NÄSTA

Svensk båt på väg hem har förlist

Mars 12, 2014 @ 14:17:02   Foto US Coastguard

Segelbåten Bull gick inte att rädda.
Segelbåten Bull gick inte att rädda.

1 AV 1

Besättningen ombord på segelbåten Bull; Niklas Carlberg och Karin Wiger, påbörjade  tidigare i mars sin resa hem mot Sverige från USA. Efter en veckas seglande började deras segelbåt läcka in vatten från någonstans vid propellern och efter fyra dagar av läckage gav en av de två länspumparna upp under en hård storm.


 

Besättningen agerade rätt och följde alla protokoll, samt var utrustad med extremt bra säkerhetsutrustning. Bull hade en EPIRB och ett system som kallas AMVER. Både kustbevakningen i Virginia och Philadelphia agerade på nödropet och begav sig mot svenskarna, samtidigt valde det Panamaregistrerade lastfartyget Crown Saphire att avvika från sin kurs och hjälpa besättningen. Bara en timme efter att nödsignalen sänts ut var Crown Saphire på plats, sydväst om Bermuda, och Niklas och Karin kunde, från sin livflotte, klättra ombord på det 150 meter långa fartyget via ett lastnät. 

 

Enligt den amerikanska kustbevakningen sjönk Bull klockan 8 på söndagsmorgon, samma klockslag som båtens EPIRB slutade sända ut nödsignalen.

 

Besättningen är oskadd och befinner sig på amerikansk mark, närmare bestämt Port Wilmington i Delaware, men väntas flyga hem under veckan.

 

EPIRB förklaras så här av svenska Wikipedia: EPIRB, Emergency Position Indicating Radio Beacon (Radiofyr för lokalisering av nödställda) är en liten flytande radiosändare, som aktiveras automatiskt eller manuellt vid nödsituation till sjöss. Samtidigt som radiosändaren startar tänds även en liten vattentät lampa som hjälp att hitta den nödställde i mörker.

 

AMVER är enligt engelska Wikipedia: AMVER, or Automated Mutual-Assistance Vessel Rescue System is a worldwide voluntary reporting system sponsored by the United States Coast Guard. It is a computer-based global ship reporting system used worldwide by search and rescue authorities to arrange for assistance to persons in distress at sea. With AMVER, rescue coordinators can identify participating ships in the area of distress and divert the best-suited ship or ships to respond. Participating in AMVER does not put ships under any additional obligation to assist in search and rescue efforts, beyond that which is required under international law.

 

Mer information kring olyckan finner du på coastguardnews.com




KOMMENTERA

Beje ForslundPosted March 12, 2014 at 14:34

En bra blivande artikel? Hur arbetar svenska MRCC med EPIRB, vill minnas att ett enkelt EPIRB-larm inte startar upp en sjöräddning, utan måste kompleteras med nödrop? Stämmer det fortfarande… Det måste vara många som av misstag sänder iväg ett larm?
Reply

KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

PETER NORLINS SNABBSEGLARE BYGGS I ...

En syn som inte skådats på minst 50 år möter nu besökarna hos Båthantverkarna på Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm.   De...

Fly till Australien och hoppa ombord

Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2016 anordnas av Cruising Yacht Club of Australia och ä...

TBT: Förtöj din båt med stil

Det där med att förtöja en båt, det finns det många uppfattning...

När två så lika men ändå så olika möts

Först ser det lugnt och harmoniskt ut, sen kommer stormen och en stor katamaran bara ...

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en he...

















































x