NÄSTA

Chamsin sailing startar äntligen idag sin långa etapp över Atlanten!

December 05, 2012 @ 11:42:02   Foto Chamsin Sailing

Chamsin

1 AV 1

Chipiona


 

Mathias och jag satt och väntade på boarding på flygplatsen i Charleroi, Belgien. Planet till Malaga gick om ungefär en timme, vi var både trötta, smått hungriga och dessutom hade vi en ytterst vag uppfattning om hur vi skulle gå till väga efter att vi landat. Till vår stora glädje hade många vänner och släktingar slängt in en slant för att hjälpa oss transportera båten med lastbil ner till södra Spanien. Nu i efterhand inser vi nog alla att det hade blivit väldigt svårt att fortsätta vår resa utan denna transport. Efter några timmars sömn på planet, satt Mathias och jag på ett café på Malaga flygplats och funderade på hur vi skulle gå till väga härnäst.

 

Båten skulle anlända i Chipiona, en liten stad utanför Cadiz strax väster om Gibraltar. Det fanns en del olika alternativ för att ta oss dit, närmast till hands låg buss och tåg men en av oss haltade omkring på kryckor efter en skottskada i låret och det kändes lite för omständligt att halta omkring med väskor i diverse spanska, kaotiska bussterminaler så vi beslöt oss för att hyra bil. Ingen av oss var särskilt imponerad av den spanska ”manana-mentaliteten” och såg Gibraltar och brittiska fish-n-chips som väldigt frestande, kursen sattes därför tämligen fort mot Gibraltar.

 

En dags bilkörning (med något torftig vägbeskyltning) senare befann vi oss på Puerto Deportivos parkering i Chipiona och återförenades dels med vår Chamsin och hennes nya rigg och dels med en underbar Belgisk lastbilschaufför vid namn Franky. Innan det ens skulle bli tal om att sjösätta Chamsin och än mindre påmastning behövdes en hel del pappersarbete. Som svensk är man kanske något ovan med allehanda ”papers” i form av försäkringsbevis, registreringsbevis osv. Men en gammal kopia av en skadeanmällan och uppvisande av köpekontrakt löste problemet till slut och Chamsin låg åter igen i vatten. Ett problem brukar ju avlösa ett annat och nu kom mastsättningen och riggning.

 

 

Svenskt blåögt hade vi lejt en gubbe för att sköta riggningen av båten. Men efter att han var färdig med sitt arbete hade vi en mast som vi inte kunde enas om den var rak tvärskepps eller inte, dessutom var vanten bland de lösast spända jag känt på i mitt liv. Ett par dagar senare anlände Oscar med sina farföräldrar och deras vänner. Strax efter en trevlig lunch med dessa, gick jag och Oscar på vanten, att hitta en riggspänningsmätare i en lokal butik var tydligen en omöjlighet. Så först gick vi på känsla, sen provade vi vart enda metod vi hört talas om, allt från att räkna varv till att tejpa upp tumstockar, efter många kvällars slit med en stor oro för att åter igen bryta masten, men denna gång utanför Afrikas kust blev det bra, trodde vi. Bara ett par timmar efter att vi hissat segel för att segla söderut mot Casablanca märkte jag att masten rörde sig flera cm långskepps, masten var helt klart inte fastkilad tillräckligt hårt. Hela besättningen enades snart om att det bästa alternativet för oss var att gå in i hamn i Rota bara 5-10 distans söder om Chipiona.

 

Väl där var vi både trötta och hungriga, men masten behövde kilas fast i däcksringen och därför hade vi inte mycket annat val än att gå ut på stan för att hitta virke som vi kunde bygga kilar av. Verktygen var i minsta laget för ändamålet, bland annat användes en 5 cm lång såg på Oscars Leatherman flitigt. Trots detta blev resultatet utmärkt, trodde vi. Nästa morgon skulle vi gå i gryningen, men som så många gånger förut ville inte riktigt motorn. Bara några minuter senare drog jag mig upp ur min kära förpik för att snabbt konstatera att diesel var blandad med vatten, igen; förmiddagen bjöd alltså motormeck.

 

Fortsättning följer....

 

Text: Filip Brännström

 


 

 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjöhistoriska. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna p...

CHRIS STEELE FÅR FÖRSTA TOURKORTET ...

World Match Racing Tour har startat en julkalender, men en nyhet per dag. I onsdags (lite ...

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två b...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...

















































x