NÄSTA

Framtiden seglingsformat?

Juli 10, 2012 @ 15:49:36   Foto

6902426860_037ba8423c_b

1 AV 1

Seglingens tävlingsformat är en ständigt omdebatterad fråga. Hur gör man en seglingstävling som är rättvis, kul att segla, lätt att förstå och dramtiskt för åskådare och media. I OS klasserna har man nu haft konceptet med kvalsegling som leder vidare till finaler och sen slutligen medalrace med de tio bäst placerade båtarna.


 

Efter OS finns det möjlighet att prova nya koncept, vilket 49:er förbundet har tagit chansen att göra på EM i Gardasjön i September. Konceptet är nytänkande och helt säkert dramatiskt, så här är det tänkt att fungera.

 

1. Ett "långdistans" race på med target time på 2timmar och alla båtar på linjen. Detta race räknar som ett race i kvalseglingarna.

 

2. Kvalseglingar i grupper där de 25 bästa tar sig vidare till guldfinal, resterande seglar i silverfinal.

 

 

3. Finalseglingar där en resultatlista inför den sista dagen av regatan då det blir "theatre style finals" där alla 25 båtarna i guldfinalen och de fyra bästa i silver finalen är med(alltså totalt 29 båtar)

 

 

4. I de slutliga finalerna börjar man bakifrån på listan med båtarna som placerat sig 29-22. Dessa båtar får poäng 1-8 med sig inför det första finalheatet. Därefter kör man 3 race till med dessa 8 båtar, alla fyra rasultaten(3+1) räknas och den bäst placerade båten går vidare till nästa runda. Så fortsätter man tills man kommit hela vägen till toppen av listan med de sju bäst placerade båtarna innan sista dagen plus den båt som tagit sig vidare från de tidigare rundorna, vilket alltså kan vara båten som var 29:a från början.

 

 

Om man skall gå hela vägen från botten blir det många race men det är möjligt. På detta sätt hoppas man göra seglingen mer mediavänlig och spännande att följa samtidigt som man ger rättvis segling till seglarna.

 

Vad tycker ni hit or shit?



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Ny typ av tilläggning: Polack style

Även fast seglings sägs vara miljövänligt måste vi använda motor nån gång under resan. Det blir nästan säkrast för alla att slippa s...

​Allt för sjön 2017 - en höjdpunkt ...

Pressmeddelande från Stokholmsmässan: Förra helgen avslutades Allt fö...

Norge bygger världens första tunnel...

Lastfartygsvägen längs Norges kust är farlig och det är många ol...

Horizontseglarpodden forskar i Sear...

Härliga helg och ännu mer poddtips! Till lördagsfrukosten idag kanske senas...

I huvudet på en taktiker - Quantum ...

Quantum Racing fungerar i princip som Quantum Sails testpanel på vattnet i sin TP52a...
















































x