NÄSTA

TB: EN 80-ÅRIG DRÖM GÅR I UPPFYLLELSE

Januari 19, 2018 @ 20:56:15   Foto Carlo Borlenghi


1 AV 8

I det tredje numret av Search Magazine under 2017 skrev Olle Appelberg den här texten kring Svea. Hon är minst sagt en skönhet och historien är värd att dela igen.  

 

J-båten Sveas premiärtur med full besättning 80 år efter att idén först föddes ägde rum utanför Palma de Mallorca i slutet av mars. Sista kapitlet i drömmen har gått med rekordfart. Hösten 2015 köptes skrov och byggrättigheter. Ett och ett halvt år senare seglar Svea och är verklighet.

 

– Fantastiskt, vilken otrolig prestation säger Richard Kahm som under åren 2002-10 var en av eldsjälarna i projektet Svea medan det ännu var en svensk dröm. Richard är engagerad i flera svenska klassiska båtar bland andra den 150 kvm skärgårdskryssaren Beatrice Aurore.

 

svea

 

Vår klassikerredaktör Olle Appelberg rapporterar här från en av de första seglingarna med Svea när hon med sin besättning testades utanför Palma de Mallorca.

 

Efter att på morgonen ha jagat fatt i ett par extra seglarskor så söker jag mig till hamnen. Det är nog bara vi nordbor som inte byter skor när vi trampar ett trädäck och den långa vintern hade fått mig att glömma det. Dojorna kommer i fortsättningen att få heta “mina Sveaskor”.

 

Svea ligger diskret förtöjd i Palmas instängslade hamnområde och även om hon är en imponerande stor yacht med sina 43, "6 meter försvinner hon bland alla båtar vid kajerna. Men icke så till sjöss!

 

EN TYST BÅT SEGLAD AV IDEL PROFFS

 

Vi stiger ombord och hälsar på skepparen Paul Kelly och drygt 30 seglande proffs. Paul som kallas PK har tidigare varit skeppare på Borkum Riff IV Atlantic och Helena. Det råder lugn ombord och inga höga röster hörs under förberedelserna för att kasta loss den mäktiga Svea. Alla verkar veta vad som ska göras fastän gruppen inte seglat tillsammans mer än några få dagar.

 

svea

Sveas däck är anmärkningsvärt rent från beslag och annat. Ventilerna är placerade tillsammans vid masten och wincharna vid sidorna av den stora sittbrunnen. Ratten är stor, 8 fot i diameter. På äldre J-båtar är allt detta vanligen utspritt och ofta ivägen.


Dagen är solig och bjuder på svenskt försommarväder. Kanske 20 grader och en lätt bris. Vi följs ut av en ribb som hela tiden kommer att finnas på plats av säkerhetsskäl. Det gäller alla J-båtar. Segelsättningen går så smidigt att det knappast märks och den mäktiga 180-tonsbåten tar snabbt fart i den lätta vinden. J-S1 står det i seglet det bidrar till känslan att Svea har en anknytning till Sverige även om ingen i besättningen är svensk och hon byggts i Holland hos Vitters med Hoek Design ansvarigt för de slutliga konstruktionerna. Ägarens projektledare har varit holländaren Tako van Ineveld från Van Ineveld & Co. Sveas ägare är amerikan och en hängiven seglare med låg profil. Han kommer själv att stå vid rodret vid J-båtarnas kappseglingar vid Bermuda den 16 juni.

 

Det blåser bara 3-4 m/s men Svea närmar sig ändå snabbt 8-9 knop. Allt går till synes lätt och väl inövat. Det gäller också spinnakersättning och rivning som repeteras ett par gånger. Lite senare ökar vinden med några sekundmeter och 1000 kvadratmeter segel visar att det går lätt att få upp Sveas 180 ton i mer än 10 knop. Med spinnaker är segelytan 1500 kvm och då går det naturligtvis ännu snabbare.

 

svea

 

Svea är en oerhört imponerande klassiker men samtidigt på alla sätt en modern båt. Svarta segel och mörkt skrov gör att Svea får ett ”grymt” utseende. Karakteristiskt för Svea är annars också den stora sittbrunnen.

 

– Båten har överträffat mina förväntningar. Svea seglar mer balanserat och svarar mer direkt med större känslighet än jag hade föreställt mig säger Charlie Ogletree

taktiker och ”fleet manager” för Svea.

– Det har varit toppen att i verkligheten se funktionaliteten som vi utvecklat i projektets design och ingenjörsfas tillägger Tako van Ineveld.

 

Har ni råkat ut för några överraskningar?

–Javisst har vi det säger Charlie och fortsätter. En nybyggd yacht i den här storleksordningen har en del överraskningar men det goda är att vi har ett starkt team i projektet som kan hantera dem.

 

Många tror att Svea kommer att bli den snabbaste J-båten. Vilka har de största chanserna i Bermuda?

– Det återstår att se hur Svea kommer att uppträda. Vi är avvaktande optimistiska. Alla de bästa lagen har chans att vinna eftersom de tränat jobbat hårt och förbättrat båtarna. Klassen är på den högsta nivån någonsin när det gäller utrustning och sättet båtarna seglas på. Det team som gör minst misstag vinner.

 

Men Svea designades för många år sedan. Hur mäter hon sig med dagens moderna båtar?

– Sveas linjer drogs upp för länge sedan och hon ser ut som en klassisk båt J-Class Association säger Tako.

 

Om du fick träffa Tore Holm vad skulle du säga till honom eller fråga om?

Tako: – Jag skulle bjuda in honom att segla Svea. Han designade en av de vackraste J-båtarna och jag skulle vilja veta vad han själv tycker om slutresultatet." 

 

Charlie: – Det skulle vara intressant att få veta hans tankar om de vägar han valde i sin design och vilka visioner han hade för båten, "hur han förväntade sig att Svea skulle uppträda och vilka råd han kunde ge oss för att nå perfektion med båten. Vad beundrar du mest hos Tore Holm och hans konstruktioner?

 

Tako: –Att han hade en enastående karriär som konstruktör byggare och tävlingsseglare på högsta nivå och att han vann i sina egna båtar.

 

Charlie: – Fem olympiska spel fyra medaljer och två guld! 

 

Fastän oerhört mycket pengar spenderats på Svea så är interiören ganska anspråkslös. Valnöt. Amerikansk stil tolkad av en den holländske inredningsarkitekten Pieter Beeldsnijder. I klassreglerna för J-båtar krävs att de ska vara bobåtar och kunna användas för cruising.

 

svea

En J-båt måste vara inredd och utrustad för cruising och får inte vara en renodlad ”racing machine”. Sveas interiör är ganska anspråkslös för att vara lyx, ritad av en holländsk inredningsarkitekt för en amerikansk ägare. Dominerande träslag valnöt.

 

GUSTAV PLYM HADE SKISSER AV RANGER MED SIG FRÅN USA

 

Sveas ritningar gjordes vid Holms Yachtvarv 1937 men det är egentligen det enda vi helt säkert vet om Sveas tillkomst. Vem kommer på att rita en J-båt i Sverige 1937? Då var vi ett fattigt land och drömmar om America’s Cup var nog fjärran för alla spekulerar Richard Kahm som har en tjock hög med handlingar om båten. Men ingenting om detta.

 

– Vi vet att Gustav Plym son till August praktiserade hos Sparkman & Stephens i USA. Han var duktig och såg säkert J-båtsritningar varav båten hälften menar Richard Kahm. Man får nog tänka i andra banor tror Richard. – Min gissning är att Axel Wenner-Gren skulle kunna vara den som garanterade beloppet. Han hade dessutom storvulna planer affärsintressen och kontakter som kunde må bra av den uppmärksamhet America’s Cup skulle ge säger Richard.

 

Två år efter att ritningen gjorts bröt andra världskriget ut och det seglades aldrig mer en America’s Cup med J-båtar. Svea föll i total glömska, säger Richard.

 

När Gustav Plym kom hem så fick han jobb hos Tore Holm i Gamleby och med sig hade han nya intryck och idéer. Dessutom kan vi nu avslöja att han hade med sig varianter på ritningar till Starlin Burgess och Olin Stephens J-båt Ranger. Ranger var den nya båten som vann 1937 års America’s Cup och som sedan byggdes på nytt som replika i Danmark 2003. Källan är båtbesiktningsmännens nestor Bo Berg som före Gustav Plyms bortgång fått löfte om att köpa Plyms eget arkiv. I samband med det berättade Plym för Bo om ritningarna till Ranger.

 

Men vem skulle i Sverige år 1937 kunna garantera de två miljoner kronor (varav båten hälften) som vid den tiden uppskattningsvis krävdes för en satsning i America’s Cup? Två miljoner kronor var då mycket pengar. En privat anställd arbetare hade ett par tusen i årslön. En Volvo kostade 4800 kronor. Om vi leker med några antaganden behövdes alltså pengar motsvarande mer än 400 Volvobilar. Med dagens mått mätt skulle det bli 160 miljoner kronor.

 

För att få fram pengar till ett seglingsprojekt av den storleksordningen vid den tiden krävdes nog minst ett par namnteckningar från medlemmar av familjerna Wallenberg och Salén. Men ingendera hade någon kännedom om projektet Svea när ritningarna återfanns år 2000. Inte heller fanns någonting om båten i KSSS arkiv fastän ritningen är rubricerad ”KSSS J-båt”. 

 

SVEA

 

VAN BUEREN FICK SITT LIVS ÖVERRASKNING

 

Ritningen återfanns av en händelse av holländaren John Lammerts van Bueren, det internationella åttametersförbundets IEMA:s ordförande och en stor beundrare av både Tore Holm och Plym. Han sökte efter en ritning till en åtta som han köpt och fann då att merparten av Holms ritningsarkiv fanns hos Tores dotter Birgitta. Arkivet köptes sedan av Per Wermelin med bidrag från Jacob Wallenberg och överlämnades till Sjöhistoriska Museet.

 

När John började gå igenom ritningarna fick han en av sitt livs stora överraskningar. Framför honom låg en linjeritning segelplan midskeppssektion och konstruktionsplan märkt ”KSSS J-båt”.

 

– Jag blev helt förbluffad. Det var ritning på en underbart vacker J-klassbåt som säkert ytterst få hade sett tidigare säger John. Linjerna var Tore Holms och båten var den längsta J-båt som ritats.

 

FINANSKRISEN KNÄCKTE DET SVENSKA PROJEKTET SVEA

 

Ritningarna kopierades och lämnades dels till J-klassens drottning Elisabeth Meyer som på 80-talet inledde klassens återfödelse med att restaurera Endeavor dels till Per Wermelin som var för sig började förbereda skapandet av ett syndikat för att bygga J-båten. Elisabeth Meyer la sedan ner sitt projekt till förmån för svenskarna. Medlemmar i den svenska projektgruppen som förvärvade rätten att bygga Svea av familjen Holm var Per Wermelin, Richard Kahm, Mats Selin, Gunnar Ekdal och Rolf Gustavson. Pelle Pettersson och Ocke Mannerfelt knöts till projektet som konstruktörer.

 

– Vi kämpade med finansieringen i åtta år berättar Kahm och fortsätter. Det var väl egentligen finanskrisen som ledde till att vi inte lyckades. 2010 överläts rättigheten på Claasen Shipyard. Nya ägaren fick ekonomiska problem och bygget gick i stå dock med ett nästan färdigt skrov. 2015 fick man kontakt med en ny intressent tillika dagens ägare. Kahm avslutar med att originalritningarna aldrig återfunnits utan det John Lammerts van Bueren fann var kopior. Likaså fanns det en modell av Svea på varvet men den vet ingen var den tagit vägen.

 

Text Olle Appelberg

Foto Carlo Borlenghi


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Göteborg Open sea Race 2018. Foto GOR/Göteborgs Quinnliga Segelsällskap

Lady Godiva Sail Racing Team vinner...

Starten för årets upplaga av Göteborg Open sea Race var planerad i princip när det blåste som mest i fredags. Tävlingsledningen beslutade att skjuta på start...

VM-silver till Max Salminen

Max Salminen vann VM-silver i Finnjolle i danska Århus. Max lyckades inte behål...

KVARTSFINALERNA IGÅNG I LYSEKIL WOM...

Under torsdagen avslutades grundomgången round-robin och kvartsfinalerna drog ig&arin...

Caprice Match Racing Team rapporter...

Kim Kling och hans Caprice Match Racing Team har klättrat på match racing-rankin...

LYSEKIL WOMEN’S MATCH BLIR OFFICIEL...

Internationella Seglarförbundet World Sailing har utsett Lysekil Women’s Match t...



x