NÄSTA

14 dagars träning blev till 50 och en helt ny satsning!

April 08, 2015 @ 12:17:29   Foto Lovisa Karlsson, Klara Wester

Klara Wester och Rebecca Netzler

1 AV 3

Här kommer en mycket underhållande berättelse från Rebecca Netzler om hennes första stora äventyr i OS-klassen 49:er FX. Rebecca läser fjärde året på seglargymnasiet i Motala och är på väg att ta det stora klivet ut på OS-klasstouren.

December månad är mörk som seglare, säsongen har slutat och en lång period på gymmet väntar. Från ingenstans kom mitt samtal, samtalet som jag inte då visste skulle förändra hela min kommande säsong. Samtalet handlade om ett träningsläger på Mallorca i 14 dagar i början på mars tillsammans med Klara Wester.

Varför inte tänkte jag, segla är det jag vill göra och Mallorca låter inte fel. Det vi uttalat till varandra var att vi skulle åka ner och lära oss så mycket som möjligt sen åka hem igen. Vi bestämde oss för att åka ner några dagar tidigare för att åtminstone ha seglat något pass tillsammans innan seglargymnasierna kom för att döma.

Fyra veckor innan det var dags för avgång hade vi ännu inte bokat flygbiljetter vilket för planeringstokiga mig blev stressande, jag tog mig i kragen och började leta efter bra flyg. Det går inga flyg på våra utsatta resedatum, vad gör vi nu? Efter mycket snack fram och tillbaka fick vi boka ytterligare fyra dagar tidigare än vad det var tänkt och lägret är nu uppe i 18 dagar.

Sweet tänkte jag och började få lite pirr i kroppen efter att få segla igen. Båten skulle samåka med några lasrar och stanna kvar över världscupskvalet och frågan kom upp om vi ska vara med. Varför inte tänkte vi, båten skulle ju ändå vara där och det blir ett kul test att se vad vi lärt oss under träningen, hur illa kan det bli. Nu är det ännu fler biljetter som ska letas och bokas vilket var en mycket svårare uppgift än vad vi trodde från början. När vi hittat bra flyg som passade oss båda insåg vi att det skulle bli endast fem dagar hemma innan det var dags för att åka söderut igen.Åtminstone för mig, som har två resdagar extra totalt med tanke på min bostadsort Östersund.

Jag började tänka och fem dagar hemma är ingenting att hänga i julgranen, mycket roligare att spendera mer tid på Mallorca och nu, istället för att bara träna, även kunna turista lite på ön. Vi beslutade oss för att stanna och sedan köra bilen hem med båtarna och när allting var bestämt och bokat började jag räkna dagarna och de 14 dagars långa lägret hade nu blivit 50 dagar.

Väl på plats var vi en av dem första FX:arna som lyckats ta sig dit och första passet var nu gjort. Vad har vi gett oss in på, det blev ingen kapsejsning men ack vad vi badade. Så här kunde vi inte fortsätta nu var det skärpning. Vi började segla mycket, upp tidigt och ut för att in äta lunch och ut igen. Mycket tid i båten behövdes för att vi överhuvudtaget skulle kunna ta oss runt den där banan på världscupkvalet. Utvecklingskurvan steg brant uppåt och vi kände oss starkare och bättre varje kväll vid läggdags, precis lika sugna på att ut och kriga igen dagen efter. Träningsregattan visade att vi var på gång med inte riktigt där ännu, med några topp-10-placeringar fick vi bevisat för oss att träningen gett resultat.

Spänningen steg inför den stora tävlingen och från att ha tagit ett beslut om två dagars segling en dag vila, till att segla alla dagar för att maxa träningstiden kände vi oss redo. Redo för att göra debut på riktigt och ta världen med storm. Efter 68 h tillsammans på vattnet kunde ingenting stoppa oss. Däremot var storm precis det vi fick. Under hela den tid vi varit och tränat hade det inte blåst mer än 15-16 knop och relativt små vågor men det fick vi igen nu.

Det kom mycket vind de första dagarna och vågorna var allt större än vi någonsin seglat i innan. Det var omöjligt, vi klarade inte av det. Frustrationen steg då materialet krånglade och en trasig gennaker, bruten spridare, bruten mastränna och till slut sattes masten i botten tillsammans med 15 andra FX master. Vi fick nog. Det var inte så här vi hade tänkt göra vår debut i 49er FX klassen. Med enormt besvikna steg går vi över till resultatlistan och inser att vi enbart gått i mål två gånger på vårt första världscupkval, vilket debut.

Däremot kunde vi inte varit mycket nöjdare trots alla motgångar. Vilken fantastisk resa vi fått göra och vad mycket vi fått gå igenom. Alla dessa hjälpsamma människor på hamnplanen som sett hur våra motgångar stegrats och gått fram för att hjälpa och trösta oss gång på gång. För oss öppnades en helt ny värld då personer stannade kvar sent på kvällarna för att hjälpa till att laga allt trasigt.

Vi, två nybörjare som kom från ingenstans och vår båt Glenn som blev undanflyttat till en ny plats varje morgon där han var i vägen för i princip alla, var inte helt ensamma och utstötta. Istället fick vi med öppna armar ett välkomnande in i den stora hamnplansfamiljen och det finns ingen annanstans vi vill vara. Det är tufft att komma till en ny klass och försöka passa in men vi känner oss helt klart med oavsett hur de andra känner.

Nu var det bestämt, vi kan inte sluta segla tillsammans vi måste fortsätta. Vi behöver en ny chans att göra en storslagen entré och visa vad vi går för. Därför blir nästa internationella tävling för oss, Wester/Netzler 49er FX Sailing, Delta Lloyd regattan i Medemblik, Holland och där ska vi gå i mål minst tre gånger.

/Rebecca Netzler

Följ Klara och Rebecca på deras Facebooksida: https://www.facebook.com/pages/WesterNetzler-49er-FX-Sailing/1636555066576475?fref=ts

KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Proffset ger sealing-tips (video)

Båtarna har plockats isär, slipats, målats om och nu är det äntligen dags för alla prylar och beslag att fästas på båtarna på nytt. The...

Att gå på Seglargymnasium

Dröm dig bort till en vardag med det du älskar, träffa kompisar, styrketr&a...

Scrolla inte Facebook på jobbet

Vissa jobb kräver fullt fokus och går inte slarva med..  Typ som en segelmakar...

5 misstag vi alla gjort (Laser edit...

Vissa misstag kan vi göra om och om igen utan att egentligen lära oss av det. Vi...

Från Borstahusen kappseglar i Indien

Louise Zetterström från Borstahusen är, tillsammans med jämnåri...