NÄSTA

Hur man gör sin "Game plan"!

Augusti 31, 2012 @ 10:20:08   Foto Searchmagazine

Farr 30

1 AV 1

Förra veckan gav Västernäs tips om hur man på bästa sätt förbereder sig innan start. Vi tänkte nu segla vidare och ge fler tips om hur man tar fram en "Game plan". Första kryssen på en bansegling är oftast det viktigaste och mest utslagsgivande banbenet. Under första kryssen uppstår oftast störst separation mellan båtarna och små skillnader i vindriktning, styrka och ström medför då en stor skillnad på vilken kant som betalar sig.


 

Om förhållandena är stabila och inte ändrar sig behöver du självklart inte tänka på strategin utan då är det enbart båtfart och taktik som avgör din placering i mål. I verkligheten ändrar sig dock vindens rikting och styrka hela tiden. Man kan likna det vid en snöflinga, -den följer aldrig exakt samma mönster två gånger om. Vad jag menar är egentligen att varje race är unikt och man måste därför göra en ny "Game plan" för varje race. 

 

 

Strategiska ingridienser

Det finns mängder av strategiska ingridienser som påverkar hur snabbt du lyckas ta dig i mål. De fem faktorer vi tycker är viktigast är vindriktning, vindstyrka, ström, vågor och banområdets utseende. För varje variabel finns det två saker att ta ställning till. Det första är om variabeln är lika över hela banan eller om den varierar mellan kanterna? Antag att vi har motström och att det är betydligt mycket grundare på högersidan längs med land. Strömmens inverkan kommer då troligtvis ha en stor påverkan på din "Game plan". Det andra är, hur kommer variabeln ändras på vägen upp på kryssen. Tex kommer vinden ändra riktning på slutet av kryssen? Om inte, behöver du inte ta med det i din "Game plan". Alla fem ingridienser ändras oftast kontinuerligt och det är någonting som de bästa seglarna alltid förväntar sig.

 

       Sailors compete during Star Medal Race of the Beijing 2008 Olympic Games Sailing event in Qingdao, Olympic co-host city in east China's Shandong Province, Aug. 21, 2008. Iain Percy/Andrew Simpson of Great Britain (1st L) won the gold medal in the event. Robert Scheidt/Bruno Prada of Brazil (2nd L) won the silver. [Xinhua]

 

Samla information

Det kanske allra viktigaste när man tar fram sin "Game plan" är att samla så mycket information som möjligt om de fem ingridienserna som vi nämnt ovan. Den insamlade informationen bör komma från tidigare erfarenheter, nya observationer och framtida prognoser.

 

Redan innan regattan startat, försök då ta reda på hur vinden m.m normalt beter sig på området. Om du seglat på stället tidigare har du självklart skrivit upp massa saker som du nu kan plocka fram och läsa om hur det var förra gången. Om inte är det alltid bra att prata med "the locals" för att få en så bra uppfattning om området som möjligt. Andra bra källor är information från närliggande flygplatser eller väderbojar.

 

Den historiska datan och de framtida prognoserna är bra men den informationen du tar fram just innan och under racet är de viktigaste. Ta dig därför tid att vara på banområdet långt innan start och samla på dig så mycket information om vind, vågor och ström som möjligt. Är man flera personer ombord kan det vara smart att dela upp ansvarsområdena så att så mycket information som möjligt kan samlas in. Ett stort misstag många gör är att de slår av hjärnan så fort varningsignalen gått. Ett bra tips är därför att även om du gjort din "Game plan", fortsätt observera under hela startförfarandet.

 

Nästan alla seglare använder sig av internetsidor så som windguru, yr, dmi, smhi m.m. för att kolla prognosen för dagens segling. Det finns mängder av bra hemsidor som ger väldigt mycket information och bra prognoser. Vad många ofta gör fel är att man bara tittar på vindens styrka och riktning. Det är minst lika viktigt att kika på gradientvind, temperatur och molnstruktur m.m. När du sedan är på banan kan du lätt känna igen temperatur och molnstruktur m.m. för att kunna bekräfta att prognosen verkar stämma. Känner du inte igen prognosens tecken kan du kasta prognosen och inse att det är nya förutsättningar som gäller.

 

 

Americas Cup copertina

 

 

Ta fram en "Game plan"

Några minuter för start bör du nu knyta ihop säcken och summera all information du tagit fram och göra en "Game plan". Syftet med din plan är förenklat att bestämma vilken sida som är bäst och hur du så snabbt som möjligt ska ta dig till kryssmärket.

 

En "gameplan" kan se ut som följande: "Vinden är oscillerande men vrider också långsamt åt höger. Vindstyrkan och vågorna är jämna över hela banan och det är en svag medström. Min "game plan" blir därför att gå på högersidan, slå på skiften och akta mig för att gå hela vägen ut till layline. 

 

I många fall kan det vara svårt att veta vilken sida som är bäst innan start. Lugn, även de bästa seglarna börjar segla första kryssen utan att veta vilken sida som är bäst. I de fallen är ett bra tips att hålla sig i mitten och titta mycket på de andra konkurrenterna för att så snabbt som möjligt se vilken sida som är mest fördelaktig.  

 

Nyckeln till en bra strategi är att veta om att förhållandena ständigt ändras. Eftersom vinden och andra variabler alltid förändras kan du aldrig sluta tänka på dem innan du gått i mål. När du gjort din plan och det visar sig att förhållandena helt har ändrats måste du våga kasta planen i sjön och börja om.

 

 

Citat: Open your minds, anything can happen, Alessandro pezzoli (metereolog för svenska landslaget i OS)

 

 

Text:

Victor Bergström

bergstrom@searchmagazine.se



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Opti-surf i stora vågor (video)

Det är få saker som drar till sig så mycket uppmärksamhet som en riktigt bra Opti-klipp. Är det nostaligi? Goda minnen? Ungarnas lekfullhet? Eller bara ren ram passion...

GUSTAF DALÉNS BIOGRAFI LYSER UPP VI...

Gustaf Dalén uppfann bland mycket annat den automatiska AGA-fyren. Den första ...

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

TVÅ ÅR (VIDEO)

Nästa års cup - där sex superseriösa satsningar ställs mot varan...

Hans och Bobby. Foto privat

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

















































x