NÄSTA

Gasexplosion- vill ingen ha...

April 19, 2015 @ 20:37:33   Foto YM & www.msb.se

gasolexplosion
gasolexplosion

1 AV 4

Båten är i sjön, kanske dags för första övernattningen och att laga mat ombord. Har du kontrollerat gasinstallationen i år? Jo, du har säkert läcktestat kopplingarna och dragit åt kranen, men räcker det?


 

Det engelska månadsmagasinet Yachting Montly har gjort en serie videos om diverse skador och faror som en båt kan råka ut för. Tills slut kom filmen, för sedan var det inget kvar av båten.

 



 

En vanlig orsak till olyckor med gasol är att läckage har uppstått i gasolapparaten eller i slangledningarna mellan behållaren och anläggningen. Det gäller att läcktesta vid varje flaskbyte,, provböja slangarna minst en gång varje säsong. En läckindikator är en bra investering.

Färgen på gasollågans inre del ska vara blågrön. Om lågan har gula inslag bör gasolbrännaren lämnas till service för justering eller rengöring.

Om brand skulle uppstå i ventiler, slanganslutningar eller på andra ställen där det inte ska brinna i gasolanläggningen ska du i första hand stänga tillförseln av gasol med ventilen på behållaren.

 

gasolflaska med reduceringsventil

 

Eftersom gasolen är komprimerad till vätska i behållaren ska behållaren alltid stå upp vid transport, förvaring och användning för att säkerhetsventilen ska fungera korrekt. Gasolbehållare i båtar ska förvaras stående i ett avskilt utrymme som är ventilerat till det fria. Om behållaren ligger ner kan säkerhetsventilen hamna i gasolvätskan och det är då inte säkert att ventilen fungerar som den ska.

Gasolapparater ska vara CE-märkta med fyra siffror efter. Dessutom ska de vara märkta ”B/P” (butan/propan, dvs. gasol) och ”30 mbar” (avser gasolens tryck efter regulatorn).

 

gasolslang med slangklämma

 

Gasolslangar ska vara avsedda för gasol och klara -30°C, vilket vanligen syns genom att de är märkta -30°C. Se till att slangen är tillräckligt påträdd på både reducerventil och gasolapparatens slanganslutning. Om slangen är trög att trä på, använd ett par droppar T-sprit (aldrig olja).  Slangen åldras av väder, vind och sol. Kontrollera den därför inför varje säsong genom att böja den. Om sprickor uppstår – byt den. Använd endast slang som är avsedd för gasol, och fäst den med slangklämma. Slangar får inte dras genom väggar. Slangarna ska heller inte vara längre än nödvändigt. För längre sträckor används i stället rörledningar, vanligtvis av koppar.

 

Du kan läsa om gasol och installationer på sidan för Samhällsskydd och beredskap eller Dinsakerhet.se som är från samma organisation men som riktar sig direkt till privatpersoner.

Tipset är att du skall vara noggrann med din gasolanläggning. Du kan se på videon eller läsa mera om det i denna broschyr från myndigheten för samhällsskydd och beredskap, och för säkerhetsskull har de en till här.





KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Frågan vi alla ställt oss: Varför p...

En vanlig frånga som America's Cup-lagen får är varför fören pekar nedåt när båten foilar, varpå ORACLE Team USA tagit upp frågan i de...

Seglingshistoria och Sandsegling fr...

Vi ser segling lite överallt, vanligast är självklart i vattnet men sporten...

Girls will always be girls

Tjejer defineras ofta som fnittriga och "snackiga". De är väldigt bra på a...

MAPFRE tillbaka för att känna på ha...

För mindre än en månad sedan bröt Volvo Ocean Race båten Mapfre...

DONGFENG SINGAR FYRA ÅTERVÄNDARE UN...

Dongfeng satsade under föregående Volvo Ocean Race på att få in en ...
















































x