NÄSTA

En dansk bonde blir holländsk seglare

Januari 23, 2014 @ 22:44:20   Foto Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race

Pitman Jens Dolmer in action på Ericsson 3. Foto Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race
Pitman Jens Dolmer in action på Ericsson 3. Foto Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race

1 AV 1

Jens Dolmer har, som första skandinav, signat på för nästa Volvo Ocean Race och Bouwe Bekkings Team Brunel. Här i Sverige känner vi honom från Victory Challange som han seglade med i Valencia och från Ericssons Volvosatsning där han var med på den skandinaviska båten Ericsson 3. Innan Jens bestämde sig för att satsa på professionell segling jobbade han som bonde i 15 år parallellt med seglingen och är känd för att vara en trollkarl när det kommer till att laga saker mitt under brinnande race. Vi på Search är glada att skandinavien, och vår tunga havskappseglingstradition, blir representerad även i nästa upplaga av racet och hoppas på att fler blir klara under de närmaste månaderna allt eftersom fler besättningar tillkännages. När vi får tag på Jens, för att gratulera och samtidigt ställa några korta frågor om hans tankar kring Vor 2014-15, står han och mekar med den nya båten i Southampton.


 

1. Du var uppenbarligen inte klar med VOR, vad är det som lockar?

- Jag vill vinna. I mina ögon är Volvo Ocean Race tillsammans med OS och America's Cup en av de stora utmaningarna inom seglingssporten. Det kräver mycket av dig som person och idrottsman, visst är det jobbigt ibland men är man ett starkt team av kompletta seglare så är det också en spännande utmaning.

 

2. Vad kommer du att ha för roll ombord?

- Jag kommer att vara båtkapten, med ansvar för alla tekniska system. Eftersom vi bara är åtta ombord, fyra i varje vaktlag där även skeppare och navigatör ingår måste alla kunna lite av varje position. När vi gör manövrar som kräver alla, eller under inshore racen, kommer jag troligen att stå i pitten.

 

3. Vad tycker du om den nya båten och entyp?

- Den är riktigt fin. Den är stark men ändå lätt, man har lyckats med detta genom att t ex spara en motor ombord. Eftersom kölbladet är en halvmeter längre får den ungefär samma rätande moment som VO70an. Kölbladet är också lite vinklat, så att det fungerar lite som ett "foil", vilket ger båtens för lite lyft och gör att man kan pressa hårdare på öppna bogar. Alla rapporter så här långt är mycket positiva om båtens seglinsegenskaper.

 

4. När kommer ni igång och seglar?

- Vi håller nu på att montera all beslag och all hårdvara på däck och kommer, om allt går enligt plan, sjösätta i början av februari. i Mitten av februari seglar vi till Lanzarote.

 

5. Hur är Bouwe Bekking att segla med?

- Han är naturligtvis otroligt rutinerad efter att ha tävlat 7 varv runt jorden. När jag seglade mot Bouwe såg jag honom som den svåraste konkurrenten. De senaste åren har jag haft glädjen att få tävla med honom i olika klasser. Han är en kompetent seglare och en bra ledare så jag ser fram emot att få segla det här racet med honom.

 

Vi tackar för oss och ser fram emot att följa Jens under det kommande året.

 

Text Fredrik Aurell



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Charmen med 505 segling

Förra helgen var det den årliga "Träffen" som Seglarförbundet arrangerar. Där olika förbund och klubbar delar med sig av tankar, idéer och erfarenheter ...

Öka samarbetet ombord

I det här klippet ser vi hur ett riktigt bra samarbete och team-work fungerar. Det kr&aum...

Det går undan i Vendée Globe

Seglarna i Vendée Globe tar ingen vila utan det är fullt ös hela tiden. I...

Seglare under 13 får ny JSM-klass

Sedan tidigare har Seglarförbundet bestämt att sluta föra ranking över...

Veckans övning, vecka 47

Äntligen lördag, och ännu mer bål!    ...

















































x