NÄSTA

Video: Oracle's designer om kavitation

Januari 06, 2016 @ 10:16:54   Foto facebook


1 AV 1

Designarbetet i America's Cup-teamen pågår för fullt. I och med den senaste regeln kring båt, AC50, kommer de fria designelementen vara begränsade jämfört med tidigare regler. Formen på bland annat skrov och vinge kommer vara one-design. Det som lämnats öppet i regeln är i princip foils och roder, samt kontrollsystemen för dessa samt vissa yttre ytor (fairings) på båtens ovansida. Faktumet att det finns lite mindre att designa för varje team gör dock inte att det spenderas speciellt mycket mindre tid eller resurser på designteamen.


 

 

I och med att de nya båtarna foilar kommer också foilsen vara de mest essentiella delarna för båtens fartpotential. Därför arbetar de olika designteamen mycket fokuserat med att hitta den foildesign som skapar mest lyft men minst motstånd. Ytterligare ett "problem" som nu blir tydligt på grund av de höga hastigheterna är kavitation kring de delar av foilsen som är i vattnet. I videon nedan får vi höra några ord om detta från en av Oracles många designers, Hal Youngren.

 

 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

JUST NU: Martin Strömberg seglar Vo...

Här följer ett pressmeddelande från Volvo Ocean Race: Seglaren Martin Strömberg kommer att delta i Volvo Ocean Race 2017-18 med laget ”Turn the Tide on Plastic&rdq...

Lista: Varför vi älskar att segla p...

När de första kalla vindarna kommer efter sommaren kan det vara bra att bli p&ar...

Den perfekta söndagsutflykten - näs...

Brilliant. Samtidigt så enkelt. Det enda som saknas är ett segel. ...

Ny räddningsväst med livsele från Spinlock.

PRYLNÖRD?

Här tar vi en titt på

Hallberg-Rassy 340 gjorde världspremiär på Öppet Varv 2017.

Nyheter på båtmarknaden

Jag växte upp i en Volvofamilj. Mina kusiner körde SAAB. Min bästa kompis p...




















































x