NÄSTA

Blandade känslor för Strömberg inför etappstarten

Mars 20, 2015 @ 22:37:13   Foto Sam Greenfield / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race

Foto Sam Greenfield / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race
Foto Sam Greenfield / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race

1 AV 1

Idag klockan 21.00 startar den femte etappen i Volvo Ocean Race. I tävlingens längsta delsträcka kommer seglarna prövas i stora vågor, hårda vindar och kyla i Södra Ishavet – den mest extrema delen av en av idrottsvärldens mest utmanande tävlingar.


 

 

 

– Man kan kalla den här etappen för kärnan i Volvo Ocean Race, säger Dongfeng Race Teams vaktkapten Martin Strömberg. Det är med delade känslor man ger sig in i det men har man inte gjort etappen så har man inte seglat runt jorden. Det är kallt, blött och blåsigt i Södra ishavet och vi väldigt långt bort om något skulle gå snett.

 

 

Delsträckan från Auckland till Itajaí, Brasilien är ett klassiskt inslag i Volvo Ocean Race. Efter att starten flyttats på grund av den tropiska cyklonen Pam inleds den äntligen ikväll klockan 21.00 (09.00 onsdag morgon lokal tid).

 

 

Tävlingens längsta delsträcka utspelar sig till stor del i Södra ishavet som är ökänt för stora vågor och hård vind. Det finns avgränsningar för hur långt söderut båtarna får segla, så kallade ”ice gates”, som ska hålla båtarna säkra från isberg. Men båtarna kommer att ta sig långt söderut för att hitta kraftigare vindar som kan ge dem en fartfylld resa österut.

 

 

En höjdpunkt under etappen och för hela seglingen runt jorden är rundningen av Kap Horn. Båda gångerna som Martin Strömberg tidigare seglat Volvo Ocean Race har hans lag varit först runt den mytiska udden.

 

– Det har blivit tradition och jag ska göra allt för att vara först igen men första prioritet är att hålla ihop båten. Att Runda Kap Horn är speciellt för det betyder att man har klarat av Södra ishavet, och för mig är det en milstolpe på vägen hem till Göteborg.

 

Ombord på Ericsson 3 (2008-09) var Martin med och vann sträckan från Kina till Brasilien. Med Groupama (2011-12) ledde de runt Kap Horn och slutade trea efter ett mastbrott i slutet av etappen.

 

 

Dongfeng Race Team ligger nu tvåa i den totala poängtabellen i Volvo Ocean Race 2014-15 efter Abu Dhabi Ocean Racing. Målet för Martin Strömbergs lag är att återigen vara topp tre, men det viktigaste är ändå att undvika stora båtskador.

 

– Etappen är inte avgörande för vem som vinner hela Volvo Ocean Race men man kan mycket väl förlora tävlingen nu om båten skadas. Vi måste hela tiden veta var gränsen går både för båten och för oss seglare ombord. Vi skulle vara väldigt nöjda om vi tar oss upp på pallen igen.

 

 

Team SCA ligger sexa i tabellen men efter deras seger i lördagens In-Port Race i Auckland är lagmoralen på topp och svenskbåten är laddad inför starten. Svenska Anna-Lena Elled fortsätter som Onboard Reporter och kommer att runda Kap Horn för första gången.

 

 

Flera lag har tagit ombord extra erfarenhet inför den krävande etappen. På spanska MAPFRE, som vann etapp 4, är Iker Martinez tillbaks som skeppare och den trefaldiga Volvo Ocean Race-vinnaren Stu Bannatyne (NZL) har klivit ombord på Team Alvimedica (USA/TUR). Dongfeng Race Team har tagit in Damian Foxall (IRL), som vann Volvo Ocean Race 2011-12 med Martin Strömberg på Groupama och som rundat Kap Horn åtta gånger.

 

 

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

 

 

Etapp 5: Auckland, Nya Zeeland – Itajaí, Brasilien

 

 

Tävlingens längsta etapp sträcker sig över 6776 nautiska mil (12 550 km) och båtarna beräknas komma till Itajaí 4-13 april.

 

 

Trots att det värsta av den tropiska cyklonen Pam passerat kan inledningen bli tuff med stora vågor.En av etappens största utmaningar är isberg och det kommer att finnas barnbegränsningar (ice gates) för att göra resan så säker som möjligt. Men om man håller sig norrut är det troligt att man får kämpa hårt genom starka mötande vindar från öst. För att undvika detta kommer båtarna troligtvis söka sig så långt söderut som det är tillåtet.

 

 

I Södra oceanen är vågorna stora, och med minusgrader och hög luftfuktighet finns det risk för köldskador. Under en period befinner sig båtarna så långt från civilisationen man kan komma på jorden, där den närmsta mänskliga aktiviteten förutom motståndarbåtarna är på den internationella rymdstationen ISS.

 

 

Kap Horn är en stor milstolpe för tävlingen och en mytomspunnen plats för alla seglare. Det är cirka 500 sjömil mellan Kap Horn och den mest nordliga udden av Antarktis.

 

Efter detta blir etappavslutningen återigen en aggressiv kamp med små marginaler. Oftast är det en fördel att hålla sig i västerliga vindar nära Argentinas kust och åskoväder kan bjuda på en sista utmaning innan mållinjen i Itajaí.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Så här lastar du en båt på taket sj...

Som ensamseglare måste man ofta hojta runt i hamnen för att få hjälp av någon med att lyfta sin båt. Den här gubben löser det dock helt själv, me...

Produkt: GHOOK - förenkla din tillä...

GHOOK är en ny produkt som förenklar din förtöjning. &nbs...

Grattis till Sveriges katamaran-kung

Igår fyllde en av våra största seglingslegender Göran Marström ...

Tips för att köpa ett renoveringsob...

Sailing Miss Lone Star ger tips om hur du hittar ditt eget renoveringsobjekt. Hur vet man vilk...

Lista: 14 snobbigaste sporterna

Deadspin.com har rankat de 14 snobbigaste sporterna. Håller ni med? &nb...




















































x