NÄSTA

LA MORENAS WINDEX TOG I BRON– MEN UT UR VÄTTERN KOMMER HON

Juni 02, 2016 @ 17:10:03   Foto La Morena


1 AV 5

I helgen testade skärgårdskryssaren La Morena passagen under Motalabron. Det gick med en smekning och lätt böj av windexen.



Tråkigt vore det annars eftersom La Morena nästa helg börjar en segling som ska föra henne till kappseglingen Åland Runt. För att inte tala om duellen mot Marga i SEARCH CLASSIC CHALLENGE runt Möja den 6 augusti.

 

La Morena som är en 95 kvm skärgårdskryssare ritad av Gustaf Estlander 1922 mäter 22,5 meter från vattenlinjen till masttoppen, windexen oräknad. Det står 22 m på brons skyltar.

 

När Transportstyrelsens föregångare Vägverket skulle bygga bron över Hammarsund i Vättern söder om Arkösund så ringde man La Morenas dåvarande ägare i Motala för att försäkra sig om att man byggde tillräckligt högt för att båten skulle ha segelfri höjd under bron. Det blev 24 m. När samma myndighet flera år senare byggde bron över Motalaviken så kollade man inte. Det står nu 22 m på bron men ingen vet riktigt hur hög den är. Det är brukligt att man lägger på en marginal för högvatten, våghöjd och svall. Men ingen vet. I helgen var det lågvatten.

 

La Morenas skeppare Nils Forsfält som har all teknisk utrustning man kan tänka sig har lovat lasermäta den åt Transportstyrelsen. SEARCH frågade Nisse om vad han gör om det blir högvatten till helgen.

 

- Ja vi har ju det gamla svärmorstricket, dvs att någon i besättningen klättrar längst ut på bommen och man släpper ut den i rät vinkel mot båten. Det brukar ge hygglig lutning. Räcker inte det kan göra fast jollen längst ut på bommen och fylla den med vatten. Då blir det en rejäl lutning.

 

- Men det här kan naturligtvis var ett stort bekymmer för den som seglat Göta Kanal förr och inte vet att det numera finns en bro som kan hindra passage av höga master, säger Nisse.

 

Tidigare har Norsholmsbrons 23 meter varit begränsningen, men nu har man alltså byggt en lägre bro och det kanske inte är så klokt. Om väghållaren anger fel begränsningar och något händer kan ersättningskraven bli mycket höga så marginalerna måste finnas där.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Kvinnorna i Volvo Ocean Race, del 3

Inför årets upplaga av Volvo Ocean Race infördes en del förändringar. En av dem var reglerna kring hur en besättning får se ut. Genom att skapa förd...

Första bilderna av Galateia - Wally...

Wallycento är en ägarstyrd klass där man gör upp i 100 fots maxi-likna...

Fartrekord på 24 timmar

World Sailing Speed Record Council har i över 40 år fört statistik öv...

Kvinnorna i Volvo Ocean Race - Caro...

Inför årets upplaga av Volvo Ocean Race infö...

Veckans pryl: Orca Hybrid Jacket

Med jämna mellanrum bjuder vi på "Veckans pryl”. Det kan vara allt fr&ari...




















































x