NÄSTA

Förbundskapten Grävare om de nya OS-klasserna

Juni 26, 2018 @ 09:50:34   Foto Jesús Renedo/Dan Ljungsvik


1 AV 1

I mitten på maj hölls ett möte i London där man diskuterade vilka klasser som ska seglas på OS 2024 i Paris. Efter en lång debatt tog man beslut.

 

Innan mötet var det klart att följande klasser och dess båtar ska vara kvar:

 

- Men's One Person Dinghy - Laser*

 

- Women's One Person Dinghy - Laser Radial*

 

- Women's Skiff - 49erFX

 

- Men's Skiff - 49er

 

- Mixed Two Person Multihull - Nacra 17

 

*subject to separate equipment re-evaluation

 

World Sailing Council debatterade de återstående fem klasserna och bekräftade att de kommer bli följande:

 

- Men's Windsurfer

 

- Women's Windsurfer

 

- New Event, Mixed One-Person Dinghy

 

- New Event, Mixed Two Person Dinghy

 

- New Event, Mixed Kite

 

En som var på plats var Sveriges förbundskapten Magnus Grävare. Vi tog ett snack med honom för att höra vad han tycker om beslutet.


Hur var mötet i London Magnus?

 

- Stefan Rahm var ju med i Committee Working Party som lade fram förslag och de gjorde ett gediget jobb, men det var ingen som lyssnade på dem till slut. Det var synd… Man kan säga vad man vill om deras förslag men de gjorde iallafall ett grundligt jobb och tittade på alla aspekter.

 

- De vill ju ha många länder med på OS, därför väljer man Laser och vindsurfing i och med att det är många mindre länder som har det. Sen ville man ha något nytt, häftigt och ungdomligt. Då valde man kite. Så alla var väl i princip överens om att ha två vindsurfing-klasser (dam & herr) och en kite-klass (mixed) som en kompromiss. Då har man bara två platser kvar.

 

- Det fanns i stort sett tre grupper:

 

1. Kölbåt. De flesta ville ha med någon slags ”shorthanded offshore” och drömmer om att det ska bli stort medialt i och med att Vendée Globe är stort i Frankrike. Sedan finns det ju de som tycker att kölbåts-segling är det stora i världen så att det måste man ha med.

 

2. Sedan finns det dem som vill behålla Finnjollen för att det är världens finaste båt och alla de stora killarna måste ha någonting att segla.

 

3. Och så finns det de som är lite mindre och bevakar 470:n. Flera asiatiska länder.

 

- Det innebär att endast en av dessa grupper skulle kunna komma med i ett bra förslag. Det var den slutsatsen som Working Party kom fram till också. Dessutom måste det vara balanserat mellan damer och herrar, så ska man ha med Finnjollen så måste man ha med en motsvarande dambåt till. Om man nu drar den slutsatsen som jag drog så hade det varit bättre att tala klarspråk och bestämma sig för vilken av de tre som man ska gå på. Och sedan när man bestämt sig så får man hitta ett bra förslag som passar ihop med det. Men nu diskuterade man inte det, utan man röstade bara och så blev det en tredjedel för varje grupp. Sedan hittade man ett förslag som var en kompromiss som inte riktigt hänger ihop. Jag har varit ganska mycket emot fyra stycken mixed-klasser. Den här ”mixed-singlehanded” är det ingen som vet vad det är för någonting.

 

- Ja, det undrade nog många. Vad ska det betyda egentligen?

 

- Det är Finnjolle, och så får man ha med en damklass, E-jolle till exempel. Eller i bästa fall en Moth-jolle för damerna och antingen köra två race med olika poäng, eller också kör dom någon form av stafett. Formatet är inte bestämt. Det som var bra med det förslaget var att man kan få med Finnjollen och 470:n så det var färre som var besvikna. Men nu är vi där vi är, och jag kan gråta över det. Men det blir säkert bra, man får vara lite kreativ.

 

- De som har röstat för ”mixed-doublehanded” har röstat för 470. Så att även om man inte har bestämt redskapet så är det precis det alla vill ha. Eftersom ingen vill ha någonting annat så måste det bli 470.

 

- Likadant med den andra då; ”mixed-singlehanded” är gjord för att få med Finnjollen. Så det är rätt dumt att inte ha med Finnjollen då när man har gjort en liten komplicerad kompromiss. Därför tar jag för givet att Finnjollen är med där. Då måste man ha någonting för damerna, som också ska vara en enmansbåt. Det som saknas då är någonting för de små damerna. Laser Radial, 49erFX och Nacra är ju för stora tjejer i allmänhet. Därför borde det bra om det blev en enmansbåt för lite mindre tjejer. 55-65 kg någonstans. E-jollen vore ju bra ur den synvinkeln men det vore väldigt tråkigt att gå tillbaka dit. Moth-jollen eller någon annan foilande enmansbåt vore ju häftigt. Men där har man ju både ett format, och material som är okänt.

 

- I övrigt tror jag att kiten har en tydlig idé om vad de vill ha. Sedan är det lite detaljer om vilka klassregler man ska ha.

 

- Mixed 470 är ju klar, och Finnjollen med. Så det är bara formatet och enmansbåten för damer som är oklart just nu.

 

- Det går säkert jättebra, man får gilla läget. Det blir en öppning för fler tjejer och det som är troligt är att vindsurfing-brädan inte blir en RS:X utan att den blir någonting annat. RS:X är ju lite speciell för att den är gjord för att kunna seglas i mellan 4 och 30 knop. Så dom som är ute och bränner själva på fjärden har andra brädor. Om man kan acceptera att man inte kan segla den i lika lite vind så kan man nog göra en mycket bättre bräda. Det är min förhoppning och det vill nog ganska många som håller på med vindsurfing.

 

- En annan positiv grej är att seglingen är ett steg närmare att komma tillbaka till Paralympics 2024. Där kommer man isåfall segla 2,4mR öppen, Hansa 303 dam & herr och RS Venture mixed.


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Anton och Fredrik mot VM-medalj

Med endast två seglingar kvar av VM i 470 seglar Anton Dahlberg/Fredrik Bergström ifrån i toppen. På tisdagen utökade de sin ledning i de extremt lätta sommar...

FAVORITER I TÄTEN EFTER LYSEKIL WOM...

Förra årets WIM Series-vinnare Pauline Courtois och hennes lag vann samtliga mat...

VM i Århus 49er LIVE

Idag är det dags för 49er-klasserna att stå i rampljuset när det är ...

Göteborg Open sea Race 2018. Foto GOR/Göteborgs Quinnliga Segelsällskap

Lady Godiva Sail Racing Team vinner...

Starten för årets upplaga av Göteborg Open sea Race var planerad i princip n&au...

Lysekil Womens Match LIVE

Pauline Courtois leder fortfarande världscuptävlingen i Lysekil, men det är t&a...



x