NÄSTA

ÄGARNA TILL FRAMGÅNGSRIKA ENTERPRISE FICK BUD SOM DE INTE KUNDE SÄGA NEJ TILL

April 22, 2018 @ 15:59:19   Foto GUIDO CANTINI / PANERAI


1 AV 3

Den svenska havskryssaren Enterprise som legat i topp och fajtats i Medehavets Panerai Classic Yacht Challenge är såld.

 

-Det var inte meningen utan vi skulle ha varit med också den kommande säsongen, men vi fick ett bud som vi sex delägare bara inte kunde säga nej till, berättar Claes-Göran ”Classe” Nilsson som varit primus motor i Göteborgsbåten från GKSS. Köparen är en tysk som efter snabb affär tog Enterprise på åtta dagars lastbilskonvoj från Medelhavet till Kiel.

 

För tre år sedan vann gänget i Enterprise den tuffa vintageklassen (båtar byggda före 1950) i Panerai Classic Yacht Challenge i Enterprise systerbåt Manitou. För två år sedan pekade allt på att Enterprise skulle vinna, men båten blev diskad i Imperia i Italien med hänvisning till ren formalia. Det var till förmån för en italiensk båt som sedan tog hem segern.

 

Vi frågade Classe vad som varit bäst och sämst under åren i Medelhavscirkusen. Sämst var debacklet i Imperia och vad han tycker om den tävlingsledningen är otryckbart, men Enterprise mötte också arroganta arrangörer i Monaco, där man tappade position på grund av en drivande boj och inte fick någon kompensation för det.

 

-Jag tycker man kan begära mer av en tävlingsledning. Det är ju inte onsdagssegling det handlar om och kostar en hel del att vara med.

 

En annan källa till förundran är att cupens ledning trots ett i övrigt rättvist handicapsystem ibland bestämmer att en båt ska ha sämre mätetal bara för att den seglat bra en säsong, berättar Classe.

 

Men sammanfattningsvis är Classe full av lovord för arrangemangen i regattaserien.

 

-Det har varit fantastiskt att var med i serien. Det är väldigt bra arrangörer. För klassiska båtar finns nog ingen bättre serie än Medelhavets, bra vindar, korta utseglingar till start och trevliga medtävlare.

 

På frågan om han nu ska satsa på ännu en klassiker i Medelhavet blir svaret nej.

 

-Enterprise är nu en av Medelhavets bästa båtar och det känns inte rätt att börja om med en annan klassiker. Han funderar därför på Wally och Swan 50. Kanske om några år kan det bli nystart med en klassiker, då alla goda egenskaper hos Enterprise är på lite längre avstånd.

 

Enterprise är en 60 fots yawl konstruerad av Sparkman & Stephens och byggd i USA 1939.

 

OLLE APPELBERG


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Videointervju med Anton Dahlberg & ...

Anton Dahlberg och Fredrik Bergström har seglat tillsammans sedan 2012. Fredrik kom från ett guld på Junior-VM och Anton hade precis seglat OS med Sebastian Östling. Idag, ...

Vi tar tempen på Team Pro4u inför SM

Team Pro4u laddar för sitt första Marstrand Big Boat Race där de har chans a...

Anton och Fredrik på pallplats

Efter två dagars kappsegling och totalt sex race har Anton Dahlberg och Fredrik Bergs...

Video: Dags att skaffa en A-cat?

Den grekiske A-cat seglaren Trigonis Konstantinos ville tacka alla som önskade honom grat...

Anton Dahlberg & Fredrik Bergström ...

Med två dagar kvar av 470-EM i Burgas vid Svarta Havet leder Anton Dahlberg och Fredr...



x