NÄSTA

"Vi har mycket arbete framför oss. Vi gör omfattande förändringar på båten"

April 03, 2018 @ 08:59:48   Foto ouest-france.fr


1 AV 1

Första gången jag träffade François Gabart var i december 2013 då han besökte Göteborg i samband med World Yacht Racing Forum. Vi pratade Vendée Globe, som han hade vunnit tidigare det året, men också om hans (och hans trogna sponsor Macifs) nya projekt: en stor, semifoilande Maxitrimaran som låg på ritbordet med målsättningen att slå rekord och erövra Jules Verne Trophy för soloseglare. Idag, fem år senare, står han med pokalen i handen.

 

Du som följde hans resa runt jorden vet vilken makalös bedrift jag talar om, och för dig som aldrig hört talas om rekordseglingen väntar en fascinerande berättelse. Här följer anteckningar från ett samtal med världens snabbaste soloseglare François Gabart, nedkokat till 1600 ord.

 

Det har gått lite drygt två månader sedan François skar mållinjen mellan Lizard Point och Ouessant. Bortsett från ett typiskt vintervirus mår han bra, men han är fortfarande trött.

 

– Jag behöver troligtvis några månader till för att återhämta mig. Planen är att segla Route de Rhum i november och jag hoppas vara i fin form till dess.

 

Man betalar ett ganska högt pris när man havskappseglar solo.

 

– Det stämmer. Man kan tänja på gränsen för minsta antalet timmar sömn per dygn ganska rejält. Min teori är att man som människa behöver sova ett visst antal timmar per år. Sover man inte så mycket under ett par veckors tid, behöver man ta igen det senare. Det är dock sällan man behöver experimentera med sömnen i vardagslivet på land.

 

Man skulle kunna tro att François unnade sig lite ledigt efter rekordseglingen men så är inte fallet. Teamet arbetar i skrivande stund febrilt med att få båten i vattnet så fort som möjligt. Dessutom behöver han träna.

 

– Vi har mycket arbete framför oss. Vi gör omfattande förändringar på båten och teamet behöver min feedback. Tyvärr seglar jag inte alls för tillfället, men hoppas vara tillbaka på vattnet inom en månad. Jag lägger också en del tid på att komma i form.

 

Läs resten av intervjun (och mycket annat) i årets första nummer av Search Magazine. Prenumererar gör du här.

 

 

Text & intervju Anna-Lena Elled


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Maxi-trimaranen Banque Populaire ka...

Maxi-trimaranen Banque Populaire IX kapsejsade i lördags utanför Marockos kust. Besättningen plockades upp av den Marockanska flottans helikopter och båten bogseras nu ti...

Mälarvarvet blir Jungfrusundsregattan!

Ekerö Båtklubb och Jungfrusunds Skärgårdsstad ingår ett nytt 5-...

Livet som vindsurfinglegend med Rob...

I den senaste upplagan av CNN Mainsail åker Shirley Robertson till Maui, Hawaii för...

Ràn7 är sjösatt!

Förra veckan blev Niklas Zennströms nya Fast40 färdigbyggd efter en lå...

Veckans 5 mest lästa: Största vågen...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...



x