NÄSTA

Alla blickar kommer vara riktade på Rán7 i helgen

April 27, 2018 @ 10:48:05   Foto carkeek


1 AV 1

Alla blickar kommer att vara riktade på den nyligen sjösatta Rán7 när Fast40+ klassen räknar ner till starten av 2018 års säsong i Solent i helgen (27-29 april). Det välrenommerade laget Rán Racing kommer att debutera i klassen och kommer att sätta sin nya båt på prov.

 

”Vi är väldigt glada över att Rán7 är klar i tid, på budget och att den kommer att stå på startlinjen på lördag,” sade Shaun Carkeek, grundare av Carkeek Design Partners. ”Jag har lagt ner mycket kärlek i båten och vi har utnyttjat allt vi har lärt oss av tidigare projekt.”

 

Det faktum att Rán Racing, som drivs av Niklas och Catherine Zennström, har kommit in i den ägarstyrda Fast40+ klassen visar hur långt klassen har kommit på bara några år. Ägar-rorsmannen Niklas Zennström är en av grundarna till 52 Super Series och är ordförande för TP52-klassen.

 

Den nya Rán-båten har också ett revolutionerande eldrivet system som är lätt och miljövänligt. Systemet är starten av ett samarbete mellan Carkeek och Zennström med företaget EEL Propulsion.

 

”Niklas och Catherine är entusiastiska supportrar av ny grön teknik,” sade Carkeek. ”Den nya Rán7 skapade en unik plattform för teamet att utveckla och testa den nya tekniken. Resultatet är banbrytande. Det kommer att komma nya modeller och versioner och EEL Propulsions produkter är tillgängliga för alla olika typer av racingbåtar.”

 

Rán7 kommer att vara en av elva båtar som står på startlinjen i den första av sex deltävlingar i serien som organiseras av Royal Southern Yacht Club.

 

”Vi ser fram emot att komma tillbaka till Solent där Rán Racing började med IRC52-klassen 2008,” säger Niklas Zennström. ”Vi har sett hur Fast40+ klassen har vuxit och det är ett gäng fantastiska båtar och seglare. En av aspekterna som attraherade mig är begränsningen av proffs ombord vilket vi utnyttjar genom att ta ombord unga talanger som lärs upp av seniorerna på Rán.”

 

”När vi har jobbat med Shaun har laget upptäckt nya nivåer av frihet i designutveckling och vi tror att Rán7 är den mest radikala Rán-båten hittils, även om den är den minsta. Jag är mest nöjd med den nya EEL elmotorn som vi har utvecklat tillsammans med Carkeek Design Partners. Efter design, byggnation och tester finns det inga tvivel över att elmotorer är framtiden för racingbåtar. Det är lättare, mindre motstånd, tystare och viktigast av allt; miljövänligt.”


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Videointervju med Anton Dahlberg & ...

Anton Dahlberg och Fredrik Bergström har seglat tillsammans sedan 2012. Fredrik kom från ett guld på Junior-VM och Anton hade precis seglat OS med Sebastian Östling. Idag, ...

Vi tar tempen på Team Pro4u inför SM

Team Pro4u laddar för sitt första Marstrand Big Boat Race där de har chans a...

Anton och Fredrik på pallplats

Efter två dagars kappsegling och totalt sex race har Anton Dahlberg och Fredrik Bergs...

Video: Dags att skaffa en A-cat?

Den grekiske A-cat seglaren Trigonis Konstantinos ville tacka alla som önskade honom grat...

Anton Dahlberg & Fredrik Bergström ...

Med två dagar kvar av 470-EM i Burgas vid Svarta Havet leder Anton Dahlberg och Fredr...



x