NÄSTA

Taktiktips: Så undviker du de stora fällorna på målkryssen!

Januari 05, 2013 @ 13:40:53   Foto IFDS Worlds

2012 IFDS Worlds B 482-1

1 AV 1

Äntligen är det dags för första lektionen i seglarskolan där vi fokuserar på taktik runt fleetracebanan. Om du har missat från förra året eller vill repetera så finns alla taktiktips samlade här. Nu ska vi fokusera på den sista kryssen upp till mål. Ofta är denna kryss relativt kort och det är svårt att plocka många placeringar, dock är det lätt att tappa mycket i någon av sista-kryssen-fällorna. Vi listar de vanligaste fällorna och hur du undviker dem.


 

 

Tokstopp i skvalpet

På målkryssen är det många båtar på en liten yta, det är dels de kappseglande båtarna på kryss och halvvind men det är också funktionärsbåtar, coacher och åskådare(förhoppningsvis). Alla båtar gör att ofta blir väldigt skvalpigt, med vågor som kommer från alla möjliga riktningar speciellt om det är lite lättare vind. För att undvika tokstopp i vågorna och i vissa båtklasser att båten blir vattenfylld, gäller det att vara extra alert, jobba med skot, styrning och kroppsförflyttningar för att hålla farten.

 

Det kan också finnas läge att få surf på vågorna, om det finns coacher och åskådarbåtar på banan så kör i princip alla samma varv för att komma runt fältet och se målgången. Se bild nedan, med den körriktningen finns det oftast bra möjligheter att surfa på högerkanten in mot mål.

 

 

Tänk på skvalp och svall

 

 

Vakuum i mitten

På en kort kryss när fältet ligger tätt är det samma princip som i starten och i slutet av en längre kryss, vinden går runt ”hindret” och det blir mycket mindre vind i mitten av banan. Det är därför ofta en typisk dålig ide att segla på mitten på målkryssen om det är ett lite större fält, förutsatt att man inte ligger bland de allra första förstås. Att bränna kant är generellt mer ”safe” än att gå i mitten, lite paradoxalt kan tyckas.

 

Det är farligt att gå i mitten

 

Det halvvindande fältet är i vägen

Den sista kryssen följer oftast efter en halvvind och båtarna på detta banben kan komma att störa dig på målkryssen om du väljer att slå tidigt efter märket. Ibland går de halvvindande båtarna i en extreme överbåge in mot märket och kommer i princip länsande ner mot halvvindsmärket. När man slår efter märket har man förvisso styrbord och de halvvindande båtarna seglar för babord och har skyldighet att hålla undan. Ofta har de halvvindande båtarna ingen möjlighet att hålla undan för att de är låsta av andra båtar, så konsekvensen blir ofta att den kryssande båten får slå över till babord.  För att undvika detta, släng en blick över axeln innan du slår och om det är många halvvindande båtar i överbåge, vänta lite med att slå.   

 

 

 

Se upp får båtar på halvvindsbenet

 

 

Skiftet hinner inte komma tillbaka

På en kort målkryss kan det i många förhållanden ”bara” bli ett vindskift, när det kanske har varit 4-5 stora skift på första och andra kryssen. Det kan därför vara en fälla att tänka att det vrider tillbaka, för det är inte säkert att skiftet tillbaka kommer innan man har hunnit segla i mål.

 

 

Victor@searchmagazine.se



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Johan Davidsson och Anders Dahlsjö ...

Den 54:e upplagan av Tjörn Runt by COWI bjöd på en fartfylld dag med härlig kappsegling. Vann gjorde Johan Davidsson och Anders Dahlsjö. Om Anders Dahlsjö ...

STORHAMN AVSTÄNGD AV FARTYG PÅ GRUN...

Fartygstrafiken i Antwerpens hamn i Belgien står stilla efter att det 366 meter l&ar...

VEM ÄR SNABBAST PÅ 500 METER SEGLING?

Det finns många olika klasser att slå fartrekord i segling. Den kanske mest pr...




















































x