NÄSTA

Taktiktips: Babordsstart!

April 12, 2013 @ 15:30:57   Foto Scuttlebutt

Babordsstart

1 AV 1

Babordsstarter är något som blir allt vanligare i takt med att våra båtar blir snabbare och slag jämförelsevis blir långsammare. I katamaranklasser och skiffar är det ett vanligt förekommande fenomen, i extrema fall kan det vara uppemot halva fältet som startar för babord. Anledningen till att man startar för babord är oftast för att komma ut på högerkanten men det kan också vara för att det är så mycket läfördel att man inte sträcker läflaggen.


 

Att det är vanligt med babordsstarter i snabba båtklasser är för att man tappar så mycket på ett slag att man inte kan starta för styrbord och slå direkt för att komma först ut på högerkanten. Båtarna som startar för babord bakom fältet kommer att vara långt före. Frågan är om man kan tillämpa babordsstart i fler ”långsamma” båtklasser och då kanske framför allt i mycket vind.

 

 

Vad ska man tänka på i babordsstarten

 

I en babordsstart kommer man inte att befinna sig på linjen när startskottet går, för där är styrbordbåtarna. Istället är det vanligt att man börjar någonstans mitt på linjen och börjar cruisa bort mot lovartsmärket ett par båtlängder under linjen. Om det är fler båtar som tänkt sig att starta för babord, gäller det precis som i styrbordsstarten att placera sig i en fördelaktig position. Att ha en lälucka efter start är ofta bra även vid babordstart oftast vill man kunna överleva för babord ut på högerkanten.

 

 

När starten har gått gäller det alltså att gå bakom den sista av styrbordsbåtarna, precis som i en grind/harstart. Om man rundar för tätt efter båten i lä kan man få problem med störd vind senare. Där kan det alltså vara en fördel att ha lite is i magen men samtidigt blir risken, att en av styrbordsbåtarna slår och ställer till det för dig, större ju senare du startar. Dessutom startar man ofta för babord för att komma ut på den favoriserade högersidan och då vill man komma ut dit så snabbt som möjligt.

 

Slå direkt efter start

 

En annan form av babordsstart är när fältet startar för styrbord men slår över till babord direkt efter start. Det kan bero på en stor läfördel som gör att de flesta inte sträcker läflaggen eller ett stort vänsterskift precis i starten. Det kan också bero på att kryssmärket ligger skevt och babordbenet är mycket längre än styrbordsbenet.

 

 

Om man tror att man kommer att vilja slå direkt efter start, (oavsett vad fältet gör), bör man placera sig annorlunda än om man tänkt sig att segla för styrbord ett tag efter start. Allt handlar om att optimera för att kunna slå så snabbt som möjligt. Har man en båt som ligger tätt i lovart finns två alternativ. Antingen väntar du snällt till han ha slagit eller så skriker du dig hes tills ”den idioten” tar sitt förnuft till fånga. Inget av alternativen är att rekommendera. Istället gäller det att skaffa sig utrymme att kunna slå, då handlar det om att starta med lucka i lovart vilket är tvärtemot vad vi normalt vill ha. Om man har lucka mot lovart kan man göra ett bra slag och gå framför styrbordbåtarna.

 

Om det visar sig att man inte klarar att gå före babordsbåtarna, får man antingen sätta i öronpropparna och hoppas att det inte kommer en protest efter seglingen eller så kan man slå tillbaka till styrbord igen. Om man placerar slaget i ögat på styrbordsbåten får man sannolikt snart chans att slå då motståndaren glider ner i skitvinden.   

 

Vad har ni för erfarenhet av babordsstarter? I vilka klasser fungerar det, fungerar det inte?

Vad bör man tänka på för att göra en bra babordsstart?

 

Har någon startat för babord framför hela fältet, som på bilden längst upp?

 

Fotnot: Det här med babordsstarter är ganska nytt för mig som seglare och texten ovan bör ses som en diskuterande text mer än en bibel.

 

Victor Västernäs

Victor@searchmagazine.se



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

I huvudet på en taktiker - Quantum ...

Quantum Racing fungerar i princip som Quantum Sails testpanel på vattnet i sin TP52a och de har haft stora framgångar på 52 SUPER SERIES.   Men va...

Loro Piana Caribbean Superyacht Reg...

Nyligen seglades 2017 års Loro Piana Caribbean Superyacht Regatta, där 17 mer eller...

Fördäcksarbete ombord på en J-klass...

Vi fortsätter i superyacht-andan. Denna gång ett kortare klipp från förd...

Snap, och masten är av - Fail Compi...

Sliten mast, för hårt tryck i seglen eller kanske oväntad kastvind. Anledn...

Kitesurfaren som tar saken till nya...

Up up and away, eller något i den stilen i alla fall! Här är kitesurfaren ...
















































x