Arcona 380

ARCONA 380 KLASSISK CRUISER-RACER

”Det här är utan tvekan ett genuint bygge som lockar lika mycket till nagelbitande kappsegling som avslappnad semestersegling med sol och bad.”

Arbetet med Arconas nya 38-fotare tog fart i oktober 2013. Ett knappt år senare provseglar vi båten på Baggensfjärden. Vi åker ut till Arcona Yacht i Gustavsberg och hittar båten vid en av bryggorna. Looken motsvarar alla förväntningar och hon är precis lika flott som 410:an vi testade på samma plats för dryga tre år sedan. Det här skall bli kul!

Arcona Yachts har producerat båtar sedan 60-talet. Samarbetet med konstruktören Stefan Qviberg spänner över tre decennier. Det har gått 15 år sedan Torgny Jansson tog över efter sin far. I samma veva formulerade varvet målsättningen att skapa ”något helt nytt och unikt – den ultimata cruiser-racern. En familjebåt av världsklass och en racer som skulle hävda sig väl på både ban- och havskappsegling”. Ett koncept som har vidareutvecklats och förfinats med de tekniska och regelmässiga förutsättningarna. Arcona 380 är Stefans elfte skapelse och den sjunde i cruiser-racer-serien.

Konstruktion och material

Arconavarvet har ryktet om sig att tillverka styva och välbalanserade båtar. Skrov och däck är vacuumlaminerade i sandwichlaminat med divinycell som kärnmaterial, multiaxiella glasfibervävar och vinylester. Däck och skrov är sammanfogat med vinylesterlim. Båten är försedd med en bottenstock i varmgalvaniserat stål. Lasterna från köl och rigg hanteras i en centralt placerad stålbalk, bultad till huvudskott och ett system av glasfiberbalkar. Kölen består av en antimonhärdad blybulb bultad till en fena av gjutjärn. Stålsvärdet skyddas mot rost med ett lager glasfiber som spacklats till en slät yta.

Testförutsättningar

Vi går för motor från Gustavsberg genom Farstaviken till Baggensfjärden där det råder typiska höstföhållanden. Varvets VD Torgny Jansson gör oss sällskap. Vinden är byig och himlen molntung. Sjön är krabb, typiskt för innomskärs segling. Vi bjuds på allt från 4 till 10 m/s och faktiskt lite sol mot slutet av seglingen. Det är kallt men trivsamt.

Seglingsupplevelse

Vi hissar storsegel och rullar ut genuan som sitter på rulle. Trumman har placerats under däck liksom furlinglinan som mynnar ut i sittbrunnen. Focken är inte självslående vilket vi gillar då man kan få ut mer kraft ur seglet. Vi känner oss snabbt hemmastadda. Arbetet går lätt och smidigt och vi kryssar i riktning mot KSSS. Hon går väldigt fint. Kolratten (tillval) är kaxig och känns fantastisk under fingertopparna och båten lyssnar till minsta korrigering. Hon är lättstyrd med fin balans på rodret. Och det går lika fint på undanvinden. Vi sätter spinnakern utan krångel och båten bjuder på lika enkel och rättfram segling på den här bogen. Greppet i vattnet är top-notch. Vi provocerar båten och förvånas över hur hårt vi måste pressa innan hon tappar greppet.

Arcona 380

”Greppet i vattnet är top-notch. Vi provocerar båten och förvånas över hur långt vi måste gå innan hon tappar greppet. Som rorsman både sitter och står man bekvämt med de rejäla fotstöden då båten kränger.”

Som rorsman både sitter och står man bekvämt med de rejäla fotstöden då båten kränger. Akterstaget justeras med en multiblockstalja med utväxling 48-1 och den smarta placeringen gör att man kommer åt att trimma även när man styr vilket är praktiskt. Likaså möjligheten att ta ett rev från sittbrunnen samt att kunna justera bomliksuthal som båda löper i bommen.

Sittbrunn och däck

Sittbrunnen är spatiös och intuitiv. Man gör sig snabbt hemmastadd. Den mörkblå sprayhooden, som för övrigt matchar storsegelkapellet och skrovets karaktäristiska snobbränder, förvaras diskret i eget garage på rufftaket. Fönstren skapar en gemytlig och lyxig känsla. De dubbla rattarna öppnar upp mot akterspegeln vilket förstärker känslan av rymd och ”öppen planlösning”. Blocken kommer från Seldén liksom genuaskenor och storskotsskena. Wincharna kommer från Harken och avlastarna från Spinlock. Samtliga fall, trim- och revlinor leds i kanaler under rufftaket och förvaras snyggt och prydligt i fallboxar längst fram i sittbrunns-sargarna. Smart lösning som eliminerar sjaskiga tygfickor och repspagetti på sittbrunnsdurken vilket är fullt acceptabelt vid kappsegling men kan vara irriterande när man nöjesseglar. Ordning och reda höjer både helhetsintryck och trivsel ombord. Det finns gott om stuvutrymmen. Den integrerade badplattformen har två utrymmen under aktertoftern och i durken mellan aktertofterna finns ytterligare ett utrymme för exempelvis livflotte.

Interiört

Layouten är traditionell och inredningen, i lackad mahogny med sidenmatt yta, är handgjord vilket brukar innebära extra god distribution av vikten. Durkarna, som har öppningsbara luckor för enkel åtkomst av kölsvinet, är tillverkad i lackad teak och nåten är av coto. Salongen är rymlig och det är gott om ljus och ståhöjd. Taket är klätt med vit vinyl och fribordet med vitlackerad längsgående ribb. Pentryt hittar vi till babord. Här finns skåp, lådhurtsar med plats för det mesta, en gasolspis med två lågor, dubbel kylbox och dubbel diskho. Vi ser en hel del fina detaljer och smarta lösningar som sticker ut. Navigationsbordet är ganska litet men med tanke på hur utrustningen ser ut idag ser vi inte det som en nackdel. För att skapa mer sovutrymme kan man flytta det bak mot toalettväggen. Under salongsbordet finns en skjutbar låda med plats för dricka och en låda för glas. Owners-cabin är tillräckligt stor för två, likaså de två akterhytterna. Toaletterna är standard med inredning i plast för enkel rengöring och garderob för sjökläder.

Arcona 380

”Vi ser en hel del fina detaljer och smarta lösningar som sticker ut. Navigationsbordet är ganska litet men med tanke på hur utrustningen ser ut idag ser vi inte det som en nackdel. För att skapa mer sovutrymme på samma sida kan man flytta bordet bak mot toalettväggen. Under salongsbordet finns en skjutbar låda med plats för dricka och en låda för glas.”

Slutsats

Arcona 380 lever upp till våra höga förväntningar. Hon har fina, välavvägda linjer och är mycket behaglig att vila ögonen på. Vi hittar faktiskt ingenting som ”stör”. Varenda detalj verkar vara genomtänkt och välgjord, vilket den sannolikt också är, då konceptet bygger på samma framgångsrika plattform som tidigare nämnda storasyster. Det känns att man har ansträngt sig för att skapa en riktigt fin performance-cruiser utifrån och in. Det här är utan tvekan ett genuint bygge som lockar lika mycket till nagelbitande kappsegling som avslappnad semestersegling med sol och bad.

Arcona 380

Mast och rigg kommer från Seldén. Den har konad topp två svepta spridarpar. Vi gillar speciellt att den kommer förberedd för dubblering av samtliga fall med block i utgångar och pilotlinor vilket kan vara önskvärt vid racing och långa distanser.

Teknisk data

Pris inkl moms: från 2 437 500 sek

Arcona 380 är byggd att möta de högsta CE kraven kategori ”A-ocean”.

Design: stefan Qviberg

LÄngd: 11,28 m

vattenlinje: 10,60 m

Bredd: 3,80 m

Djupgående: 1,9/2,1/2,4 m

vikt: 6850 kg (varav 2400 i kölen)

deplacement: 6,85 ton

storsegel: 47,50 m²

genoa 107%: 38,93 m²

spinnaker: 138 m²

Masthöjd: 19,4 m

Motor: Yanmar 3YM 30. 30 hk

Bränsletank: 135 l

Vattentank: 200 l

Top