SVENSK STÅLRACER MED 242 KVM SEGELYTA VINNARE I KIEL 1902

Illustrationen och texten kommer från boken Segelsport i Brytningstid som i april ges ut av Gaff Yacht Societys Stiftelse.

Under Kielregattan 1902 samlades hela den europeiska kappseglingseliten och här inledde Garm IV sin segerrika kappseglingskarriär. Båten konstruerades av Gunnar Mellgren på beställning av göteborgaren Olof Mark. Garm IV eller San Toy som hon senare döptes om till blev den största båt som Mellgren ritade. Med en längd på 18,20 m, en segelyta på 242,2 kvm var hon Sveriges störta racer och snabbaste båt i många år. Hon ritades med frihängande roder och fenköl. Skrovet byggdes helt i stål. Båtens deplacement beräknades till 11 190 kg. I Kiel vann Garm tre seglingar och tog två andrapris. Hon fick den tyske kejsarens hederspris.

Illustrationen och texten kommer från boken Segelsport i Brytningstid som i april ges ut av Gaff Yacht Societys Stiftelse. Bokens författare Janne Pettersson, Ingrid Eriksson och Per Hellgren har valt att ta konstruktören Gunnar Mellgrens båtar som utgångspunkt för sitt botaniserande i ritningar, fotografier och skrivna källor med fokus på tiden från 1882 till 1907. Det märkliga är att Mellgrens båtar ger ett så modernt intryck, med sina delade lateralplan, fenkölar i stål och frihängande roder.

Den sakkunskap som bokens 560 sidor vittnar om är djupt imponerande. Dessutom är grafiken vacker, formgivningen utmärkt, illustrationerna en njutning och texten ovanligt välskriven.

Segelsport i Brytningstid kan beställas från Gaff Yacht Societys Stiftelse före den 31 mars för endast 500 kr, som sätts in på postgiro 791768-5. Porto tillkommer för beställningar som görs senare.

TEXT OLLE APPELBERG

ILLUSTRATION MATS WINBERG

Top