sen kommer stormen och en stor katamaran bara ...

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en he...

















































x