NÄSTA

Ericsson Racing Team avslutade etapp 4 - och startade etapp 5

Februari 14, 2009 @ 16:55:34   Foto Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race, Dave Kneale/Volvo Ocean Race, Sally Collison/PUMA Ocean Racing

Ericsson 3 skippered by Magnus Olsson finishes Leg 4 on start Day for Leg 5. Photo by Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race

1 AV 3

Ericsson Racing Teams nordiska besättning avslutade på lördagen etapp
4 av Volvo Ocean Race någon vecka för sent - och startade etapp 5
några timmar för sent. Men skepparen Magnus Olsson var allt annat än
nedslagen.

- De såg oss. Och jag såg hur de gjorde allt för att segla fortare
eftersom de är rädda att vi ska komma ikapp, sade han och syftade på
de andra båtarna som lämnade Qingdao samtidigt som Ericsson 3 kom
dit.

Lördagen blev en annorlunda dag för Ericsson 3 i jorden
runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Först gick de i mål på etapp 4
cirka 16 dygn efter de andra båtarna. Lite senare gav de sig iväg på
etapp 5 cirka 50 sjömil efter de andra båtarna. Och på babords sida
av skrovet hade båtbyggarna ritat en streckad linje för att markera
den del av skrovet som bytts ut.

- Jag tror jag har gjort minst 40 etapper i Volvo Ocean Race och jag
har alltid kommit i mål. Men det här var nog den bästa målgången av
de alla, sade Magnus Olsson.

Den nordiska besättningen i Ericsson Racing Team fick knappt två
timmar i den kinesiska hamnstaden Qingdao, för att packa segel, fylla
på bränsle, mat och förnödenheter innan de gav sig ut på den längsta
etapp i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia, från Qingdao till Rio
de Janeiro. Drygt 40 dygn beräknas den 12 300 sjömil långa sträckan
ta båtarna att avverka.

- Jag har fullt förtroende för vår båt. Våra båtbyggare har gjort ett
fantastiskt arbete och jag vet att de aldrig skulle skicka ut oss om
lagningen inte var 100 procent. Nu kör vi, säger Magnus Olsson.

Några timmar tidigare hade starten gått av etapp 5, i mycket lätta
vindar, med bara fyra båtar på startlinjen. Men strax innan skottet
smällde vände Telefonica Blue tillbaka in till kajen. De hade stött
på något och fått en spricka i kölen. Exakt hur allvarlig den är och
när de kan börja tävla igen är osäkert.

Därmed är Ericsson 4, Puma och Green Dragon på väg mot Rio, med
Ericsson 3 några timmar efter. Telefonica Blue ligger kvar i Qingdao
medan Delta Lloyd och Telefonica Black kommer att fraktas till Rio
för att återuppta kappseglingen därifrån.




KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Astarte

ASTARTE FÖLJER EFTER MARGA TILL ITA...

Sveriges äldsta R10, Astarte, 10 S 1, har sålts till Italien och kommer där att ingå i en flottilj med tior. Konstruktör var C O Liljegren. Astarte byggdes 1907 p&...

UNDAUNTED - VÄRLDENS MINSTA ATLANTK...

Yachts handlar för den överdådige ofta om stora ytor, blanka och stora sal...

KSSS vann första omgången i Allsven...

I helgen seglades första omgången i Allsvenskan. Här följer ett press...

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Köptes för 1 ...

Ibland överraskar ni läsare med vilka inlägg som visar mest intresse. Det ä...

Funktionsnedsatta barn får nu möjli...

På ett universitet i Plymouth gör studenten Forrest Worthington optimistsegling...




















































x