NÄSTA

SKUA FLYTTAR HEM EFTER 10 ÅR I HOLLAND

April 01, 2016 @ 05:17:02   Foto Privat


1 AV 2

Ännu en Östersjöbåt har kommit hem. Det är Gullkronakryssaren Skua som efter 10 år i Holland återvänder till nordiska vatten.


 

Skua seglar direkt in i Classic Yacht Cup Sweden och ägaren Lasse Pipping planerar att ställa upp i Peter Norlin Memorial Classic inne i Stockholm den 28-29 maj och i Sandhamnsregattan Classic 10-13augusti. Lasse har varit bosatt i Nederländerna i många år, men nu har han flyttat till sitt sommarhus på Åland.

 

Gullkronakryssaren ritades av Jarl Lindblom som var en av Finlands främsta konstruktörer. Tre båtar byggdes och Skua var den första från 1946. Den mäter LÖA 8,9 m, har ett deplacement på 2,5 ton och en segelyta på 25 kvm.

 

År 1958 köptes båten av Lasse Pippings föräldrar i Saltsjöbaden.

 

- Under hela min uppväxt seglade vi flera veckor varje sommar i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar. Kraven på komfort var lite lägre då, vem skulle idag ta med sig fru och tre pojkar i en båt som bara är lite större än en folkbåt på fyra veckors segelturer, frågar sig Lasse?

 

Under ett par år hade Skua annan ägare, men 2006 köpte Lasse båten och tog med den till Holland. I Nederländerna har han seglat på inre vatten eftersom Skua inte är byggd för Nordsjön och saknar självlänsande sittbrunn.

 

- Det är trångt om plats i Holland och det märks också på vattnet. Det är korta avstånd mellan båtarna med små marginaler för att väja. Naturhamnar existerar inte, men gästhamnarna är mycket trevliga och välutrustade, berättar Lasse.

 

Skua har utrustats med en elektrisk inombordare och mycket jobb har lagts ned på båten. Första vintern i Nederländerna fick däck och rufftak epoxibehandling så läckaget ovanifrån kunde hejdas. Den ursprungliga inredningen togs ur för renskrapning och impregnering av skrovets insida med rå linolja.

 

Kölplanka, dödträ, sambord, roderstäv och horntimmer är förnyade. Resnings- och kölbultar har ersatts med nya av syrafast rostfritt stål. Ny inredning byggdes vintern 2009-10. Då gjordes också en variant av nåtlimning: Nåten frästes upp och ribbor limmades in. Tack vare att ribborna bara limmades på ena sidan, kan nåten fortfarande öppna sig om träet blir alltför torrt.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjöhistoriska. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna p...

CHRIS STEELE FÅR FÖRSTA TOURKORTET ...

World Match Racing Tour har startat en julkalender, men en nyhet per dag. I onsdags (lite ...

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två b...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...

















































x