NÄSTA

Hur ska man locka en yngre publik till båtmässan?

Februari 13, 2013 @ 18:26:39   Foto

Radiostyrda båtar är bra, men kom gärna med nya aktiviteter!

1 AV 1

Det pratades mycket innan mässan om hur man skulle locka tjejer och yngre till båtmässan. Reklamkampanjen med män och kvinnor iklädda skepparkrans skapade heta känslor och debatt. Om reklamen var lyckad/sexistisk/diskriminerande eller inte är självklart en viktig fråga men jag tänker att oavsett hur bra reklam man har kan man inte sälja en dålig produkt.


 

Så frågan är alltså om det finns något intressant för yngre på båtmässan? Finns det någon spotifylista, hashtag, app eller Erik Saade på plats? Det kanske inte är bristen på smöriga popsnören som gör att de yngre håller sig undan från mässan. Tanken slog mig dock att hela mässan(nästan) går ut på att utställare skall informera och sälja sina produkter, vem i 20-30 års åldern går till en butik och pratar med en försäljare om de är intresserade av en produkt?

Det naturliga är att läsa recensioner på nätet, kolla en youtube video eller söka information i en online handel. När man sen ska handla är det bara att trycka på köp. Förövrigt undrar jag hur många som hade handlat på internet om man var tvungen att betala 150 kronor innan man fick se vilka produkter som erbjöds.

 

Om man vill locka unga till mässan måste det hända något där inne. Föredrag och föreläsningar är bra men ännu bättre hade det varit om man erbjöds att ta del i aktiviteter själv. Skulle man inte kunna sätta upp en VO70 mast som man erbjuds att klättra upp i och instagramma. Kan man inte bygga upp en AC72 simulator och testa att springa från sida till sida och grind:a, kanske kan man anordna ett cirkelträningspass en gång om dagen. Då kan man uppdatera sin status till, ”tränat som Mango, SF nästa för mig”. Prova-på-paddling av kajak och SUP eller virtual skipper turnering skulle också kunna vara något.

 

Poängen är att mässan måste bli något mer än en stor affär, man ska kunna gå dit och komma hem med en upplevelse av något slag. Det är man beredd att betala inträda för och lägga tid på, när man väl är där kommer man så klart glida omkring i montrarna och prata med utställarna.

 

Hur man ska locka dit tjejer föreslår jag att vi frågar tjejerna.

 

 

Victor Västernäs, 26.

 

victor@searchmagazine.se 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Atlantic Rally for Cruisers - snart...

ARC är på många seglares ”bucket list”. Eventet attraherar över 200 båtar och 1200 personer varje år när de seglar 2700 sjömil ö...

Off-topic: Båten som väger 3500 ton...

45 knop i en fritidsbåt som väger 500 kg är redan det mäktigt. Men t&...

Batteridriven furler - nu även för ...

Kohlhoff Loop E-Furler 1500 är den nya batteridrivna furlern från ”Loop P...

Video: Största vågen du har sett idag

Episk drönarfilm när Sebastian Steudtner surfar i Nazaré, Portugal. Vi ga...

Video: Årets räddning

Denna lastbilsföraren får en rejäl vindpust i sidan och håller p&ari...




















































x