NÄSTA

Video: Oracle's designer om kavitation

Januari 06, 2016 @ 10:16:54   Foto facebook


1 AV 1

Designarbetet i America's Cup-teamen pågår för fullt. I och med den senaste regeln kring båt, AC50, kommer de fria designelementen vara begränsade jämfört med tidigare regler. Formen på bland annat skrov och vinge kommer vara one-design. Det som lämnats öppet i regeln är i princip foils och roder, samt kontrollsystemen för dessa samt vissa yttre ytor (fairings) på båtens ovansida. Faktumet att det finns lite mindre att designa för varje team gör dock inte att det spenderas speciellt mycket mindre tid eller resurser på designteamen.


 

 

I och med att de nya båtarna foilar kommer också foilsen vara de mest essentiella delarna för båtens fartpotential. Därför arbetar de olika designteamen mycket fokuserat med att hitta den foildesign som skapar mest lyft men minst motstånd. Ytterligare ett "problem" som nu blir tydligt på grund av de höga hastigheterna är kavitation kring de delar av foilsen som är i vattnet. I videon nedan får vi höra några ord om detta från en av Oracles många designers, Hal Youngren.

 

 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄR ÄR DONGFENGS KVINNLIGA SEGLARE ...

I och med de nya reglerna som satts för årets Volvo Ocean Race är det fördelaktigt för en besättning att välja mixteam, då man tillåts ha fler...

Zhik förbereder sig inför en ny säs...

Vanligtvis ser vi Zhikflytvästar som är stora och ganska otympliga. Det är ...

PRYLNÖRD?

Här tar vi en titt på snygga seglarstöveln L...

HAR DU KOLL PÅ SVENSKA KAPPSEGLINGAR?

Har du koll på svenska kappseglingar? Det kan du ha nytta av i nästa
















































x