NÄSTA

Ninja tänker på seglingens framtida historia!

Juli 03, 2013 @ 18:20:10   Foto Americas Cup

Foiling race
Foiling race

1 AV 1



I många sporter finns det olika varianter av samma sport. Inom badminton och tennis kan du spela singel eller dubbel, simmar du så har du en handfull olika simsätt att välja på, tränar du friidrott finns det ett gäng olika grenar att välja bland. Om du där emot väljer segling då kan jag inte längre räkna alla olika grenar. Det finns en uppsjö av olika båtklasser, du kan segla fleetracing eller matchracing. Vissa seglar på bana, andra föredrar havskappsegling.


 

För många seglare, kappseglare eller nöjesseglare börjar karriären i optimistjollen. Konstigt egentligen att den lilla fyrkantiga lådan kan passa så bra för att lära sig segla med. Om denna, en av världens största båtklasser hörde jag en gång påståendet "det är badkaret som lär upp de bästa seglarna". Om optimistjollen är det givna valet av klass när man börjar segla så är nästa steg inte så uppenbart. I vår uppsjö av båtar finns det vissa vägvisare som leder vägen mot just din båtklass. Det kan vara kompisar, priset som påverkar eller hur stor du är.



Självklart vill man om man ritar en båt, konstruera en så bra båt som möjligt. En del lyckas bra. Se på starbåten som än idag är en häftig båt och som trots dess ålder seglades i London förra sommaren. Eller laserklassen som är en annan av världens största båtklasser och som fortfarande står sig väl även om den har ett par år på nacken. Varje år byggs det nästan 4000 nya lasrar. När det kommer till action så har de lite äldre klasserna dock svårt att mäta sig med de modernare. Utvecklingen går med tiden framåt och seglingen är inget undantag. Idag ser vi en tydlig tendens till snabbare och snabbare båtar. En båtklass som har följt med i utvecklingen är mothjollen. Klassen har under en längre tid genomgått små förändringar som tagit den dit den är idag, liten, lätt, i kolfiber, flygandes på bärplan.



Det var inte många år sedan man seglade Americas Cup med helt galna enskrovs båtar. 2010 tog man det vågade steget att köra matchracing med flerskrovsbåtar, eller så mycket racing blev det ju inte när Alinghi cruisade runt banan. I år tar man det ytterligare ett steg längre och sätter bärplan på de gigantiska vidundren till katamaraner.
När har utvecklingen gått för långt? Kan den gå för långt. Seglingssporten kanske behöver ett upplyft för att få den publicitet den förtjänar men är det fortfarande samma sport när materialet blir en så stor variabel i ekvationen? Hur många klasser räcker vi seglare till?

 


Hur kommer vår sport se ut i framtiden? Kommer antalet klasser fortsätta stiga? Förmodligen kommer det så länge man utvecklar konstruktioner att komma nya båtklasser. På senare tid har svenska seglarförbundet försökt att samla våra svenska seglare till båtklasser som har stor internationell slagkraft. Jag tycker det är riktigt bra eftersom det krävs en bred grund av seglare att stå på. Sprider vi ut våra seglare över för många klasser kommer vi inte få någon bra spets på någon av dem. Sedan kan man ju diskutera hur bra kvalitet vissa valda båtar har men trots det gör storleken på laserklassen internationellt att den är väldigt svårslagen.



Vissa saker ändrar sig med tiden, men ännu har jag inte riktigt fallit för high preformence båtar och dess segling. Kanske är det för jag inte har någon större erfarenhet av det. Även om det är häftigt med fart så älskar jag den lite långsammare taktiska och oerhört fysiska (jag hävdar inte att exempelvis skiffsegling inte skulle vara fysiskt) segling som vår älskade laserjolle erbjuder.

 

Alexander Nuija,

Ninja Sailing



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Att gå på Seglargymnasium

Dröm dig bort till en vardag med det du älskar, träffa kompisar, styrketräning, mat  och segling. Det är den vardag och verklighet seglarna på ett seglarg...

Scrolla inte Facebook på jobbet

Vissa jobb kräver fullt fokus och går inte slarva med..  Typ som en segelmakar...

5 misstag vi alla gjort (Laser edit...

Vissa misstag kan vi göra om och om igen utan att egentligen lära oss av det. Vi...

Från Borstahusen kappseglar i Indien

Louise Zetterström från Borstahusen är, tillsammans med jämnåri...

NU SEGLAR ELVA NITTIOFEMMOR I NORDI...

Fotografiet ovan föreställer Marga (Foto Olle Appelberg). Vill du se fler bilder...

















































x