NÄSTA

Dramatik för Team SCA och Dongfeng i ”Roaring forties”

Mars 24, 2015 @ 11:33:15   Foto Yann Riou / Dongfeng Race Team

Foto Yann Riou / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race
Foto Yann Riou / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race

1 AV 3

De sex båtarna i Volvo Ocean Race har betat av en tredjedel av sträckan mellan Auckland och Itajaí, Brasilien. Både Team SCA och Martins Strömbergs Dongfeng Race Team har råkat ut för ofrivilliga gippar som orsakat problem ombord.


 


 Igår kväll råkade Dongfeng ut för det som kallas för en kinesgipp*. En kraftig vindby och vågor gjorde att storseglet snabbt och okontrollerat svängde över till andra sidan båten som då fick en kraftig lutning. Varken seglarna eller båten skadades men enligt lagets Onboard Reporter Yann Riou fick besättningen fick jobba hårt med att tömma båten på cirka 300 liter vatten som forsade in under däck.

– Kolsvart natt, båten fick slagsida och det tog nästan tre timmar innan allt var i sin ordning igen, säger Yann Riou.

 

Svenskbåten Team SCA drabbades av en likadan ofrivillig gipp strax efter klockan 06.00 i morse svensk tid.

– Vi låg på fel sida i två till fyra minuter innan vi långsamt tog oss tillbaks till rätt läge, säger laget Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Ingen ombord kom till skada men besättningen på Team SCA jobbar med lagningar på båten.

 

Båtarna befinner sig nu i Södra ishavet där vinden tilltar och temperaturen sjunker. Det är en blöt och blåsig resa i orådet som kallas ’Roaring forties’ och ’Screaming fifties’ nere i 40:e och 50:e breddgraden.

 

Längst fram håller Team Brunel ett svagt grepp på ledningen, endast åtta sjömil framför Abu Dhabi Ocean Racing. Duon har en fördel av att ligga lite längre norrut än de övriga båtarna och har hittills under etappen kunnat pressa lite mer fart ur sin Volvo Ocean 65. Abu Dhabi mätte en toppnotering på 37,1 knop de senaste timmarna och erkände att de seglade lite snabbare än de kunde kontrollera.

 

Igår såg det ut som att lagen skulle kunna delas upp ännu mer i nordliga och sydliga vägval men under natten samtliga valt det sydligare alternativet. Fältet börjar nu närma sig de banbegränsningar som ska hålla dem säkra från isberg.

 

Flera besättningar har rapporterat om småskador både på seglare och sina båtar. Den handskada som Martin Strömberg drog på sig i fredags är på bättringsvägen även om den hindrar honom från att kunna jobba 100 procent uppe på däck.

 

Lagen är på väg mot den position som är längst bort från land i både Oceanien och Sydamerika. Det närmaste tecknet på civilisation förutom motståndarbåtarna är då den internationella rymdstationen ISS långt uppe i himlen. Med tuffa speglingsförhållanden så långt ut på öppet hav gäller det att inte pressa båten för hårt och riskera allvarliga skador.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Nylackad kapp och sittbrunn. Foto Lars Pipping

VÄLHÅLLNA SKUA VAR FÖRSTA TRÄBÅTEN...

En av de allra första träbåtarna att sjösättas denna kyliga vår var Lasse Pippings Skua, en Gullkronakryssare ritad av Jarl Lindblom och byggd 1946. Gullkrona...

Och vinnaren är... (Hjertmans OK Sp...

I lördags arrangerade SS Kaparen -

Timelaps: Hundratals J70 på en och ...

21a upplagan av Sperry Charleston Race Week är på intåg och i North Charl...

Emirates Team New Zealand, äntligen...

Med mindre än 35 dagar kvar till starten av America's Cup är nu den nya zeel&aum...

KRÄFTKÖRET NU ÅTER FRÅN SALTIS TILL...

Stockholms Yacht-Klubb SYK och KSSS kombinerar årets Kräftkör och KSSS sen...
















































x