NÄSTA

Svenskbåtar tog ledningen i premiären för klassikernas världsserie

Juni 06, 2015 @ 22:44:44   Foto Olle Appelberg

Mariska
Mariska

1 AV 8

Dubbelt svenskt i toppen skulle man med en journalistisk dragning kunna skriva om Voiles d'Antibes. Det är Medelhavspremiären för Panerai Classic Yacht Challenge, som är världsserien för klassiska båtar.


 

I klassen Big Boats i Antibes leder efter två seglingar R15 Mariska byggd 1908. Båten ägdes under nästan 40 år av en av svensk seglings stora profiler Carl Matthiessen, banankungen kallad eftersom han ägde The Banana Company som sysslade med odling, transport, mogning och marknadsföring av bananer. Mariska fanns med redan vid Sandhamnsseglingarna 1913, men det är inget svenskt bygge utan hon konstruerades av William Fife i Skottland.

 

Tvåan i Antibes heter Agneta och är på sätt och vis motsatsen till Mariska. Agneta konstruerades av Knud Reimers och byggdes på så sent som 1950 på Neglingevarvet i Saltsjöbaden. Ägaren hette Oscar Wiberg, överingenjör på STAL Laval i Finspång och båten syns inte alls i resultatlistorna från de stora evenemangen i Sverige på 50-talet. Agneta är ändå med sina 82 fot och en av de allra största fritidsbåtar som byggts i landet. Hon borde ha funnits där, men Oscar Wiberg höll sig för sig själv och hemmahamnen var diskreta Valdemarsvik. Med sina skärgårdskryssardrag blev det en riktig snabb båt och Oscar seglade ibland ikapp handelsfartyg och vann.

 

Agneta såldes 1959 till Fiatchefen Giovanni Agnelli som hade henne i många år och Agnetas däck trampades av vår tids mest kända personer från Jackie Kennedy till Silvio Berlusconi. Det är knappast en båt för en ägare som inte vill synas. Den utomordenligt vackra yawlen har fribord i mahogny och röda segel. Numera heter skepparen Jacques Louvet och ägaren är en av New Yorks främsta inredningsarkitekter.

 

Mariska är idag en av fyra kvarvarande R15 jakter, alltså större än en tolva (R12) , som de flesta känner till från Americas Cups historia. Så sent som 2004 var det nog få som trodde att Mariska som vilade vid en kaj i Holland under en presenning någonsin skulle segla igen. Men fem år senare så fanns hon på starlinjen i Monaco Classic Week tack vare en schweizisk bankman.

 

Vem som vinner? Ja det får söndagen utvisa, tyvärr har vindarna de första tre dagarna varit extremt lätta så distansbanorna har kortats och en dag ställdes seglingarna in.

 

Voiles d'Antibes är inte en dyr affär för deltagarna utan avgifterna är ganska blygsamma, en folkbåt kommer undan med 180 euro och de stora båtarna betalar "bara" 550 euro och då ingår båtplats i 10 dagar.

 

Text och foto Olle Appelberg



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två bra armövningar som går att variera på mängder med sätt. &nbs...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...

Dongfeng är tillbaka (video)

Martin Strömbergs gamla lag Dongfeng Race Team är tillbaka för att en andra...

Svenska möjligheter i Carlos Aguila...

Carlos Aguilar Match Race pågår för fullt på St. Thomas. igår...

















































x