NÄSTA

Kontrollsystemen ombord på Cup-båtarna - ett viktigt utvecklingsområde

April 05, 2016 @ 17:33:40   Foto oracle team usa


1 AV 2

Klassregeln för den här upplagan av America´s Cup kallas AC50. Den är i relativt stor utsträckning en entypsregel där bland annat formen på skrov och vinge är strikt reglerad, något som debatterats hett eftersom Cupen historiskt varit den ultimata designtävlingen. Det finns dock fortfarande några områden där teamen har fritt spelrum kring designen, framförallt gäller det foils, roder och kontrollsystemen ombord.


 

 

Det är också kring detta som teamen nu fokuserar det mesta av sitt utvecklingsarbete. Många tror att just kontrollsystemen tillsammans med besättningsarbetet kommer bli en avgörande faktor när det drar ihop sig till America´s Cup 2017. Eftersom båtarna redan ser ut att vara i princip lika snabba som de tidigare AC72:orna och banområdet på the Great Sound är litet i förhållande till de möjliga farterna långt över 30 knop så kommer boathandling och manövrar får stor effekt eftersom båtarna kommer tvingas till fler manövrar. En möjlig slutsats kring detta är att den snabbaste båten sett till ren toppfart kan utmanas av en båt som inte är lika snabb men som är mer manövrerbar.

 

Ytterligare en aspekt är förmågan att hålla båten uppe på foilsen i lättare vind, vilket är som svårast under manövrar som slag eller gippar. Därför kan kontrollsystemens exakthet och snabbhet tillsammans med besättningens synkronisering på de olika positionerna ombord bli avgörande för om en match vinns eller förloras.

 

Den stora frågan är dock vad knappen med en gris på gör?!

Redaktionen funderar fortfarande på vad knappen med en gris på gör?!

 

 

Tanken med regelförändringen till en mindre båt som till stora delar är entyp var framförallt att hålla kampanj-budgetarna nere och göra Cupen tillgänglig för fler team. Det hindrar dock inte de resursstarka teamen från att lägga ner lika mycket resurser som tidigare, men nu på de färre områden som fortfarande har friare designparametrar. Ett av teamen som definitivt fortfarande lägger enorma resurser på designteamet är Oracle. I videon nedan får vi höra Stuart Meurer, ansvarig för just utvecklingen av kontrollsystemen ombord på Oracle.

 

 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

JUST NU: Martin Strömberg seglar Vo...

Här följer ett pressmeddelande från Volvo Ocean Race: Seglaren Martin Strömberg kommer att delta i Volvo Ocean Race 2017-18 med laget ”Turn the Tide on Plastic&rdq...

Lista: Varför vi älskar att segla p...

När de första kalla vindarna kommer efter sommaren kan det vara bra att bli p&ar...

Den perfekta söndagsutflykten - näs...

Brilliant. Samtidigt så enkelt. Det enda som saknas är ett segel. ...

Ny räddningsväst med livsele från Spinlock.

PRYLNÖRD?

Här tar vi en titt på

Hallberg-Rassy 340 gjorde världspremiär på Öppet Varv 2017.

Nyheter på båtmarknaden

Jag växte upp i en Volvofamilj. Mina kusiner körde SAAB. Min bästa kompis p...




















































x