NÄSTA

Julius Hallström om debuten på Extreme Sailing Series

Mars 20, 2018 @ 22:32:17   Foto Tristan Stedman


1 AV 4

Julius Hallström är bara 20 år gammal, men han har redan hunnit med ett EM-guld i 29er, ett Red Bull Youth America’s Cup och RC44-segling. Han var dessutom med i Artemis som grinder på Bermuda i somras.

 

Nu har han fått chansen att segla på Extreme Sailing Series i de foilande GC32orna med regerande mästarna SAP Extreme Sailing Team. Han är omgiven av riktiga stjärnor i laget; Adam Minoprio, Pierluigi de Felice, Rasmus Kostner och Richard Mason. Det finns många America’s Cup-, Volvo Ocean Race- och World Match Racing Tour-vinster bland de killarna.

 

Förra veckan startade säsongen i Oman, Muscat. De blev tvåa totalt och vann dom två sista dagarna. Vi har fått en pratstund med Julius och vi är nyfikna på hur det var att segla på den nivån.

 

Berätta lite om veckan. Ni seglade bra!


- Ja, det var första veckan med SAP som är det laget jag kommer att köra med i Extreme Sailing Series. Det har varit sjukt lärorikt, det är verkligen ’top-notch-gubbar’ ombord. Adam Minoprio, Pierluigi som seglar med Luna Rossa och Rasmus Kostner.

 

- Det var kul att lära sig att segla båten. Igen. Det är olika ’playbooks’ bland alla lag. När jag seglade GC32 med Gunvor seglade vi på ett sätt och på ett annat sätt här. Det var ju väldigt kul att få deras input på allting. Dom har ju seglat båten mycket och är ett vältrimmat lag, vilket visade sig förra året då de vann.

 

Foto Tristan Stedman

 

- Jag är den enda som är ny inför denna säsongen och dom hade ögonen på mig för att se små och stora saker som jag kan förbättra. Min utveckling på båten har varit otroligt snabb i och med att dom hela tiden har givit mig små tips.

 

- Eftersom vi är sponsrade av SAP Analytics så har vi väldigt mycket sensorer och kameror ombord som samlar in data. Det gör att vi kan utvärdera vår segling väldigt bra.

 

- Det var tuffa seglingar dessutom måste jag säga. Formatet är rätt köttigt. Vi seglar från kl. 14.00 till 17.00, racen tar 10-15 minuter och sedan är det bara 5 minuters vila innan det är dags för nästa. GC32an är ju väldigt fysisk så det blir jobbigt när man kör 8-9 race på rad.

 

Hur gick det till när du kom med i laget?

 

- På Extreme Sailing Series har dom en regel som säger att en i besättningen måste vara under 25 år. Mads Emil Lubeck som var deras unga seglare förra säsongen valde att satsa mer på 49ern. Då fick jag chansen att åka över till Cardiff förra året och provträna med dom. Jag var inte med på tävlingen men var med ombord på morgonträningen.

 

Vad var den största lärdomen från att segla med såpass meriterade seglare?

 

- Det är nog att kunna lösa en uppgift i en stressad situation. Banan är väldigt kort och man har inte så mycket tid att få ordning på båten och alla tampar. Efter första märket har man dragit ut 10 meter gennakerskot som måste städas i ordning, och sedan fixa med bärplanen och sedan ut och hänga. Allt detta på bara några sekunder innan det är dags för gipp. Det är verkligen mycket detaljer som gör att man lyckas få till allt det där på kort tid.

 

Ni har alltså bara fem minuter mellan varje race. Hur prioriterar ni tiden mellan racen?

 

- Det är lite uppdelat. Mitt jobb efter att vi gått i mål är först och främst att återhämta mig. Sedan är jag ansvarig för vinscharna och alla ’jammers’. Det är som är tråkigt på GC32an är att vinscharna är väldigt underdimensionerade så att de går sönder rätt ofta. Nästan efter vartannat race måste jag öppna upp en vinsch och kolla om några delar behöver bytas ut.

 

- Vi får dessutom mycket information från våra sensorer som vår coach summerar. Det är främst Adam (rorsman) och Rasmus (taktiker) som tar det. Det kan vara till exempel var på banan man förlorar eller tjänar. Men som sagt, det är inte mycket tid så det gäller att vara effektiv.

 

 

// Måns Holmberg


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

The Sea Cleaner - Kan lagra 250 ton...

Som vi skrev om förra veckan är det otroligt mycket plast i haven och det bara ökar vilket måste få ett stopp.   Forskning har publi...

Nu får man bidrag för köp av elmoto...

Bidrag till elcyklar och andra elfordon är populärt och hittills har över 15...

Team Gross/Klinga: Vägen mot OS avs...

Julia Gross och Hanna Klinga har ett samarbete ett sammarbete med Solid Sport. Tillsammans ...

Ögonblicken då havet visade sin hän...

Havet är hänsynslöst. Detta klipp får en att komma ihåg att vi &aum...

Volvo Ocean Race Leg 7 (video)

Under leg 7 i Volvo Ocean Race var det mycket som hände och det var svårt att h&...



x