NÄSTA

SPIRIT OF GARM KOMMER ATT HA SJU OLIKA KRYSS- OCH HALVVINDSEGEL, TOTALT 240 KVM PLUS SPINNAKER

April 02, 2018 @ 15:22:15   Foto FREDRIK ERIKSSON


1 AV 5

Fenkölsracern Spirit of Garm som är under byggnad i Oxelösund börjar nu alltmer likna en färdig båt. I förra veckan så passade man in ruffen på prov.

 

Spirit of Garm byggs i fenkölsracern Garms anda, en kutter i stål som var mycket framgångsrik under 1900-talets allra första år (se tidningsklipp). Sedan kom R-regel och skärgårdskryssarregeln och de snabba fenkölsbåtarna fick ingen plats i kappseglingarna.

 

De tre delägarna i projektet har inte räknat timmarna som de lagt ned, men det kanske är det nu mindre än hälften av jobbet som återstår. Båten började byggas i augusti 2016. Det kallbakade skrovet vändes i september 2017. Spirit of Garm byggs helt av inhemska träslag med gran i skrovet, alm, ask och körsbär. Körsbär liknar mahogny och används som dekoration.

 

-Ruffen är precis färdig och nu görs installationer innan däcket läggs under sommaren. Rigg och segel görs under höst 2018. Sjösättning planeras till April 2019, berättar Fredrik Eriksson som är en av delägarna.

 

Fenkölen tillverkas av SSAB och väger 6168 kg. Den kommer att gjutas under sommaren och monteras strax innan sjösättningen.

 

Segelgarderoben blir omfattande med storsegel, två olika storlekar på toppsegel, fock, klyvare, jagare, bredfock och spinnaker. På kryss och halvvind kan upp till 240 kvm segel sättas och på undanvind tillkommer en spinnaker på 235 kvm, enligt Fredrik

 

Segel kommer från Tuss Sails i Budapest.

 

-De erbjuder en outstanding service under utformning, leverans, intrimning och uppföljning. Den första uppsättningen segel blir i polyester/dacron, fortsätter Fredrik.

 

 

På frågan om vad som överraskat mest under bygget, svarar Fredrik:

 

-Det mest spännande är de olika avvägningarna och diskussionerna kring historik, prestanda, handhavande, estetik samt produktionslämplighet. De lösningar vi valt är nog de lösningar vi skulle välja ifall vi gjorde om bygget.

 

Bygget har väckt mycket uppmärksamhet runt om i Sverige och internationella intressenter börjar dyka upp.

 

-Vi har bara kommunicerat på facebook men får propåer att sätta upp en hemsida. Varje vecka har vi spontanbesök i verkstaden där alltifrån båtintresserad till konstruktörer kommer förbi för att titta och diskutera, slutar Fredrik.

 

OLLE APPELBERG


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Maxi-trimaranen Banque Populaire ka...

Maxi-trimaranen Banque Populaire IX kapsejsade i lördags utanför Marockos kust. Besättningen plockades upp av den Marockanska flottans helikopter och båten bogseras nu ti...

Mälarvarvet blir Jungfrusundsregattan!

Ekerö Båtklubb och Jungfrusunds Skärgårdsstad ingår ett nytt 5-...

Livet som vindsurfinglegend med Rob...

I den senaste upplagan av CNN Mainsail åker Shirley Robertson till Maui, Hawaii för...

Ràn7 är sjösatt!

Förra veckan blev Niklas Zennströms nya Fast40 färdigbyggd efter en lå...

Veckans 5 mest lästa: Största vågen...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...



x