NÄSTA

Vårt livs äventyr; Mastbrott och motorhaveri nu har äventyret börjat på riktigt!

Oktober 22, 2012 @ 18:21:10   Foto Chamsin Sailing


1 AV 1

Här kommer en ny rapport från våra grabbarna på Chamsin som gör sitt livs äventyr och ska segla över atlanten. De börjar mailet till redaktionen med att be om ursäkt att det var ett tag sedan senaste uppdateringen, de har haft fyllt upp med bland annat mastbrott. Vi tycker att det är en okej ursäkt och läser med spänning rapporten!


 

Efter att ha lämnat Cuxhaven i västra Tyskland började vi äntligen få lite ordning ombord på båten; de flesta läckorna var tätade och vi hade börjat hitta till rätta ombord.

 

Vi hade en stark, men avtagande vind från nordväst då vi gav oss ut på vår längsta etapp hittills med siktet inställt på Haag i Holland. Vi seglade fort, men framåt kvällen dog vinden ut och det var lika bra att starta motorn för att ladda batterier och lägga distans bakom oss. Det började bli mörkt och vi tuffade på, då det börjar ryka från motorn och på några sekunder är hela båten rökfylld. Det gick knappt att se handen framför sig! Vi stänger av motorn, armerar brandsläckaren, en öppnar motorluckan en annan har brandsläckaren redo, men inga flammor syns. Det är lugnt ute på havet och vinden är svag och vridande på sydväst, således hade motorn kunnat bråka vid ett värre tillfälle. Efter satellittelefonskonsultation från Sverige byter vi impellern och snart är vi på väg igen.

 

Väl framme i Holland startar inte motorn när vi skall in i hamn. Efter ett kort övervägande bestämmer vi oss för att segla in i hamn, det blåser och går sjö så det är inte tal om att försöka mecka motor. Detta visar sig dock snabbt vara lättare sagt än gjort! Förutom kryss, mörker, strömt och hård vind, så är hamnar runt Engelska kanalen lite smått komplicerat uppbyggda.  Det finns nästan alltid ett flertal vågbrytare, en smal kanal mellan sand dynor in, flera olika hamnbassänger med mera. Så även i denna hamn, den var en labyrint dessutom var passagerna mellan bassängerna smala. In kom vi dock efter att ha gjort flera slag bara centimeter från de meterhöga sidorna av rostig metall. Efter en god middag och en natts sömn hos Mathias släktingar fick vi tag på en mekaniker som fixade motorn. Vi hade haft vatten i dieseltanken och inte nog med det var även våra reservdunkar fyllda med en blandning av vatten och diesel. Våra och mekanikerns slutsatser var de samma; det måste ha varit fel på pumparna i Cuxhaven.

 

Samma dag kom Kevin ner till Holland för att mönstra på Chamsin ett par månader, efter att ha lagat vår trasiga landström, fick han en bra start på sin resa då vi lämnade hamn med fungerande motor samt en hel och relativt tät båt. Kort därefter börjar Kevin inse att det är en bit kvar till värmen. Åter igen är det kallt och vi seglar mot vinden, men vi gör fin fart och det känns som att det mesta fungerar fint. Kevin blir dock snart sjösjuk och tycker nog att den lilla bekväma sträckan mellan Holland och Belgien började kännas väldigt lång. Trots detta känner vi oss övriga ganska lugna då vi är utsövda och det inte ska ta mer än 12 timmar ner till Ostende.


det tar några sekunder innan vi båda förstod vad som faktiskt hänt

Det blåser fint, och då vi passerar gränsen mellan Holland och Belgien sitter Jag (Oscar) och Filip på vakt och småpratar och tycker lite synd om Kevin som fått en så tuff början på sin resa. Det har blivit kväll och mörkt och det blåser ungefär tio sekundmeter då det smäller till i hela båten. Masten faller åt lä med segel och allt, det tar några sekunder innan vi båda förstod vad som faktiskt hänt. Sedan tog instinkten över! Kroppen pumpade med adrenalin och det fanns knappt tid att tänka, allt gick snabbt. Mathias som sover söt och inte vaknat att masten bryts får ett bryskt uppvaknande av att jag skriker så högt jag kan ”alleman på däck!”. Kort där efter är hela besättningen på däck och säkrade, samtidigt som Filip och jag kryper fram mot masten för att utvärdera vad som hänt.

 

Vi försöker först bärga masten som fortfarande sitter fast i vanten, förstag och alla fall. Vi bestämmer oss för att göra ett försök inte mer, då det känns som att masten dras nedåt och trycks hårt mot däcket. Jag drar i maststumpen och Filip i akterliket, men vi kommer ingenstans. Masten gick inte att rubba! Vid den tiden var även Mathias och Kevin med och hjälpte till att dra. Filip såg dock snart att masten var bruten inte bara vid däck, utan även vid den översta spridaren och att vi nu riskerade att få den avbrutna masttoppen in i sidan på båten som ett spjut.

 

Vi dumpar masten

Därefter var det ingen diskussion, vi dumpar masten! Bultsaxen (som Mathias helt dömt ut när den togs ombord och undrade vad vi skulle med den till), knivar och verktyg plockades fram, vi insåg fort satt vi inte bara kunde börja klippa och skära då det var tryck på det mesta och vi surrade fast masten så gott vi kunde med ett reservfall. Vi sa att vi väntar med vanten till sist, sedan delade vi upp oss. Mathias drar upp backstag och baduner och skriker till Kevin ”jag håller, du skär!!” varpå Kevin skär dynema linorna samtidigt som han, fortfarande sjösjuk, spyr över ena axeln! Filip tar sig an fallen samtidigt som han försöker avlasta relingslisten från allt tryck från masten. Själv försöker jag få loss förstaget, jag svär över förstagsprofilen som gör staget för stort för bultsaxen och ropar efter verktyg för att få loss sprintarna som under hårt tryck håller fast förstaget. Allt detta arbete utförs snabbt och förvånansvärt organiserat med tanke på att det är kolsvart blåser 10m/s och går höga vågor.

 

Lagen om alltings jävlighet

När masten tillslut försvinner ner i djupet tar vi efter många om och men beslutet att vänta med att starta motorn då vi inte har råd att, till råga på allt, få ett fall eller vajer i propellern. Vi driver samtidigt mot vad som på plottern ser ut som ett rev och väljer då att starta motorn. I det läget drar vi en suck av lättnad över att i alla fall motorn fungerar för tillfället, utan den hade vi inte varit mycket värda! Först av allt tar vi en position och tar upp satellittelefonen för att ringa alla de vi trodde skulle saknat oss om vi gått under. Precis innan ringandet skall börja meddelar Mathias att han tror vi tar in vatten då vi har rejält med vatten inne i båten. Nu tas hinkar och öskar fram för att få ut vattnet och kontrollera skrovet. När vattnet väl är ute verkar vi dock inte få in mer och vi återgår till ringandet. Via föräldrar larmas den belgiska sjöräddningen som får vår position. Vi medlar dock att vi hoppas kunna ta oss i hamn för egen maskin. Det är inte tal om att fortsätta hela vägen för motor, utan det är närmsta hamn som gäller. Det visar sig vara Zeebrugge som ligger ungefär 25NM bort. Det har börjat regna och båten beter sig konstigt utan stabiliteten från masten och hälften av våra lanternor är utslagna. Tack vare guidning från belgiska kustbevakningen och vår älskade AIS lyckas vi ta oss i land. Väl på bryggan inser vi alla hur trötta, kalla och blöta vi är, men vi kramar alla om varandra och känner att vi klarat något svårt tillsammans. Därefter blev det mer än en öl nere i båten innan vi somnar sent in på småtimmarna.

 

Drömmen lever

Men bara för vi överlevt och är i hamn är inte problemen slut, vi måste ta oss vidare innan det blir för kallt! Efter att i fyra intensiva dagar ringt, administrerat och meckat hänger vi, i skrivande stund, i en kran hos skeppsbyggare Vandamme i Zeebrugge. Tack vare en stor insatts från vårt utmärkta försäkringsbolag Pantaenius lever drömmen om att ta oss till varmare vatten genom den nya mast som nu är beställd!



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Opti-surf i stora vågor (video)

Det är få saker som drar till sig så mycket uppmärksamhet som en riktigt bra Opti-klipp. Är det nostaligi? Goda minnen? Ungarnas lekfullhet? Eller bara ren ram passion...

GUSTAF DALÉNS BIOGRAFI LYSER UPP VI...

Gustaf Dalén uppfann bland mycket annat den automatiska AGA-fyren. Den första ...

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

TVÅ ÅR (VIDEO)

Nästa års cup - där sex superseriösa satsningar ställs mot varan...

Hans och Bobby. Foto privat

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

















































x