Volvo Ocean Race lagen är inne i en smärtsam period

Nio dagar efter starten på den sjätte etappen har båtarna i Volvo Ocean Race på nytt nått stiltjebältet doldrums vid ekvatorn. Det går väldigt långsamt för större delen av båtarna när vi nu närmar oss helgen. För de flesta är det frustrerande, men det öppnar också upp möjligheter för andra.

Det räcker att kolla på livetrackern för att förstå vad lagen går igenom. Det är snirkliga linjer bakom båtarna och snittfarten är runt 6-7 knop. Vid ett tillfälle igår kväll hamnade MAPFRE under ett moln som gjorde att de tappade 10 sjömil på de andra båtarna. Dongfeng som bara var några sjömil bprt påverkades knappt.

Imorse fick vi också se en ny ledare. Team Brunel leder nu strax förre AkzoNobel och Turn the Tide.

”Vilken natt: regn, regn, regn, regn och mer regn. Otroligt, så många miljoner liter måste ha kommit ner,” skriver Bouwe Bekking. ”Och såklart är vinden galen, ibland 2 knop, sen 30 knop och stora vindskift. Det blir många, många segelbyten.”

”Problemet när det regnar så mycket är man inte kan se horisonten och det är omöjligt att avgöra om vinden kommer att öka eller minska. Så ibland blir det som att spela rysk roulette, man har de största seglen uppe och så ökar vinden från 3 till 11 knop på några sekunder.”

Men det verkar ha fungerat bra ändå för Brunel som tillsammans med Turn the Tide har haft ett bra dygn.

Även om Scallywag är längst söder ut, så är de också längst väster ut vilket gör att de ligger sist.

"Den kommande veckan blir tuff," säger Scallywags navigatör Libby Greenhalgh. "Vi når så småningom bra vind från väst men det kommer också behövas lite tur i det här tärningsspelet. Ännu mer tur för oss längst västerut jämfört med de andra i klungan."

Livet ombord kommer att bli långsamt men jobbigt i den oerhörda värmen vid ekvatorn. Att sova under däck är svettigt och uppe på däck är varje manöver en prövning. Dessutom för regnbyar med sig andra svårigheter.

"Kommunikationen är svår eftersom alla har på sig huvor för att skydda sig från de vassa regndropparna. Man kan skrika för full halls men 75 procent av alla ombord kommer ändå inte höra eller förstå dig," säger Bouwe Bekking som ändå är nöjd med lagets samarbete.

"Eftersom vi har bra rutiner för segelbyten behöver vi knappt prata. Även om det är en jobbig manöver som man hatar att göra så är det härlig känsla att se hur smidigt det går. Vi har ett bra team."

I början av nästa vecka väntas båtarna ha lämnat doldrums och målgången i Auckland är beräknad till nästa helg.

Klicka här för att se vilka som är ombord på alla båtar.

Klicka här för att komma till livetrackern.

Top