NÄSTA

ÄGARNA TILL FRAMGÅNGSRIKA ENTERPRISE FICK BUD SOM DE INTE KUNDE SÄGA NEJ TILL

April 22, 2018 @ 15:59:19   Foto GUIDO CANTINI / PANERAI


1 AV 3

Den svenska havskryssaren Enterprise som legat i topp och fajtats i Medehavets Panerai Classic Yacht Challenge är såld.

 

-Det var inte meningen utan vi skulle ha varit med också den kommande säsongen, men vi fick ett bud som vi sex delägare bara inte kunde säga nej till, berättar Claes-Göran ”Classe” Nilsson som varit primus motor i Göteborgsbåten från GKSS. Köparen är en tysk som efter snabb affär tog Enterprise på åtta dagars lastbilskonvoj från Medelhavet till Kiel.

 

För tre år sedan vann gänget i Enterprise den tuffa vintageklassen (båtar byggda före 1950) i Panerai Classic Yacht Challenge i Enterprise systerbåt Manitou. För två år sedan pekade allt på att Enterprise skulle vinna, men båten blev diskad i Imperia i Italien med hänvisning till ren formalia. Det var till förmån för en italiensk båt som sedan tog hem segern.

 

Vi frågade Classe vad som varit bäst och sämst under åren i Medelhavscirkusen. Sämst var debacklet i Imperia och vad han tycker om den tävlingsledningen är otryckbart, men Enterprise mötte också arroganta arrangörer i Monaco, där man tappade position på grund av en drivande boj och inte fick någon kompensation för det.

 

-Jag tycker man kan begära mer av en tävlingsledning. Det är ju inte onsdagssegling det handlar om och kostar en hel del att vara med.

 

En annan källa till förundran är att cupens ledning trots ett i övrigt rättvist handicapsystem ibland bestämmer att en båt ska ha sämre mätetal bara för att den seglat bra en säsong, berättar Classe.

 

Men sammanfattningsvis är Classe full av lovord för arrangemangen i regattaserien.

 

-Det har varit fantastiskt att var med i serien. Det är väldigt bra arrangörer. För klassiska båtar finns nog ingen bättre serie än Medelhavets, bra vindar, korta utseglingar till start och trevliga medtävlare.

 

På frågan om han nu ska satsa på ännu en klassiker i Medelhavet blir svaret nej.

 

-Enterprise är nu en av Medelhavets bästa båtar och det känns inte rätt att börja om med en annan klassiker. Han funderar därför på Wally och Swan 50. Kanske om några år kan det bli nystart med en klassiker, då alla goda egenskaper hos Enterprise är på lite längre avstånd.

 

Enterprise är en 60 fots yawl konstruerad av Sparkman & Stephens och byggd i USA 1939.

 

OLLE APPELBERG


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

BOK MED 356 SIDOR LISTAR SEGELKLUBB...

Ulf Lycke i Nyköping har under mer än tio år sökt och listat allt tryck utgivet av svenska segel- och motorbåtsklubbar mellan 1843 och 1970. Ja, med på listan fi...

Brons för Klara och Rebecca på Värl...

Det blev en bronsmedalj för Klara Wester och Rebecca Netzler när Världscupen...

Silver till Josefin i Japan

Ett stort grattis till Josefin Olsson som tog silver vid världscupen i japanska Enoshi...

Se hur en vindflöjel fungerar (video)

I videon nedan kan ni se Ryan från Sailing Kittiwake berätta hur en vindflöjel...

Gennakeraction.

Gammal är äldst - Johnie Berntsson ...

Göteborg visade sin bästa sida, med hårda vindar och en och annan regnskur,...



x