MÅLGÅNG I HJÄRTAT AV GÖTEBORG

September 06, 2014 @ 20:09:43   Foto Volvo Ocean Race

MÅLGÅNG I HJÄRTAT AV GÖTEBORG
MÅLGÅNG I HJÄRTAT AV GÖTEBORG
1 AV 2

Om ett år kommer världens största jordenruntkappsegling till Sverige


Målgången av Volvo Ocean Race blir ett av de största evenemangen i Sverige under 2015 och stora resurser läggs ner för att göra det till en veckas seglingsfest för hela staden där allt händer mitt i hjärtat av Göteborg.

 

Ola Åstradsson är Stopover Manager för målgången av Volvo Ocean Race i Göteborg. Bakom sig har han en karriär som seglare med det framgångsrika teamet Nicorette och senare som del av Victory’s Challenge i America’s Cup. Men han var också samordnare för alla hamnstop i den senaste upplagan av Volvo Ocean Race. Nu är hans jobb att leda planeringen och genomförandet av evenemanget runt målgången 2015 för Göteborgs stads räkning. 

 

Vad gör ni i projektet just nu?

 – Vi har fattat en rad strategiska beslut och börjar allt mer gå in i en produktionsfas. Nu ska vi verksställa alla planer för målgången och rekrytera medarbetare.

 

När bestämdes det att Frihamnen skulle bli platsen för evenemangsområdet?

 – Frihamnen och anledningen till att ens söka ett värdskap för Volvo Ocean Race går hand i hand. Frihamnen står i centrum för ett utvecklingsarbete i Göteborg där det ska byggas en ny stadsdel – en stad i staden – de närmsta 20 åren. Volvo Ocean Race 2015 och 2018 blir tillsammans med Göteborgs 400-årsjubileum milstolpar för den utvecklingen och kommer att påskynda processen. Med stora evenemang så kommer deadlines som måste hållas. Besökare kommer få en chans att titta in i ett område som tidigare varit stängt, och se potentialen som finns i att bo och jobba i ett väldigt centralt läge.

 

Vilka är fördelarna med att använda frihamnen som evenemangsområde?

 – Göteborg kommer till ytan bli det största av alla hamnstopp i Volvo Ocean Race 2014-15. Det finns verkligen ingen platsbrist vilket betyder att alla partners och sponsorer får plats med sin etablering samtidigt som vi har möjligheter till att genomföra enormt mycket egna idéer.

 

Vad kommer vara annorlunda för Göteborgarna jämfört med målgången 2006?

 – Göteborgare kände sig nog lite snuvade på konfekten då. När tävlingen besökte staden första gången 2002 stannade man i en vecka innan tävlingen drog vidare till målgången i Kiel. Det var fantastiskt väder och ett evenemang som blev bättre än någon vågat hoppas. 2006 var det målgång där båtarna gick i mål och sedan försvann lika fort. Genom att införa In-Port Race helgen efter målgången förlängs spänningen och istället blir det en fest som varar i en vecka.

 

Hur kommer evenemangsområdet se ut, finns det några genomgående teman?

 – Det finns en teknisk del med den Boatyard som servar tävlingsbåtarna, paviljonger där sponsorer och tävlingen har sina utställningar, underhållning på ett scenområde och dessutom en marknadsplats som rymmer allt från båtmässor till mat. 

 

Hur kommer ni att visa upp vad som har hänt under tävlingen? 

– Volvo Ocean Race har mycket utrustning för att kunna återge racet och hur det är att leva och segla ombord på tävlingsbåtarna. Det kommer också att finnas små scener där man kan träffa seglare och där de delar med sig av sina erfarenheter. Mycket av detta är interaktivt och riktat till barn, och det kommer såklart finnas mycket bildmaterial att visa upp. Vi kommer också göra en utställning som heter ”Where are they now?” där vi kartlägger båtar som tävlat i Volvo Ocean Race sedan starten 1974 och berättar deras historia.

 

Det har traditionellt varit mycket åskådarbåtar i Göteborg, är det inte en mardröm planeringsmässigt med alla åskådare i en smal älv?

 – Både ja och nej, eftersom det blir svårare att följa segelbåtarna med egen båt in i hamnen tror vi att många i stället kommer att välja en bra plats på land vilket gör att vi får mer besökare men potentiellt färre båtar. Det kommer att finnas många båtar att kontrollera men där har vi ett gott samarbete med alla myndigheter som är involverade och det är ingen som har några stora farhågor om att det går att lösa. Fördelen med att det är en älv är att det är grunt på sidorna där en Volvo Ocean 65 inte kan komma in. Där gör vi en avgränsning där åskådarbåtar får vara tills alla tävlingsbåtar har passerat. Det är också stor skillnad mellan Inport-Racet och själva målgången. När båtarna kommer till Göteborg kommer det sannolikt vara större avstånd mellan båtarna och åskådarbåtar tenderar att följa efter de första som kommer. Under Inport-Racet kommer de inte kunna göra det för då stängs älven av på ett annat sätt.

 

Men båtarna kommer med allra största säkerhet behöva kryssa i älven, eller hur?

 – 90 procent av tiden blåser det västliga vindar som följer med älven. Då kommer det att bli kryss ut ur älven under In-Port Racet och en gippduell på vägen in mot mållinjen vid frihamnen.

 

Hur troligt är det att vinnaren av tävlingen avgörs under målgången?

 – Historiskt så har man ju vetat vem som kommer vinna tävlingen innan sista benet. Men det är klart att vi hoppas att det avgörs i Göteborg, nu är det ju One-design så kommer säkert bli jämnt och det vore ju fantastiskt om allt avgjordes i Göteborg.

 

Text Fabian Bengtsson











KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Proffset ger sealing-tips (video)

Båtarna har plockats isär, slipats, målats om och nu är det äntligen dags för alla prylar och beslag att fästas på båtarna på nytt. The...

Att gå på Seglargymnasium

Dröm dig bort till en vardag med det du älskar, träffa kompisar, styrketr&a...

Scrolla inte Facebook på jobbet

Vissa jobb kräver fullt fokus och går inte slarva med..  Typ som en segelmakar...

5 misstag vi alla gjort (Laser edit...

Vissa misstag kan vi göra om och om igen utan att egentligen lära oss av det. Vi...

Från Borstahusen kappseglar i Indien

Louise Zetterström från Borstahusen är, tillsammans med jämnåri...

















































x