FAREAST 28R

Juli 25, 2015 @ 14:01:11   Foto searchmagazine 

Foto Search Magazine
Foto Search Magazine
1 AV 14

FAREAST 28R
 Racer på riktigt

 

Fareast 28R är en riktig kappseglingsbåt, tömd på allt onödigt som inredning, stuvfack

och andra bekvämligheter. Har man en gång seglat en riktig racer tar det emot att sätta sig i en mer cruisingbetonad båt igen, det är inte lika rolig segling helt enkelt.

 

För ett år sedan provseglade jag Fareast 31R, storasystern till nya 28R som nu just anlänt Sverige. 31R var ett showcase som skulle bevisa vad Fareast Boats var kapabla till och båten var således kompromisslös, helt byggd i kolfiber med moderna linjer och uppseendeväckande detaljer. Fareast 31R är nog den roligaste kölbåt jag någonsin har seglat. Konstruktörsduon Simonis & Voogd hade med 31R ritat en klockren racer i ett lagom format med otroliga fartresurser och med seglingsglädje långt utöver det vanliga. Faktum är att den inte ens var dyr i förhållande till vad man fick i form av teknologi och prestanda. Men 1,1Mkr är ändå mycket pengar så det blev ingen försäljningssuccé. Detta var dock av mindre betydelse för draget att bygga 31R gjorde att Fareast Boats, som tidigare bara tillverkat optimistjollar (dock världen största tillverkare av optimister), över en natt, slog sig in på markanden som en kölbåtstillverkare att räkna med. Det är lustigt hur man fungerar, första gången jag hörde namnet Fareast Boats så klingade det inte särskilt bra i mina öron men nu bara några år senare så förknippar jag det närmast med perfektion i både design och konstruktion.

 

Många har försökt men få har lyckats.

Fareast 28R är alltså lillasyster till kompromisslösa 31R. Målet med 28R har varit att ta 31:ans förträffliga seglingsglädje och paketera den i ett ännu smidigare och framförallt billigare format. Man siktar mot att bygga en rolig, modern One Design Racer till ett oslagbart pris.

 

J/Boats är den obestridda mästaren på att bygga entypsklasser med sportiga kölbåtar. De har gjort det sedan 1977 då de slog igenom med J/24 som är den största entypsklassen genom tiderna med över 5000 byggda båtar. 2012 lanserades J/70 och den blev en succé direkt. På två år har J/Boats sålt 350 båtar i 15 länder. Kan Fareast Boats på allvar slå sig in och konkurrera med J/70 som entypsracer? Svaret är väl tveksamt men en fördel för Fareast 28R är att för samma pengar som för en J/70 så får man en lika välbyggd men större och betydligt snabbare båt som J/70-ägarna med avundsjuka blickar kommer se segla över horisonten. På bara några månader har man hunnit sälja tio båtar i Sverige så man skall aldrig säga aldrig.

 

Förenklad och förminskad

Släktskapet är tydligt mellan 31R och 28R. Konceptet och skrovlinjerna är snarlika, 28R har liksom 31R hissbar köl och roder i kolfiber men skrov och däck är i vinylesterinjicerad glasfiber istället för kolfiber och riggen är i aluminium. Man har tagit bort de dubbla häckstagen som 31:an hade för att rymma ett storsegel med fathead och ersatt med ett enkelt häckstag, dock fäster detta in på en ganska lång skedda så det ryms en slags semi-fathead. 28R blir därmed något enklare att hantera och materialvalen tillsammans med det något mindre formatet sänker priset med 65% jämfört med 31R!

All hårdvara som vinschar och beslag kommer från Harken och Spinlock och allt, utom möjligtvis häckstagets utväxling, är rätt dimensionerat och sitter på rätt ställe. Detta gör båten lättjobbad och den rymliga, öppna sittbrunnen hjälper förstås också till då det aldrig blir trångt för besättningen i manövrarna.

 

Kryssar som en 40-fotare

Optimalt är att segla båten på fem man. Första gången jag seglade 28R var i oktober på China Cup i Chenzhen som gränsar till Hong Kong. Fyra dagars kappsegling mot 20 st likadana båtar gav mersmak! Då seglade vi båten på fyra man men nu är entypsreglerna spikade och båten har fått mer segelyta än vad den hade på China Cup. Det gör garanterat att fem man är att föredra för att få ut max på kryssar och i manövrar. Då kryssade vi som bäst i 6,7 knop i ca 7m/s med fyra man ombord vilket är extremt bra för en 28-fotare, helt i nivå med tex en First 40.7 och ca 0,5 knop snabbare än en normal cruiser/racer med samma vattenlinjelängd. Toppfarten på kryss blir nödvändigtvis inte högre med mer segel men man når den snabbare. Under testtillfället nu i Stockholm loggade vi 6,2 knop redan i måttliga vindar på ca 4 m/s, mycket tack vare det större segelplanet. Siffrorna talar för sig själva, kryssegenskaperna är förstklassiga och det känns i båten och dess balans också. Den svarar snabbt på trim och den talar tydligt genom rodertryck och krängning. Sistnämnda tål den hyfsat mycket av och det vi upptäckte på China Cup var att båten fick lägre avdrift och högre VMG när den seglas med fart och inte pinas alltför mycket, båten vill löpa. Det är en fantastisk känsla att kryssa fram i över 6 knop redan i lätta vindar. Det enda som stör är mantåget som trycker in rorsman till en lite onaturlig position. Lutar man som rorsman ut mellan det övre och undre mantåget när båten kränger lite lagom så sitter man perfekt, haken är bara att det inte är tillåtet enligt ISAFs kappseglingsregler…

 

En sak till som stör på samma tema är höjden på pushpit och pulpit då dessa är lägre än 60 cm vilket gör att de inte uppfyller kraven för Offshore Special Regulations Category 3 som är säkerhetsregelverket som tillämpas på havskappseglingar som t.ex.

 

ÅF Offshore Race och Seapilot 2 Star. Nu kanske man kan få dispens för detta då mantågen i övrigt är 60 cm höga men det lär innebära onödig pappersexercis och är således ett farthinder för den som vill havskappsegla med sin 28R.

 

Fareast 28 R

 

Båten skapar snabbt egen fartvind, detta ger fullt tryck redan i 4 m/s och kräver hela besättningen på kanten

 

Snabbast med vinden

På undanvind har jag ännu inte seglat båten med den klassgodkända gennakern på 80 kvm. Men med den drygt 10 kvm mindre varianten vi använde, gjorde båten lätt tvåsiffrigt på loggen vid minsta antydan av gäss på vattnet och vi har toppat 16,6 knop mitt inne i Stockholm utanför Restaurang J, roligt värre! Båten är extremt lätt att segla snabbt med, den är lugn och trygg och man kan hetsa den hårt innan man blir straffad med en broach. De fina egenskaperna är resultatet av raka linjer i skrovet och ett djupt fint roder. Men Simonis Voogd har även flyttat bulben bakåt på 28R i förhållande till 31R just för att den inte ska dyka i farter runt 20 knop och över. Maarten Voogd menar att 28R eventuellt är snabbare på hård undanvind än storasyster 31R tack vare detta.

 

 

Fareast28r


I klassregeln har båten tre segel som det ser ut nu, stor fock och gennaker. För respitsegling runt öar eller offshore bör man komplettera med en Code 1 eller liknande, alltså ett mycket plant undanvindssegel. Det kommer att ge en båt som denna en hel del extra fart på branta bogar när den vanliga gennakern är för bukig och focken är för liten.

 

Kanske inte optimal som shorthandbåt

Shorthandsegling är populärt i Sverige och flera av de sålda båtarna är redan anmälda till double handed regattan Seapilot 2 Star på ostkusten och till Bohusracet på västkusten. Båten är visserligen styv för att vara en sportbåt med en bulbköl på 600 kg av båtens totala 1250 kg, men den har mycket segel i grundkonfigurationen så det blir till att behöva reva tidigt tror jag, om det inte är undanvind.

 

Mest seglingsglädje för pengarna

Mer seglingsglädje per spenderad krona i en ny kölbåt är nog svårt att finna. Om det dessutom blir en entypsklass här i Sverige och världen så är detta en riktig fullträff från Fareast Boats. Annars lär båten gå utmärkt att segla på handikapp också. Storasyster 31R har presterat väldigt bra i ORCi, en regel där det normalt är svårt att hävda sig med små sportiga båtar. I det svenska respitsystemet SRS brukar det vara lite lättare och där har Fareast 28R fått ett SRS-tal på 1,334, något jag är övertygad om att båten är kapabel att segla upp till med en driven besättning. På banor med lite mer halvvind och öppna bogar, tex runt öar eller liknande, borde det gå ännu lättare.

 

Text Jimmy Hellberg

 

Teknisk data

 

Design: Simonis-Voogd

Längd: 8,55 m

LWL: 8,07 m

Bredd: 2,75 m

Deplacement: 1250 kg

Djupgående: 1,75 m

Kölvikt: 600 kg

Segelfri höjd ca:12.5 m

Storsegel: 27 m²

Fock: 20 m²

GENNAKER: 83.45 m²

SRS: 1,334

 

Jämförelsetal

SA/D: 40

D/LWL: 59

Ballast: 48%

 

PRIS 394.000 SEK ink moms EXKL. SEGEL

 

Fareast28R Polars
















































KOMMENTERA

MartinaPosted June 07, 2017 at 19:50

Analytics shows they are coming to the site but I have a feeling �nobody wants to be first� Learn More
Reply
jamsmalikPosted June 09, 2017 at 21:27

I am no expert, but I believe you just made an excellent point. You certainly fully understand what you are speaking about, and I can truly get behind that. بازاریابی دیجیتال
Reply
asaasPosted June 10, 2017 at 23:32

Your work is very good and I appreciate you and hopping for some more informative posts. Thank you for sharing great information to us. whatspp status with emoji
Reply
jamsmalikPosted June 13, 2017 at 09:50

It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commentators here! Fastest Way To Lose Stomach Fat
Reply
jamesjackPosted June 19, 2017 at 23:33

A debt of gratitude is in order for another great post. Where else might anybody be able to get that sort of information in such a perfect method for composing? visit bloggedtopics.com
Reply
jamsmalikPosted July 04, 2017 at 11:03

nice bLog! its interesting. thank you for sharing.... Lean Consultants
Reply
http://evilofarts.blogspot.in/2017/07/dermagen-iq-votre-avis-est-ce-une.htmlPosted July 18, 2017 at 16:56

useful information on topics that plenty are interested on for this wonderful post.Admiring the time and effort you put into your b!..
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Nacran som tog befälet, blev tack o...

Känns det ibland som om båten lever sitt egna lilla liv? Att den inte svarar på manövrar eller gör något tvärtemot vad du försökte dig på...

20272991_10209617203562730_1254903499_o

Lyxyachten som tog Göta Älv (bildbomb)

Göta Älv är varje sommar en lång sträcka kantad av turism och so...

Uppdaterad navigationsapp för Eniro

Det finns en rad olika appar för navigering på sjön. Eniro kom med en uppd...

Sir Robin Knox Johnston och hans Su...

Sir Robin Knox Johnston och hans Suhaili är levande legender. Varför? De var f&o...

Nathan delar sina bästa minnen från...

Artemis Racing går nu på slutspurt på Nathan Outteridge topplista ö...




















































x