NÄSTA

Säkerhet - hög prioritet i America´s Cup

Februari 17, 2016 @ 06:33:11   Foto facebook


1 AV 2

Seglingen i America´s Cup har förändrats drastiskt de senaste åren. Även om enskrovsbåtarna som var America´s Cup-klassen under 90-talet och början var relativt extrema sett till material och de laster som de behövde klara av så har intåget till flerskrov och framförallt foiling förändrat seglingen radikalt. Det har även riskerna, som i takt med mycket högre farter och båtar som kan kapsejsa, har ökat oerhört.

 

Ett bevis på detta blev den tragiska olyckan där Artemis båt kapsejsade och bröts isär vilket ledde till att en seglare ombord, Andrew Simpson, omkom. Olyckan blev en väckarklocka för America´s Cup-världen och ledde till att ett högt säkerhetsmedvetande. Man arbetade fram säkerhetsföreskrifter och teamen förband sig gemensamt att leva upp till vissa rutiner och krav.

 

Som en följd av detta har nu alla seglare ombord på en AC-katamaran numera:

 

• Kniv för att kunna skära sig loss eller skära sönder trampolinen om de hamnar under den

• En liten syrgastub med några andetag luft för att klara sig en kortare tid under vattnet

• Hjälm och andra kroppsskydd

• Sele för att kunna fästa sig i om de behöver fira ner sig från pontonen uppe i luften om båten ligger på sidan

 

Dessutom har teamen under all segling, både på träning och tävling, alltid en medföljande säkerhetsbåt med bland annat dykare ombord. Seglarna tränar också regelbundet kring olika säkerhetsaspekter, som att hoppa från hög höjd och hantera nödsituationer under vattnet. Nedan får vi se ett klipp ur programserien "Artemis Racing - Road to Bermuda" som handlar om just hur Artemis jobbar med säkerheten.

 

 

 

Hela avsnitt 6 av programserien "Artemis Racing - Road to Bermuda" hittar du på Artemis hemsida, artemis-racing.americascup.com.

Artemis Racing - Road to Bermuda



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

9 tips för att leva billigt på en s...

Många är det om drömmer om att flytta in i en segelbåt och segla världen över. Det ekonomiska är såklart en avgörande faktor. Men det går...

Veckans 5 mest lästa: De sålde allt...

Från IT-guru till 2.4mR till båtar som sjunkit. Det är inte alltid lä...

Någon som har 870 miljoner kr över?

2016 lanserade Perini Navi sin 230 fot långa superyacht Sybaris på Monaco Yach...

Tips: Följ Malin och Johan som vill...

Johan Hammarlund och Malin Löf ville ha ett nytt typ av liv. De köpte en Beason 4...

ÖVERLÄGSNA

Euroflex med drömlaget Nathan Outteridge, Glenn Ashby och Ian Jensen fortsatte sin i d...




















































x