NÄSTA

RYSKA HAVSKRYSSARE I TRÄ VAR VINNARE I BALTIC MASTERS MEN I ÅFOR GICK DET SÄMRE

Maj 11, 2016 @ 18:27:09   Foto Sheremetev Andrey


1 AV 5

I Ryssland finns en för de flesta svenska seglare okänd havskryssarklass som heter L6. Den rörde under ett par år om en hel del i grytan i Baltic Classic Master Cup och såg ut att vara mycket svåra att besegra för svenskar och finländare.



Det började med att Nika med Vadim Manukhin vid rodret tog hem Cupen 2011 efter flera mycket tufft genomförda seglingar. Två år senare var det dags för Onega med Nikita Brillantov att vinna. Båda båtarna har väl samtrimmade besättningar som ofta kappseglar i Sankt Petersburgs vatten.

 

Klassen ritades i början av 60-talet av Anatoly Kiselev och den första båten byggdes år 1963 vid Leningrads Experimentella Yacht Varv. Mellan 1963 och 1980 sjösattes 99 L6:or plus 35 båtar i Alkorklassen som är en lätt moderniserad version av L6. Över 30 båtar seglar fortfarande och tio håller på att renoveras. Många av båtarna är ganska slitna, men förbättringar sker.

 

L6 som är en entypsklass har en LÖA på 12,35 m och ett deplacement på 6,7 – 7 ton. Efter förra säsongen leder Onega klassens ryska rating med Nika på andra och Neptun på tredje plats. Onega fick förra säsongen dessutom priset för bästa besättning.

 

Sämre gick det däremot för Onega och Lilya i 2015 års ÅFOR Classic. Båda båtarna gjorde ett olyckligt vägval österut mot Gotska Sandön och fick sedan kryss efter Gotlands nordvästkust. Men arrangörerna och de svenska båtarna kan nog lugnt räkna med att L6:orna kommer åter i jakt på den fina Visbypokalen. En del har menat att vinsterna i Baltic Classic Masters till en del berodde på gynnsamma mätetal enligt Baltic Rule, som då var den handicapregel som användes. Nu seglas Baltic Masters liksom ÅFOR Classic efter SRS (alternativ FinnLYS) och det kan naturligtvis vara mindre förmånligt för L6:orna.

 

Inga L6:or är hittills anmälda till ÅFOR Classic eller Baltic Classic Masters i Sandhamnsregattan. Det kan kanske bero på att ryska rubeln tappat mycket i värde och att de som seglar L6 inte tillhör de mest välbärgade bland ryska seglare.

 

TEXT OLLE APPELBERG

 

L6 Nika. Foto Sheremetev Andrey



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjöhistoriska. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna p...

CHRIS STEELE FÅR FÖRSTA TOURKORTET ...

World Match Racing Tour har startat en julkalender, men en nyhet per dag. I onsdags (lite ...

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två b...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...

















































x