Så här nära var det att Scallywag seglade rakt in i ett rev - Volvo Ocean Race
Scallywag tog segern på den fjärde etappen från Melbourne till Hong Kong. En stor skräll och bra för tävlingen att hemmalaget fick komma in först i hamn, det gav säkert bra publicitet för Volvo Ocean Race i Hong Kong. Men hur nära var det egentligen att Scallywag seglade upp på ett rev innan de ens hade hunnit komma förbi Australiens nordspets?
Tävlingsledningen noterade den 6 januari att Scallywag var på kollisionskurs mot ett rev och skickade följande email till båten:
Hi Libby/Dave:
Just so I can relax a bit here in Race Control, tell me you are happy with you course in relation to Nerues Reef on Landsdown Bank. The Australian Charts have the Reef extending to 160 35E which is further east than the C-Map charts show.
-Rick Tomlinson, Race Control
Strax efter måste Scallywag ha insett sitt mistag och gjorde en u-sväng som du kan se på bilden nedan (6 januari kl 09.00 UTC):
Tävlingsledningen gav inte Scallywag någon mer information än så och de hittade en ny väg runt revet men förlorade ca 50 sjömil på det. För att se se incidenten på tracker; tryck här och spola tillbaka till 6e januari kl 09.00 UTC.
Incidenten utreddes senare för att ha brutit mot regel 41, som säger att man inte får ta hjälp utifrån. Men juryn ansåg att hjälpen som gavs var tillåten under regel 41(d). Scallywag bad inte om informationen och källan (en person tävlingsledningen) hade inget personligt intresse av att Scallywag skulle gå bra gentemot de andra båtarna. Källan var dessutom anställd av Volvo Ocean Race som, i egenskap av att vara en del av tävlingsledningen, har ett ansvar för seglarnas säkerhet.
Så här svarade juryn i helhet:
The Jury advises that Race Control’s action did not result in a breach of rule 41 by SHK Scallywag. SHK Scallywag did receive help from an outside source, in this case the Race Control.
However, the help given is permitted under rule 41(d). The information was not requested by SHK Scallywag so it was unsolicited information. The source, in this case a member of the Race Control, was a disinterested source for the purposes of rule 41 because he had no personal or other interest in the position of SHK Scallywag relative to other boats in the race. Nor would he gain or lose in any way as a result of the position of SHK Scallywag in the race.
The source was an employee of Volvo Ocean Race who, as a member of Race Control, has a responsibility for the safety of all competitors. Asking the question he did was therefore a proper action for him to take.
-International Jury, Hong Kong
Istället lyckades Scallywag med nya navigatören Libby Greenhalgh undvika revet, och sedan också undvika det stora bleke som de andra båtarna fastnade i, och tog hem etapp nummer fyra. Tänk om det istället hade slutat som för Vestas i förra Volvo Ocean Race...
Foto: Brian Carlin
Måns Holmberg
mans@searchmagazine.se