"Se aldrig bakåt – tänk – vart är vi på väg"

September 07, 2014 @ 14:34:40   Foto Ronald Koelink, Volvo Ocean Race, Ian Roman, Paul Todd

"SE ALDRIG BAKÅT". Foto Ian Roman
"SE ALDRIG BAKÅT". Foto Ian Roman
1 AV 5

Navigatörens vardag i Volvo Ocean Race

 

Det finns en bild från Whitbread 1977-78 på en seglare vid namn Billy Porter när han sitter naken på däck ombord på båten King’s Legend. I händerna håller en sextant och genom dess sökare blickar han upp i himlen. Mycket har hänt i världens största jordenruntkappsegling sedan dess. Med en ny flotta av entypsbåtar går Volvo Ocean Race in i en ny era med höga krav på både seglare och utrusning. Inte minst på navigatören som ska hitta den snabbaste vägen fram till målet.

 

Australiensaren Andrew Cape gör i oktober sin sjätte start i Volvo Ocean Race och nu är det som navigatör ombord på holländska båten Team Brunel. Premiärvarvet gjorde han 1993-94 ombord på båten W60:an Tokio och han har under tjugo år sett tävlingen utvecklas på nära håll.
– Mängden information vi har tillgång till ombord idag och tekniken vi använder oss av har revolutionerat hur man arbetar och nu är det nästan som att sitta hemma på kontoret. Verktygen utvecklas men samtidigt är navigatörens roll densamma, att hitta den snabbaste vägen runt banan och att undvika att man seglar in i något, säger Andrew.

Han förklarar att vardagen ute på havet till stor del kretsar runt de väderrapporter som kommer till båten två gånger per dag, vid olika tider beroende på vart i världen man seglar. Utöver det levereras kompletterande positionsrapporter var tredje timma. Det finns regler som bestämmer hur stor datamängd en navigatör får ladda ner till sin station och 2011-12 låg gränsen på 0,5 gigabyte.
– Man kollar hur vädret kommer att förändras och vad som kan hända de kommande timmarna. Sedan anpassar man det till var man ligger i förhållande till konkurrenterna och det finns hela tiden beslut att fatta. De är både kortsiktiga och långsiktiga och man tänker på vart man vill vara om en timma, om tre timmar, om tolv timmar och om en vecka men allt beror på hur stabilt vädret är, säger Andrew och förklarar att en nyckel till att bli en bra navigatör är att fortsätta se framåt även när man gjort misstag.
– Man kan inte vara långsint och man måste kunna gå vidare när det står klart att man tagit fel beslut. Om man låter misstag påverka självförtroendet hamnar man i en nedåtgående spiral där man gör ett sämre jobb. Jag har gjort val som visat sig bli fullträffar och ett par som verkligen varit bottennapp men man ska aldrig se bakåt utan istället tänka ”vart ska vi och vilket är det bästa beslutet att fatta nu”.

Volvo Ocean Race skiljer sig från många andra tävlingar i att man besöker nya länder och att rutten då förändras. Nu ser tävlingen mer eller mindre likadan ut som den gjorde 2011-12 men det finns ändå fullt med utmaningar för navigatören. Att ta sig smärtfritt genom doldrums i Atlanten, att undvika kollisioner med föremål och andra båtar i Indiska Oceanen och att få en bra position genom den kraftfulla berg- och dalbanan i Södra oceanen. Men den stora skillnaden även för navigatören är att alla båtar nu är identiska.
– Jag ser fram emot att det är vi ombord som verkligen avgör tävlingen. Det finns inte en chans att samma lag vinner alla etapper och det kommer bli mindre marginaler än tidigare. Men jag känner inte att trycket på mig ökar. Det som kommer hända under etapperna är att båtar längre bak i fältet gör chansningar och räknar med lite tur för att kunna komma tillbaks. Det blir en lång tävling där allt avgörs på de intensiva etapperna i Europa och då är det inte bara mina färdigheter som sätts på prov.


De sju båtarna som kommer att tävla i oktober är identiska, med högst en millimeters skillnad, en indikation på att racet kommer att bli jämnare. Navigatören kommer fortsätta ha en nyckelroll men med den mindre besättningen berättar flera lag att både skeppare och navigatör måste vara en del av vaktsystemet ombord. Enligt Andrew har han även tidigare hjälpt till med segelbyten, att grinda och andra uppgifter som resten av besättningen gör men nu kommer antagligen besluten fattas snabbare och kanske samtidigt som man gör annat arbete på däck.

– Den nya båten förändrar hur vi gör manövrar och exakt hur vi lägger upp arbetet är vad vi i laget försöker lista ut under våra träningar på Lanzarote. Det kan bli så att jag måste göra mer jobb på däck och att det inte finns lika mycket tid för att sitta vid navstationen. Men det kommer också att bero på var vi seglar, vilka förhållanden som råder och vad vi prioriterar.  

Mycket kommer att handla om att minimera misstag och det är avgörande att navigatören kan utnyttja utrustningen ombord till fullo. Det är B&G som har levererat utrustningen och jobbat med att skräddarsy instrumenten till de nya båtarna. Enligt produktionschefen Alan Davis är det resultatet av ett långt samarbete.
– Många deltagare har använt sig av våra produkter genom åren och vi har länge försett tävlingen med teknisk support så samarbetet har utvecklats naturligt över tiden. Med de nya båtarna har vi varit med sedan dag ett när det gäller koncept och design av de marina elektroniksystemen, berättar Alan.

Han förklarar att de jobbat tätt med tävlingens egna tekniska expertis för att säkerställa att utrustningen ombord fungerar. De har också sett till att information om fart och position kommuniceras till tävlingsledningen och vidare till i TV-sändningar, tracking och på tävlingens hemsida. Systemet är baserat på det som fanns ombord på vinnarbåten Groupama 2011-12 och i centrum står en kraftfull processor som kallas WTP3. Den styr alla instrument ombord samtidigt som den samlar in all information på ett ställe.
– Den stora förändringen är integreringen mellan navigationsutrustningen och vad som kommuniceras ut från båten. Dessutom har bytet till 4G-radar ombord gett mycket högre upplösning av radarbilden och mer exakt positionering av båtarna, avslutar Alan.

Andrew jobbar dagligen med utrustningen i den toppmoderna navstationen. För att entypskonceptet ska fungera fullt ut är det viktigt att alla tillgängliga verktyg fungerar på alla båtar, och ombord finns det reservutrustning om något skulle fallera. Andrew säger att pålitliga verktyg är ett måste och att det är ett plus att alla skärmar och instrument i navhytten är moderna med snygga menyer och hög upplösning. Men han menar också att det i slutändan är seglarnas känsla och kunskaper som ligger till grund för ett lyckat beslut. Han har nått stora framgångar i karriären och bland annat vunnit America’s Cup men vid 51-års ålder är han fortfarande ute efter sin första seger i Volvo Ocean Race.
– Jag har varit nära tidigare utan att lyckas men Team Brunel är med för att vinna och det är bara ett lag som kan göra det. Jag hoppas att min erfarenhet gör att jag kan fatta bra och avgörande beslut men också att turen är på vår sida.



Text Fabian Bengtsson

 






















KOMMENTERA

moet36Posted November 05, 2016 at 06:17

Lại nó có ít có công dụng Nhất thuốc cường dương quyết chưa đến chợ đã hết tiền tương đối hữu hiệu. từ xưa thông qua nay thì ăn uống thuốc uống kéo dài thời gian quan hệ và căn bệnh luôn có ít mối liên quan đối với nhau vấn đề ăn uống quá nhiều và sự k có hiểu biết dongyhuynhtantrieu.com/thuoc-tang-cuong-sinh-ly-nam-cham-chac-va-ben-vung-nhat/ phắt công dụng của số đông chủng khoáng chất sẽ làm quan hệ tình dục phòng the thuốc bổ thận của quý ông bắt gặp tác động nặng đàn ông sẽ xuất tinh sớm
Reply
SOOZIPosted November 12, 2016 at 19:00

it's perfect success story and good writing post, thank you from طراحی سایت فروشگاهی
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en helt ny nivå och ger dem en high five i farten. Är de en taktik de övar in inför ...

Upptäckt Grönland med Guirec Soudée...

Guirec Soudée har under ett år med segelbåt upptäckt Grönlan...

Nisse Gustavsson är en av Sveriges tre riggmästare. Foto Olle Appelberg

MÄSTAREN NISSE HJÄLPER DEN SOM VILL...

Fotografiet ovan: I Barkassskjulet vid Marinmueeet i Karlskrona tillverkas mycket av de ut...

Unikt klipp från Södra Ishavet och ...

Igår sökte en helikopter från franska flottan upp Alex Thomson och hans H...

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjö...

















































x