NÄSTA

Sex Salta Seglare svettas ymnigt

December 03, 2017 @ 11:24:27   Foto Ryking Ocean Racing


1 AV 1

Här följer en uppdatering från Micke Ryking på Talanta som just nu seglar ARC:en.

 

I föregående artikel (länk här) berättade vi om vägen genom ögat på två stormar på Atlanten på väg mot St Lucia i Västindien. Det enorma högtrycket, stort som hela Sverige, som utmanade oss för en vecka sedan har vi nu tagit oss igenom.

 

Vägen runt och genom högtrycksbältet har inte varit enkel. Faktum är att detta år antagligen är en av de mer svårnavigerade ARC-racen i mannaminne. Länge seglade vi på den mest nordliga banan av alla båtar och letade efter en lucka i högtrycksbältet att ta oss igenom söderut. Vår värsta konkurrent, Southern Star – en Nauta 78, dvs en 78 fot lång båt, dubbelt så lång som Talanta, hamnade mitt i stiltjet. De fick leta sig förvirrat ner genom högtrycksbältet medans vi låg med bra fart norrut. Under racets första vecka låg de som mest 115 nm före oss mot mål innan vi kom ikapp, seglade om och till slut låg vi som mest 50 nm framför dem! Deras mätetal är 11% högre än vårat (vi mäter 1.247 i IRC utan våra Code-segel), så självklart ska de vara snabbare.

 

På vår väg ner genom luckorna i högtrycket har Southern Star så kommit ut i mer vind före oss. De har nu seglat ikapp och om oss och ligger nu 87 nm före. På beräknad tid ligger vi fortfarande före med viss marginal men fortsättningen kommer att vara en riktig nagelbitare. Vi håller än så länge ganska jämna steg men under söndagen väntar svagare vindar för oss innan mer vind fyller in under måndagen. Southern Star kommer fortsatt ha bra tryck, men vår räddning är vindriktningen är väldigt rakt på märket för dem och de tvingas skära bort för att hålla fart i lådan.

 

Väl på väg söderut börjar vi svettas ymnigt på grund av den tilltagande värmen. Men till lika delar svettas vi av fighten med våra konkurrenter. Vi har legat rankade som etta sedan den 25:e november, både i Racing Division grupp A och Racing Division totalt. Men ledande båten i Grupp B, Scarlet Island Girl, seglar väl och de ligger tvåa i totalen, före Southern Star. Marginalerna är små men vägen framåt börjar se ganska tydlig ut.

 

Vi njuter av en ljuv värme, fullmåne om nätterna och en skön bris. Vägvalen från Kanarieöarna till Karibien har utökats med en nordlig bana. Medans den södra rutten karakteriseras av att man seglar söderut tills smöret smälter och sedan svänger höger. Så karakteriseras den nordliga rutten av att man seglar väster och aningen norrut tills kaffet fryser, därefter svänger man vänster. Vi har nu testat den nordliga rutten och gläds nu åt den tilltagande värmen!

 

// Mikael Ryking


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Swim failure - Så Funkar Det (video)

Sjöräddningssällskapet har släppt en serie videor där de förklarar vad som händer med kroppen och vad du ska göra när du faller överbord i ka...

GPS-FÖRBUD – NU ÄR DET SEXTANT SOM ...

Den 1 juli går starten från Sables d'Olonne för...

Kvällstips till seglingsnördar

Det är lördagkväll och TV-tablån är inte magisk... Ta därf&o...

VOR: Det tuffaste leget startar för...

Idag är det dags ännu en gång för Volvo Ocean Race seglarna att sä...

SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING I SÖDRA I...

Från Volvo Ocean Race Göteborg: Nu går äventyret vidare från Ka...




















































x