J/80

March 22, 2012 @ 09:47:04   Foto J/Boats


J/80 är en enkel och rolig strikt entypsklass med relativt låga omkostnader som erbjuder konkurrenskraftig kappsegling både på hemmaplan och utomlands. I Sverige finns i runda tal 150 båtar av cirka 1300 exemplar totalt och för många är det just den internationella spridningen av klassen som lockar till klassen. Som J/80 seglare ligger drömmen om stora startfält på exotiska platser tillsammans med seglare från olika länder inte allt för långt borta med EM, VM, Key West Race Week och Cowes Week som exempel.

 

Maxvikten ligger på 338,6 kg och den totala segelytan ligger på 100kvm; fock 14kvm / storsegel 21kvm / gennaker 65kvm. Båten planar vid cirka 7 sekundmeter och i frisk vind på platt vatten är det inte ovanligt att man kommer upp i hastigheter uppemot 18 knop. Båten har en enkel däckslayout och generöst tilltagen sittbrunn väl lämpad för dagsseglingar och det finns kojer för övernattningar. Den begränsade segelupsättningen håller nere driftkostnaderna och består av en stor i dacron, rullfock i mylar och en gennaker. Den strikta entypsregeln minimerar meck och maximerar tid på vattnet. Båten är trailerbar och med en liten kran kan man lyfta i och ur båten på egen hand.

 

I Sverige arrangeras årligen J/80 cupen som inkluderar ett visst antal regattor, exempelvis Lidingö Runt, Lidingö Banrace, KSSS Saltsjöbadsregatta, Sandhamn Open, Kräftköret, Datacom Cup 25, KSSS Höstcup, SM, KM och Oktoberpokalen. Marstrand Yachts är återförsäljare av J/Boats.

 

Besök förbundets hemsida www.j80.nu om du vill veta mer om klassen, kappseglingar och annat som berör J/80.

 

J/80




LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

CHRISTIAN - SEGLAR 200 DAGAR OM ÅR...

Christian Harding älskar att segla klassiker och med sina 200 seglingsdagar som gast och halvproffs, så tillbringar han en stor del av sommaren på Sveriges största skärgårdskryssare Bea...

Nord Stream Race – dags att utse Ös...

Med start i slutet av juni kommer de bästa kappseglingsklubbarna från fem lä...

Video: Hur man inte ska sjösätta båten

Vi har testat att sjösätta med gaffeltruck, kran och slip. Men denna innovativa meto...

Produktionen av Najad fortsätter på...

Nya vindar på sjön kräver en ny segelkonfiguration. Najadbåtarna komm...

Höga miljögifter vid uppställningsp...

Två nyutkomna publikationer från Statens geotekniska institut visar att uppst&a...



x