NÄSTA

Taktiktips: hur ska man återhämta sig efter en tjuvstart?

Februari 15, 2013 @ 11:00:43   Foto

Håll dig till din gameplan

1 AV 1

Nu är det dags för taktikskola igen, den här gången är det tjuvstarter som är ämnet. Det handlar inte om hur man gör en bra tjuvstart utan vad man ska göra om man blir tagen för enskild återkallelse och vänder om, ner under linjen för att rätta sig. Det är självklart tufft att starta en bit efter de andra, men racet är inte slut för det. Det är kanske inte i detta race man skall ta sin spik men man kan kanske ta sig upp mot mitten av fältet igen, något som kan ha stor betydelse i slutet av regattan. I denna artikel tar vi lite inspiration från Terry Hutchington(Artemis förra skeppare) som skrev en artikel på sailing world.


 

 

Håll dig till din game plan

 

Innan start har du antagligen gjort en strategisk plan som sa var du ska ta vägen på banan. Det kan vara en kant som är fördelaktig på grund av ström, vind eller vågor, det kan också vara att segla på mitten och slå på skiften. I de allra flesta fall finns fördelen kvar även om du har kommit efter lite i starten. Därför är det viktigt att komma ihåg sin gameplan och försöka hålla sig till den så väl det går.

 

Terry nämner typexemplet när man inte håller sig till gameplanen. När man har bestämt sig för att segla på vänsterkanten och därför startar nere vid läflaggan. Efter att man tjuvstartat och rundat läflaggan fortsätter man för babordshalsar ut på högerkanten, trots att planen vara att segla på vänsterkanten.

 

Jobba för att få ett fritt spår

 

Att starta efter alla andra och sen ligga och segla i skitvind hela kryssen är ingen höjdare. Antagligen måste man offra lite av det optimala vägvalet för att få segla i fri vind, beroende på distans till fältet, hur stor fältet är och hur mycket det blåser är fri vind olika viktigt.

 

Segla ur fas med fältet

 

Terrys förslag är att man ska försöka komma ur fas med fältet, alltså att man seglar för styrbord när fältet seglar för babord och vice versa. På så sätt kan man skapa distans och möjlighet att segla båten snabbt. Jag håller inte riktigt med om att det gäller i alla förhållande. Om vinden vrider är det ju oftast bra att segla på skiften även om man ligger efter, dock så kommer skiftet till dig senare om man ligger efter, det kan man utnyttja så att man inte ligger och seglar precis efter klungan.

 

 

Hutchinson tycker vidare att man ska minimera slagen och fokusera på farten, vilket är mer allmänna tips än generella tips för om man har tjuvstartat.

 

 Sätt upp nya mål

 

Om målet innan racet var att komma topp tio i detta racet är det bra att sätta upp nya mål, för sannolikheten att du kommer så pass långt upp i fältet är inte så stor. Alltså släpp tanken på att du ska få en mirakulös vindby som ingen annan får, sätt istället upp mål som att halvera avståndet till båten närmast till nästa märke. Plocka sen en båt i taget, de andra kommer att göra misstag som du kan utnyttja, racet är inte över förrän det är över.

 

 

Victor Västernäs



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Nu är det officiellt, här är Nya Ze...

Två dagar i rad har vi kunnat visa bilder på båten med de revolutionerande cykelstationerna, men utan att Emirates själva gått ut med informationen om att det fa...

Följ med på en tur med J Class Ende...

Americas Cup har en gedigen historia av majestätiska vidunder till båtar. Idag ...

SK95 Marga som förra året tävlade sin första säsong efter 49 år på land satsar i år på alla fyra regattorna i Baltic Classic Masters.

SÅ BLIR DET NÄR HELSINGFORS LOCKAR ...

SK95 Marga som förra året tävlade sin första säsong efter 49 &ar...

IKONEN DIONE STANNAR I FRANKRIKE

En av svensk seglarhistorias ikoner har fått ny ägare. Enderlein-ritade Dione s...

SVEN SALÉNS VINNARBÅT I FÖRSTA GOTL...

Sven Saléns vinnarbåt i första Gotland Runt 1937 går nu igenom en mer ...
















































x