NÄSTA

Taktikmåndag med Västernäs: länstaktik!

Oktober 08, 2012 @ 17:33:38   Foto

Skärmavbild 2012-10-08 kl. 19.25.52

1 AV 1

Normalt tar vi oss en liten funderare på taktik på fredagar, men på grund av förberedelser inför KSSS Olympic Class Regatta har vi fått skjuta på ämnet tills idag. Tidigare har vi diskuterat starter i , lovart och mitt på linjen, det naturliga nu hade kanske varit att skriva om krysstaktik, men eftersom vi fått in önskemål om länstaktik prioriterar vi detta.


 

Taktiken på läns varierar väldigt mycket beroende på vilken sorts båt man seglar, vilka segel som finns till förfogande och självklart vilka förhållanden som råder på banan. Men här kommer i alla fall några viktiga faktorer att tänka på, ibland och i vissa båtar är de super viktiga, ibland mindre viktiga. Vi väljer att inte fokusera på seglingen kring rundningsmärkena, utan sparar detta till separat artikel.

 

 

Gippa på skiften

 

Precis som på kryssen är det viktigt att anpassa sin strategi till hur vinden ändrar riktning på länsen. Normalt sätt så får man inte lika många skift på kryssen som på länsen då man seglar med vinden på läns. I princip alla båtar går snabbare med lite skärning mot vinden istället för platt läns och genom att gippa på skiften kan man gå kortare väg mot märket och ända ha optimal infallsvinkel på vinden i seglen.

 

När man rundar krysskorken är det bra att notera om vinden är högervriden eller vänstervriden då kan man avgöra om man ska gippa direkt i rundningen eller fortsätta för styrbord.

 

Obs: även med små jollar i surfförhållanden är det bra  att tänka på skiften, då det kan vara lättare att komma med vågorna om man ligger rätt på skiften.

Att gippa på skiften på läns.

 

Spana efter tryck!

 

Tryckskillnader på banan är en viktig del i länstaktiken, om man får mer vind ökar farten och man kan på med en plattare kurs mot länsmärket. I och med att vinden kommer bakifrån måste man spana efter vind med de berömda "ögonen i nacken". När man ser en by med mer vind som närmar sig bakifrån gäller det att segla på en kurs så att man kommer att träffas av trycket så tidigt som möjligt. Hur stor omväg man skall ta för att segla med mer vind är olika från dag till dag, ibland skall man vara aggressiv och gå lång väg för att hämta trycket, ibland lönar det sig att gå närmare rhumbline. Det beror självklart på hur stor ökningen i byn är i förhållande till medelvinden. När man är i trycket lönar det sig ofta att falla av och gå med trycket, om man seglar med för mycket skärning finns det en risk att man seglar ut ur trycket. Att man ska titta bakåt på länsen är något som har blivit tillsagd sen optimiståldern och det brukar vara olika procentsatser som man ska titta framåt och bakåt, 20-80, 30-70 kanske?

 

 

Klunga, korridor och skitvind!

 

När det kommer till positionering mot andra båtar så är det väl förhoppningsvis ganska självklart att man inte ska ligga i vindlä framför en annan båt. Det är dock inte lika självklart vems fel det är om att man ligger i skitvind, båten som blir täckt eller båten som täcker. Hur många gånger har man inte hört frasen ”gå ner, ser du inte märket din förbenade snedseglare” osv. Tyvärr finns det ingen regel i regelboken om att man inte får ge skitvind, så sluta gnälla och ta dig ur skiten istället.

 

 

När flera båtar ligger i en klunga eller i bredd kan det vara svårare att se vem som har stördvind. När vinden kommer till ett hinder så som en ö eller en klunga med båtar går vinden ”hellre” runt eller över hindret än rakt igenom. Det betyder att båtarna i mitten av klungan har mindre vind än de i ytterkanten att klungan. Det betyder att man bör placera sig i utkanten av klungan istället för mitt i eller om man eventuellt kan hitta en korridorer med fri vind.

Hur vinden strömmar kring ett hinder som tex en klunga med båtar.

 

Oftast går klungorna långsammare än de båtar som seglar fritt, dels för att man i klungan ger varandra störd vind så fort den ena glider fram något men också för att det är svårare att segla med optimal teknik och kurs i klungan för att man blir begränsad av de andra båtarna.    

 

Hitta vindkorridoren

 

 

Detta var tre viktiga faktorer i taktiken och strategin på läns och som jag inledde texten med så är det olika vilka faktorer som är viktigast från dag till dag. Innan race bör man göra en analys av vad som bör prioriteras. Tillexempel kanske det inte spelar någon roll om går på en dålig kurs och har skitvind bara man kommer ut i trycket på baggen i västlig vind som det var i helgen.

 

 

Victor Västernäs

victor@searchmagazine.se



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Världens första foilande enskrov so...

Figaro Bénéteau 3 - Världens första foilande enskrov i serieproduktion. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på h&ou...

Mirabaud Yacht Racing Image avgjord...

Vinnaren av årets vinnare av Mirabaud Yacht Racing Image heter

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Det unika kli...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...

NU HAR DE KASTAT LOSS "hörs på andr...

Seglarna ombord på Divina Remi önskar god jul och har nu kastat loss och attack...

Flygande seglare - Bangin the corne...

I helgen var det Moth tävlingen Bangin the corners Cup i Hamilton. På prispalle...

















































x