NÄSTA

Varför sponsra en kappsegling runt jorden?

September 26, 2013 @ 23:27:53   Foto Volvo Ocean Race 

VOR3734-2
VOR3734-2

1 AV 4

 


Följande artikel handlar om att sponsra ett lag i Volvo Ocean Race och sedan den publicerades i Search #4 2013 har nyheter presenterats som gör att texten behöver uppdateras. Efter att det brasilianska laget från delstaten Pernambuco tillkännagav att de dragit sig ut tävlingen är det två lag som officiellt gett sig in i tävlingen; Abu Dhabi Ocean Racing och svenska Team SCA. Följande version är korrekt. 

 

Det är snart bara ett år kvar till starten av Volvo Ocean Race 2014-15 och den närmaste tiden väntas fler deltagande lag presenteras. Vi inleder nu en artikelserie där vi tillsammans med seglare, sponsorer och arrangörer kommer att bena ut hur ett lag i Volvo Ocean Race kommer till och fungerar.
Först ut är Knut Frostad, VD för tävlingen som också deltagit och stått bakom flera lag och sponsorkampanjer sedan början av 90-talet. Just nu jobbar
han med att förbereda de kommande hamnstoppen, med att locka nya lag och med att förbereda inför starten av nästa tävling. Vi har pratat med honom om vad som lockar sponsorer till just Volvo Ocean Race.

 

Till att börja med, kommer man märka stora förändringar i Volvo Ocean Race 2014-15?
Ja vi kommer att segla med helt nya båtar som alla är likadana och det handlar nu mycket mer om seglarna och människorna än om teknik och material. Dessutom fokuserar vi på att sprida bättre media från båtarna och vi lägger mycket energi på att rekrytera bra ”Onboard Reporters”. Jag tror man kommer se en stor skillnad i hur vi paketerar tävlingen eftersom vi kommer fokusera på det vi tror intresserar fler än bara seglingsintresserade.

 

Vad är det som gör Volvo Ocean Race attraktivt för en sponsor?

Volvo Ocean Race är ett unikt sätt för företag att nå ut till sina kunder, kontakter och konsumenter runt om i världen. Tävlingen erbjuder ett kostnadseffektivt sätt att nå flera marknader samtidigt. Det är kostnadseffektivt om man ser till vilka marknader man når och vad man kan åstadkomma med den räckvidden. Dessutom behöver man inte betala för våra medierättigheter när man blivit en lagsponsor.

 

Vad har en sponsor för mål med at ge sig in i tävlingen?

Företag fattar sina beslut utefter sina egna mål och image och för vissa handlar det om relationer med konsumenter, anställda eller kontakter. För andra handlar det mer om att sprida och bygga ett nytt varumärke eller presentera en ny grafisk profil. Det finns också de varumärken som vill vända sig till en ny målgrupp och därför använder Volvo Ocean Race som en accelerator för att nå det målet.

 

Team SCA är det lag som profilerat sig starkast av lagen som hittills presenterats i Volvo Ocean Race 2014-15, vad kommer de kunna få ut av sitt deltagande?
De vill använda tävlingen både för att locka kunder och för att stärka relationer med sina affärspartners. SCA har flera världskända varumärken men bolaget är i sig inte så känt och tävlingen ger dem en chans att nå en världsomspännande kvinnlig publik genom att tävla med ett lag med enbart kvinnliga seglare. Att sponsra ett damfotbollslag kan få bra avkastning, men nu får SCA få en unik historia om en grupp kvinnor som tar sig runt jorden och tävlar mot män i exakt samma förhållanden. Volvo Ocean Race är dessutom tuffare än många andra sporter för utövarna så det är ett unikt och modigt steg som SCA har tagit.

 

Hur mycket av sin aktivering kan en lagsponsor planera innan tävlingen börjar?

Vi jobbar i treårscykler vilket innebär att vi började jobba med till exempel SCA tidigt under förra året. När man ger sig in i en kampanj vet man inte exakt hur den kommer att se ut, vilket hör till tävlingens natur eftersom båtarna och evenemanget går runt jorden under nio månader och allt kan verkligen hända under den perioden. Riskerna är stora men en lyckad kampanj kan skörda stora vinster.

 

Är det svårare att sälja in tävlingen idag jämfört med tidigare?
Trots den ekonomiska krisen tycker jag inte att det inte blivit så mycket svårare att säkra sponsorskap sedan tiden då jag jobbade med att förbereda Innovation Kvaerners kampanj på 90-talet. Då bjöd jag ut alla jag kände i affärsvärlden till att segla för att presentera mig själv och den kampanj jag försökte sälja in. I slutändan handlar sponsorskap om pålitlighet och om att bygga förtroende genom en hållbar och säker produkt som går att sälja, i mitt fall är det Volvo Ocean Race.

 

Är det viktigt för sponsorerna att deras lag får ett bra resultat i tävlingen?
Att vinna har en marginell betydelse jämfört med att vara en stark utmanare och när man får bra resultat under tävlingen måste man kunna få bra spridning på det budskapet. Det är alltid en fördel att få en bra start i tävlingen och ett lag som startar i topp och slutar i mitten av fältet kommer att få ett något bättre kommersiellt genomslag än ett lag som gör det motsatta. 
Några av de mest framgångsrika sponsorkampanjerna vi sett har varit med lag som inte vunnit tävlingen. Intrum Justitia 1993-94, var inte med och slogs om segern förrän de sista två etapperna, Assa Abloy 2001-02 var inte potentiella slutsegare förrän den sista etappen och Ericsson slutade femma 2005-06 men hade en mycket lyckat kampanj kommersiellt. Det finns ett stort värde i att vara med och slåss om saken och precis som i alla sporter är det väldigt positivt att vara en del av en jämn tävling.

 

Sverige och svenska företag har en stark tradition Volvo Ocean Race och andra delar av den internationella seglingsvärlden. Varför? 
En viktig punkt är att de två största städerna ligger vid havet och har rika seglingskulturer. Svenskar har också varit involverade i segling i många år och varit duktiga. Ni har en bra generation med Roger Nilsson, Magnus Olsson och Magnus Holmberg som inte bara seglat själva utan också gjort något för sporten på den kommersiella sidan.

 

Vad har tidiga lag i Whitbread och Volvo Ocean Race som The Card 1989-90 haft för betydelse för Svenska företags intresse för tävlingen?

Whitbread 1989-90 Race var den första tävlingen jag följde och The Card var väldigt viktig som den första stora svenska kampanjen i tävlingen. Den lade grunden för de som följde; Intrum Justitia, Swedish Match, SEB och EF. The Card var pionjärer och även om Intrum Justitia senare fick ett större genomslag var det The Card som introducerade tävlingen för svenska fans.

 

Vad har Magnus Olsson haft för betydelse för att sälja in tävlingen?
Magnus har gjort stor skillnad och han var han en fantastisk ambassadör för seglingssporten. Oavsett om han mötte publik, journalister eller en ung seglare så inspirerade han dem och gav ett positivt intryck. För Volvo Ocean Race har han varit ett fantastiskt element och när jag började segla tävlingen 1993 ombord på Intrum Justitia var det Magnus som tog mig med. Han blev en känd och omtyckt person och man ska inte undervärdera vad det har haft för betydelse för seglingssporten i Sverige. Han blev omtyckt och då blev också seglingen omtyckt.

 

 

Vad kostar en Volvo Ocean Race-kampanj?
- Den totala budgeten för ett lag har varierat mellan 200-300 miljoner kronor de senaste tävlingarna.
- I den kommande tävlingen har kostanden minskat till 100-120 miljoner kronor.

- De nya båtarna VO65 kostar cirka 40 miljoner kronor vilket är minst 8,5 miljoner kronor billigare än de tidigare båtarna VO70. 
- Segelstället till de nya båtarna kommer att kosta cirka 5,8 miljoner kronor jämfört med drygt 13 miljoner kronor för de tidigare båtarna.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en helt ny nivå och ger dem en high five i farten. Är de en taktik de övar in inför ...

Upptäckt Grönland med Guirec Soudée...

Guirec Soudée har under ett år med segelbåt upptäckt Grönlan...

Nisse Gustavsson är en av Sveriges tre riggmästare. Foto Olle Appelberg

MÄSTAREN NISSE HJÄLPER DEN SOM VILL...

Fotografiet ovan: I Barkassskjulet vid Marinmueeet i Karlskrona tillverkas mycket av de ut...

Unikt klipp från Södra Ishavet och ...

Igår sökte en helikopter från franska flottan upp Alex Thomson och hans H...

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjö...

















































x