Klabbe Nylöf

March 22, 2012 @ 08:24:16   Foto SEARCHMAGAZINE


Klabbe Nylöf började segla som barn. Han har arbetat professionellt med segling sedan 1985 och seglat aktivt på den internationella arenan i mer än 25 år. Han har seglat Whitbread/VOR, arbetat med ett flertal rekordprojekt som Orange för Jules Verne och Stealth för Transatlantic. Han har arbetat med Maxi one design och vunnit VM i klassen samt byggt och skapat ett flertal stora lokala projekt som BiG T och HiQ.

 

Idag driver Klabbe Whyshore Yachting & Marketing och lägger mest tid på lokal clubracing och internationella regattor på varierande nivå. Han seglar effektivt med mycket fokus på one design-klasser där nivån är hög på både deltagare och material och där kostnaderna inte är avgörande. – Jag vill segla och inte mecka sönder tiden. Det skall vara många starter och mycket tid på vattnet i förhållande till tiden som läggs på arbetet vid sidan om seglingen.

 

Som seglingshöjdpunkter nämner han rekordet med Samsung Challenge mellan Ystad och Haparanda. Skapandet och driften av Volkswagen X35 cup och Audi dragon cup. – Deltagarantalet har fördubblats i båda klasserna sedan starten, berättar Klabbe och fortsätter. Det är också väldigt inspirerande att arbeta med Rothmans och ägargruppen som tror på idén att satsa på unga juniorer som besättning. Det är viktigt att få in nytt blod i seglingen. Rotmans deltog i VOR Legend regattan, ARC och vinterns kappseglingar i Karibien genomfördes med 100% godkänt resultat. Det har vart riktigt kul och jag ser fram emot att följa dessa unga killar framöver, säger Klabbe.

 

Kan du nämna några händelser som varit viktiga i din seglingskarriär? – En förstående far och mor. Att jag fick segla över Atlanten som 17-åring med Leffe Erixsson på Marathon. Leffe var en begåvad affärsman och kunde paketera kommersiella värden och hade ett kappseglingstänk i allt trots att det var ett rent cruising-projekt. Åren tillsammans med Mange O, Pelle P och Juppa O. Jag ägnade mycket tid ute på havet och fick tidigt ta ansvar vilket är helt avgörande för självförtroendet. Det var fantastiskt att bygga och segla BIG T. Vi kappseglade och jobbade aktivt med sponsorerna och genomförde galet mycket kundaktiviteter. Ytterligare en fantastisk erfarenhet var att segla med Ludde Ingvall och Ola Åstradsson i deras samtliga Nicorette/Skandia-projekt. Det fanns inga gränser för var man skulle segla; Fastnet race, Sydney-Hobart, BB series San Fransisco, Pinaple Cup Chicago-Mackina, Sardinia Cup Cape to Rio o s v. Samtliga kontinenter och alla stora race låg i agendan under många år.

 

Dessa tidiga erfarenheter skapade en bra plattform att bygga vidare på. Jag lärde mig tidigt att segling är ett jobb och har alltid lagt 100% fokus på resultatet. En stark orsak till att jag kunnat fortsätta är att projekten varit framgångsrika, jag har haft tur och förmågan att välja rätt projekt där resurser och kompetens har varit givna faktorer, avslutar Klabbe.

 

Klabbe Nylöf styr Volkswagen i Volkswagen X-35 Cup.




LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Hur tung är en våg egentligen? - (v...

Hur tung är en stor våg? Australiensiska surfarna Ross Clarke-Jones och Tom Carroll surfar dom största vågorna i världen. I detta klipp bryter dom ner dom matemati...

Så här lagar du glasfiber - (video)

Andy på BoatworkToday visar oss hur man lagar sprickor i glasfiber. &nb...

Rykte: AC50 båtarna gör comeback på...

Samtidigt som Team New Zealand planerar att ta tillbaka enskrov i America’s Cup spek...

Mästare bland mästare

I helgen (14–15/10) avgörs Mästarnas Mästare i segling i Marstrand. N...

Whitbread klassiker

Rothmans är en klassisk båt som ritades av Rob Humphrey för Whitbread Roun...




















































x