NÄSTA

Framtidens båtbottenfärg?!

April 09, 2015 @ 20:14:06   Foto Emiliano Pinori

Leaf Antifouling
Leaf Antifouling

1 AV 1

Är Leaf Antifouling en del av vår framtid? Kommer vi att måla botten på våra båtar vart femte, sjätte eller tionde år i framtiden? En del av hemligheten kan vara ivermectin.


 

Enligt uppgift skall ivermectin vara ett ämne som man använder för att ta död på parasiter hos djur. Ju mer jag försöker läsa om det desto knepigare websidor kommer upp vid sökningarna på internet. För att göra det enkelt så är Wikepedias förklaring enklast.

Men när jag får chansen att prata med en av testarna av framtidens båtbottenfärg, Christer Svensson Pernhult blir det hela mera begripligt. De flesta färger som vi använder i dag för att måla båtbotten, de försöker vara så glatta det bara går, för att havstulpanerna inte skall fästa på skrovet, och det alla värsta, absolut inte fästa på propellern. Men forskaren Emiliano Pinori som driver projektet med Leaf, tänkte istället att om havstulpanerna får sätta sig på skrovet, och äta av färgen, då dör havstulpanerna, och problemet försvinner.

Du blandar ett gram ivermectin i en liter färg, och skyddet är igång när du målat, och så länge färgen sitter kvar, då är ivermectin aktivt och båtens botten är skyddad säger Emiliano.

 

Projektet påbörjades 2008 genom att  forskaren Emiliano Pinori blev anställd som industridoktorand i ett gemensamt projekt mellan SP och Göteborgs univeristet för forska om principen. 2012 fick projektet EU-bidrag för att utveckla low emission antifouling (LEAF) för att kunna utvecklas till en produkt som kan användas för att främja miljön genom minskande utsläpp av biocider. Nu jobbar Emiliano på statliga SP med att koordinera arbetet mellan bland annat Göteborgs Universitet, marinbiologer i Sverige och Brasilien och en av världens största färgtillverkare.

I dag är det lite ironiskt en av världens största färgtillverkare som tillverkar färgen i dag, som kan bli ett lyft för vår miljö, men som betyder stora förluster för industrin kring båtbottenfärger i förlängningen, då vi inte kommer atta måla båtbottnarna lika ofta.

Hur ser då tidsplanen ut för projektet enligt Emiliano? Största hindret vi passera inom EU är  Biocid procuct regulations(BPR). Där skall ivermectin passera alla tester och  och all dokumentation skall produceras, vilket kan ta minst tre till fyra år. Detta tack vare att molekylen som används redan i dag i jordbruk och veterinärmedicin och även vanlig medicinsk behandlingar för bland annat River Blindness.

Är du nyfiken och har gott om tid kan du lyssna på en professor Wiliam Campbell som föreläser om historien om Ivermectin.

Professor William Campbell - The Story of Ivermectin

 





KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en helt ny nivå och ger dem en high five i farten. Är de en taktik de övar in inför ...

Upptäckt Grönland med Guirec Soudée...

Guirec Soudée har under ett år med segelbåt upptäckt Grönlan...

Nisse Gustavsson är en av Sveriges tre riggmästare. Foto Olle Appelberg

MÄSTAREN NISSE HJÄLPER DEN SOM VILL...

Fotografiet ovan: I Barkassskjulet vid Marinmueeet i Karlskrona tillverkas mycket av de ut...

Unikt klipp från Södra Ishavet och ...

Igår sökte en helikopter från franska flottan upp Alex Thomson och hans H...

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjö...

















































x