Mekskola for dummies hålet del 3!

Mekskolan är tillbaka med historien om hålet. Många har undrat hur det egentligen gick att laga hålet, arbetet ser väldigt halvfärdigt ut att döma av de två första artiklarna. Här introduktionen och första delen av själva lagningsarbetet, nu ger vi oss på att slutföra jobbet.

Vi slutade förra artikeln med att limma fast vår glasfiberplatta på insidan av skrovet, när vi bankat loss klossen och klippt snörena var första lagret av skrovet klart. 49:ern likt många andra båtar är byggda i så kallad sandwichkonstruktion. Det innebär att flera lager ligger på varandra som en smörgås. Mittenlagret är det tjockaste och består av någon sorts platta som går att slipa ner till önskad tjocklek.

Pålägget i sandwichkonstruktionen

Rätt storlek men inte form

Tanken var att vi skulle kunna värma plattan och böja den så att den passade till skrovet form. Idealt hade man troligtvis haft en värmepistol men det hade vi inte. Vi försökte värma upp med fläkten, uppenbarligen blev det inte tillräckligt varm, så när vi försökte böja plattan knäcktes den. Med facit i hand gjorde det inte så mycket, formen blev schysst ändå.

Det här fungerade inte

Plattan knäcktes när vi försökte böja den

När plattan var klar, limmade vi fast den med polyester. Medan polyestern härdade tog vi fram glasfiberväven igen och klippte ut lagom stora bitar för att kunna täcka hålet och en bit utanför där vi slipat.

Klipp till väven

Återigen blandade vi polyesterblandning och penslade våra glasfiberbitar på tidningspapper. Sen var det bara att börja lappa båten bit för bit. Hela tiden försökte vi få så bra form det bara gick med glasfiberväven.

Väven penslas på glasfiberväven

Sen var det återigen dags för härdning, den här gången använde vi vår smarta upphängning av fläkten. När fläkten gjorde jobbet, drog vi och käkade pizza.

Pizzatime

När det härdat var det återigen dags att slipa till form på skrovet. Hörnet var inte helt lätt att få till. Vi fick använda glasfiberspackel för att bygga upp och sen slipa igen, mycket finlir där.

Sen var båten i princip lagad, det som återstår är att lägga på gelcoat/färg för att få en lite finare yta. Vi sparade det till ett senare tillfälle, nu var seglingssuget alldeles för stort.

Nästa artikel sammanfattar vi och drar slutsatser, hade det varit bättre att lämna in båten till ett proffs?

Top