NÄSTA

DEN SOM VILL SE RACING MED KLASSISKA FEMMOR, SEXOR OCH ÅTTOR MÅSTE TILL FINLAND

April 24, 2016 @ 16:16:36   Foto JORMA RAUTAPÄÄ


1 AV 12

Klicka på bilden ovan för fler bilder. Du bläddrar fram och tillbaka genom att klicka på pilarna på höger respektive vänster kant.


 

För ett par veckor sedan berättade vi om hur de kappseglande åttorna inom loppet av några få år försvann från Sverige. Det visar sig att mönstret sedan upprepades med sexorna, som de första åren på 2000-talet seglade bort på ett liknande sätt. Flera namnkunniga sexaseglare lämnade klassen samtidigt och med dem försvann båtarna.

 

Märkligt nog så är svenskarna fortfarande den nation som vunnit flest VM för sexor. Vid en genomgång av resultatlistorna på hittar man på pallplats flera fortfarande aktiva lite äldre seglare. Pelle Pettersson som vunnit flest VM av alla sexaseglare i hela världen, men också Jacob Wallenberg som tagit silver och Calle Piehl som tog guld så sent som 2003. Till det kommer den betydligt yngre Hugo Stenbäck med guld 2009, brons 2011 och silver 2015.

 

Segrarna har tagits i moderna båtar, bortsett från år 2007 då Fredrich Dahlman och Fågel Blå tog första platsen i Classic Division. Det ser därför ganska bra ut på papperet, men de moderna båtarna syns alltmer sällan i svenska vatten och klassen har inte SM-status. Enstaka klassiska sexor finns kvar, närmast som rester av en stolt flotta.

 

Internationellt ser det friskare ut och man behöver bara gå till Finland för att möta en riktigt stor flotta med sexor. I Finland är de klassiska R-båtsklasserna 6mR och 8mR mycket starka tillsammans med Int5m, som inte är en R-båt men har många likheter. De två R-båtsklasserna kom redan 1907 och sexorna blev snabbt en populär racingklass som hade sin verkliga höjdpunkt på 1930-talet och var olympisk klass mellan 1908 och 1952. Från 1973 har VM hållits vartannat år. Klassiska och moderna båtar har seglat i samma tävlingar, klassikerna med en egen pokal skänkt av KSSS.

 

- Sexorna var ursprungligen en ren kappseglingsklass. Båtarna seglade om flera fina vandringspris som Guldpokalen. Det gjorde att nya sexor byggdes hela tiden och klassen var rikligt representerad på regattorna. Dessutom var ju 6 mR en olympisk klass. Det andra som hållit sexan vid liv internationellt är troligen att den var experimentklass för tolvorna i Americas Cup och seglats av tolvaseglarna, förklarar Kristina Reincke som kan R-båtsklasserna både i Finland och internationellt.

 

- Tolvorna är både en kappseglare och långfärdsbåtar, så klassen hade - och har fortfarande - sina entusiaster bland dem som har råd, säger Kristina. Tolvorna seglade ”bara” i tre Olympiska spel, men Americas Cup-tävlingarna fick sedan stor betydelse för klassens sammanhållning, förklarar Kristina.

 

Finland har sedan ett par år i sin flotta av klassiska båtar 12mR Blue Marlin. Sverige har ingen klassisk tolva med många drömmer om att köpa tillbaka Estlanders underbart vackra Princess Svanevit från England.

 

Åttan var liksom tolvan, både en kappseglare och en långfärdsbåt. Åttorna i Finland har även tävlat om fina pokaler som till exempel Kommodor Nicolas Sinebrychoffs Challenge Pokal som den ursprungligen hette då den i mars 1886 skänktes till Nyländska Jaktklubben. Nu tävlar sexorna om den, berättar Kristina. Dessa pokaltävlingar tror hon har haft stor betydelse för klassernas popularitet.

 

Den andra stora racingklassen för klassiker i Finland är Int5m. Här finns några fler båtar kvar i Sverige och ett visst utbyte sker med Finland.

 

Regeln från 1929 blev introducerad i Sverige 1936 av Knud H Reimers, som ritade ett 50-tal båtar för svenska och utländska beställare.

 

TEXT: OLLE APPELBERG

FOTO: JORMA RAUTAPÄÄ



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Opti-surf i stora vågor (video)

Det är få saker som drar till sig så mycket uppmärksamhet som en riktigt bra Opti-klipp. Är det nostaligi? Goda minnen? Ungarnas lekfullhet? Eller bara ren ram passion...

GUSTAF DALÉNS BIOGRAFI LYSER UPP VI...

Gustaf Dalén uppfann bland mycket annat den automatiska AGA-fyren. Den första ...

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

TVÅ ÅR (VIDEO)

Nästa års cup - där sex superseriösa satsningar ställs mot varan...

Hans och Bobby. Foto privat

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

















































x