NÄSTA

Essiq tillsammans med studenter från Lunds Tekniska högskola utvecklar foilande E-jolle

November 24, 2017 @ 13:33:17   Foto


1 AV 6

Två studenter på Lunds Tekniska Högskola har tillsammans med Essiq bestämt sig för att utveckla ett foiling-kit till e-jollar. De har simulerat olika tester de senaste veckorna och har kommit fram till ett slutligt designval som du kan se i bildspelet ovan.

 

 

Den foilande optimisten och lasern är gjord. Nu är det dags att få även e-jollen att flyga. Till hjälp har dom företaget Essiq med före detta Match Sweden vinnaren Nils Bjerkås i spetsen. Om två veckor beräknar dom att den kommer att börja testseglas på havet och vi kommer att följa deras utveckling.

 

 

Simon Karlsson och Jesper Urde kommer båda från Höganäs och studerar maskinteknik vid LTH:

 

– Projektet kommer gå ut på att utveckla hydrofoils till E-jollar. Hydrofoiling innebär att en båt förses med “vingar” (hydrofoils) under vattenytan, vilket gör att båten börjar ”flyga” fram över vattenytan när den når en viss hastighet. Detta minskar båtens vattenmotstånd drastiskt och ökar därmed farten ytterligare. Det största problemet vi noterat med denna teknik idag är dock att båtar och jollar byggda för att hydrofoila kostar en mindre förmögenhet, vilket gör att det är en väldigt otillgänglig teknik för de flesta. Inte minst för barn och ungdomar.

 

– Vår idé är därför att utveckla separata bärplan som komplement till befintliga E-jollar – som är en av de vanligaste och billigaste jollarna i Sverige idag. Tanken är att man, istället för att spendera flera hundra tusen kronor på en ny specialbyggd hydrofoilande jolle, enbart ska behöva spendera några tusenlappar på att uppgradera sin befintliga E-jolle genom att skaffa ett nytt roder och centerbord försedda med bärplan.

 

 

Nils Bjerkås, vad tror du att ESSIQ kommer kunna bistå Simon och Jesper med i deras arbete?

 

– Simon och Jesper har initialt efterfrågat stöttning av våra erfarna konstruktörer gällande utvärdering av koncept och tekniska lösningar, samt stöd av projektledare avseende projektupplägg och planering. Detta arbete har vi initierat på kontoret i Malmö. Vi ser också möjligheter att bistå med expertis inom tillverkningsmetoder samt kontakter med leverantörer inom kompositmaterial. Säkerligen kommer vi att stöta på en rad nya möjligheter att bistå med vår expertis under resans gång.


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

CHRISTIAN - SEGLAR 200 DAGAR OM ÅR...

Christian Harding älskar att segla klassiker och med sina 200 seglingsdagar som gast och halvproffs, så tillbringar han en stor del av sommaren på Sveriges största skärgårdskryssare Bea...

Nord Stream Race – dags att utse Ös...

Med start i slutet av juni kommer de bästa kappseglingsklubbarna från fem lä...

Video: Hur man inte ska sjösätta båten

Vi har testat att sjösätta med gaffeltruck, kran och slip. Men denna innovativa meto...

Produktionen av Najad fortsätter på...

Nya vindar på sjön kräver en ny segelkonfiguration. Najadbåtarna komm...

Höga miljögifter vid uppställningsp...

Två nyutkomna publikationer från Statens geotekniska institut visar att uppst&a...



x