Sune Carlsson Båtvarv bygger VM-utmanare

Det började på sextiotalet med att Sune Carlsson Båtvarv i Saltsjöbaden, utanför Stockholm, fick ett uppdrag att bygga en 5.5:a för en seglingsintresserad Saltsjöbadsbo. Varvet, under ledning av seglingslegenden Sune Carlsson, hade gjort sig känt för att vara kunniga båtbyggare och bygga bl a riktigt snabbseglande Starbåtar. Båten blev så bra att man sen fick ytterligare uppdrag att bygga några 5.5:or.

1968 behövde bröderna Sundelin en ny båt för OS i Acapulco. Så varvet byggde nu ytterligare 5.5:a, som fick namnet "Wasa IV". Och med den seglade bröderna hem guldmedaljen till Sverige.

När Leif Carlsson, Sunes son, storseglare och numer chef på varvet, i somras fick veta att KDY (Kongl Dansk Yachtclub) ska arrangera VM för bl a 5.5:or, fick han idén att utmana med en helt nydesignad båt. Det finns ju många moderna lösningar på både material och konstruktion som man borde kunna använda på en 5.5:a. Och kunskapen om hur man bygger båt, även i moderna material, finns ju redan på varvet. Så historien upprepar sig och nu bygger varvet ytterligare en 5.5:a för kommande VM i Danmark i augusti.

Konstruktör och designer är välkända. Håkan Södergren, med massor av välkända båtmodeller på sin meritlista. Med en klass som 5.5, handlar det ju om att hålla sig inom en mätregel, dvs vissa givna ramar, när man bestämmer sig för designen. Men det finns ändå en mängd möjligheter att, inom mätregeln, själv bestämma vissa mått, viktfördelning och praktiska lösningar. Diskussionspartner i konstruktionen har varit Leif Carlsson, som ska segla båten tillsammans med meriterade storseglarna Johan Hedberg och Tom Whitmore.

VM i 5.5 går i danska Skovshoved strax norr om Köpenhamn i mitten av augusti i år och där tänker Leif och hans team delta med Wasa V och slåss om pokalen, under KSSS flagga.

- Det här är verkligen jättekul. Och intresset från seglarvärlden har varit över all förväntan, säger Leif Carlsson. - Vi har en tråd på facebook, där man kan följa bygget och vi insåg snart att vi fick göra inläggen på engelska, eftersom vi fick så många kommentarer och frågor från utlandet också.

Sjösättningen beräknas till mitten av april och då handlar det om att justera och trimma utrustning och sen förstås: träna, träna, träna, inför trippen till Danmark.

Leif Carlsson, Håkan Södergren och Sune Carlsson. Foto Sune Carlsson Båtvarv

Top