NÄSTA

KÄRLEK VID FÖRSTA ÖGONKASTET TOG THALATTA FRÅN SJUNKANDE VRAK TILL KAPPSEGLANDE KLASSIKER

Mars 24, 2016 @ 10:55:55   Foto DAVID PETTERSSON


1 AV 3

I helgen som gick anmäldes skärgårdskryssaren SK55 Thalatta till Classic Yacht Cup Sweden. Det är andra gången hon är med.

 

Första året fick gastarna ösa mest hela tiden och vid säsongen slut så räddade ägaren Kurt Rasmussen och hans team med knapp nöd sig själva och Thalatta från att sjunka. Med sitt antika nyförvärv från 1912 deltog Kurt och kompisarna i Byxelkroken och på återvägen släppte däcket från skrovet med en lång 20 cm hög glipa som följd och båten tog in vatten, mycket vatten. Som tur var hade Thalatta inte hunnit så långt, så Kurt styrde båten åter till Byxelkrok och därifrån gick den på trailer hem till Oxelösund.

 

Sedan dess har Thalatta gått igenom en otrolig renovering och många timmars arbete. Bara materialkostnaden har varit 800 000 kronor. Jobbet har Kurt till stor del gjort själv i egen verkstad och han har inte räknat timmarna.

 

På frågan varför han köpte Thalatta blir han först alldeles tyst. Sedan har han flera svar: De vackra linjerna, gaffelriggen, önskan om ett stort projekt att ta tag i och historien. Det var kärlek vid första ögonkastet. Plus historien. Thalatta tävlade i olympiaseglingarna utanför Nynäshamn 1912.

 

Thalatta var vid förvärvet ”en fullständig katastrof” och ”helt slut”, enligt Kurt. Gastarna trampade inte på däcket utan igenom det.

 

Nu är det nog inte vem som helst som totalrenoverar ett vrak. Kurt är från början utbildad snickare och jobbade i sin ungdom som slöjdlärare och har sedan hela sitt yrkesliv drivit företag inom byggbranschen. När väl båten kommit in i hallen i Oxelösund och Kurt började riva däcket blev det ännu värre. Det var bara vattendränkta smulor kvar.

 

Första vintersäsongen byttes alla spant och ersattes av basade spant, nya däcksbalkar, nytt däck, ny motor, ny köl, nytt roder, ny rigg och ny ruff. Skrovet är plastat så det behövde inte ersättas. Kvar från den ursprungliga Thalatta blev därutöver ett skåp och en spegel.

 

Första säsongen i renoverat skick blev inte bra. De nya seglen var felsydda med buken för långt bak. Masten var för tung och rodret för litet.

 

Den följande vintern la Kurt på 600 kg i kölen, seglen syddes om och mastens diameter minskades. Det hjälpte. Kurt fick fart på båten och vann bland annat tillfartsracet till Hyundai Cup i augusti 2015 och nu är det alltså dags för Classic Yacht Cup Sweden igen. Och då väntar nog mer beröm för Thalatta från bryggorna. Det har varit en del av den stora glädjen med projektet, säger Kurt.

 

- Det här med att segla gaffel är också annorlunda. I början gjorde jag misstaget att titta för mycket på medtävlarna med bermudarigg. Det gjorde att vi gick för nära vinden och ibland fick stopp på båten och det är en tung båt att få fart på.

 

Förra säsongens final blev något alldeles speciellt då Thalatta fick huvudrollen i sista avsnittet av Inga Lindströms teveserie i Tyskland. Skådespelarna som skulle agera besättning hade aldrig seglat förr så det blev en spännande seglats genom Stendörrens labyrint av holmar och skär, berättar Kurt

 

TEXT OLLE APPELBERG

 

FOTO DAVID PETTERSSON

 

Kurt Rasmussen. FOTO DAVID PETTERSSON


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Vattenskidor bakom Hobie 18 - (video)

Vem trodde att en liten Hobie 18 katamaran kunde dra en vattenskidåkare bakom sig? Detta klipp är från 1985 på Keuka Lake i New York.  

Francois Gabart slår ännu ett rekord!

Francois Gabart har nu korsat ekvatorn och fortsätter att utöka sin ledning mot d...

Kul eller farlig vinteraktivitet? -...

Ett gäng barn hoppar i en kanot som körs ner för en snöig backe ner i s...

Nyhet: Wauquiez Pilot Saloon 42

Sedan lanseringen av Pilot Saloon-serien 1991 har det franska varvet Wauquiez levererat mer...

Undoms-VM i Kina - Dag 1: Svenskbåt...

Idag gick första dagen av stapeln för Ungdoms-VM i segling där den bäst...




















































x