NÄSTA

LA MORENAS WINDEX TOG I BRON– MEN UT UR VÄTTERN KOMMER HON

Juni 02, 2016 @ 17:10:03   Foto La Morena


1 AV 5

I helgen testade skärgårdskryssaren La Morena passagen under Motalabron. Det gick med en smekning och lätt böj av windexen.



Tråkigt vore det annars eftersom La Morena nästa helg börjar en segling som ska föra henne till kappseglingen Åland Runt. För att inte tala om duellen mot Marga i SEARCH CLASSIC CHALLENGE runt Möja den 6 augusti.

 

La Morena som är en 95 kvm skärgårdskryssare ritad av Gustaf Estlander 1922 mäter 22,5 meter från vattenlinjen till masttoppen, windexen oräknad. Det står 22 m på brons skyltar.

 

När Transportstyrelsens föregångare Vägverket skulle bygga bron över Hammarsund i Vättern söder om Arkösund så ringde man La Morenas dåvarande ägare i Motala för att försäkra sig om att man byggde tillräckligt högt för att båten skulle ha segelfri höjd under bron. Det blev 24 m. När samma myndighet flera år senare byggde bron över Motalaviken så kollade man inte. Det står nu 22 m på bron men ingen vet riktigt hur hög den är. Det är brukligt att man lägger på en marginal för högvatten, våghöjd och svall. Men ingen vet. I helgen var det lågvatten.

 

La Morenas skeppare Nils Forsfält som har all teknisk utrustning man kan tänka sig har lovat lasermäta den åt Transportstyrelsen. SEARCH frågade Nisse om vad han gör om det blir högvatten till helgen.

 

- Ja vi har ju det gamla svärmorstricket, dvs att någon i besättningen klättrar längst ut på bommen och man släpper ut den i rät vinkel mot båten. Det brukar ge hygglig lutning. Räcker inte det kan göra fast jollen längst ut på bommen och fylla den med vatten. Då blir det en rejäl lutning.

 

- Men det här kan naturligtvis var ett stort bekymmer för den som seglat Göta Kanal förr och inte vet att det numera finns en bro som kan hindra passage av höga master, säger Nisse.

 

Tidigare har Norsholmsbrons 23 meter varit begränsningen, men nu har man alltså byggt en lägre bro och det kanske inte är så klokt. Om väghållaren anger fel begränsningar och något händer kan ersättningskraven bli mycket höga så marginalerna måste finnas där.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjöhistoriska. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna p...

CHRIS STEELE FÅR FÖRSTA TOURKORTET ...

World Match Racing Tour har startat en julkalender, men en nyhet per dag. I onsdags (lite ...

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två b...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...

















































x